Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Sweden social web camp – day 2 part 1

Sweden social web camp – day 2 part 1

augusti 22, 2009 by Brit Stakston 10 Comments

Fullspäckad dag på Sweden Social web camp, SSWC och med över 50 sessioner (hittills) är det svårt att välja vad man ska gå på. Valde att först lyssna på Jonathan Sulo som pratade om molnet och bla gav en väldigt pedagogisk beskrivning över skillnaden mellan molntjänster och SAAS. När diskussionen efter 20 minuter blev för teknisk valde jag att lyssna på Jocke Jardenberg och projektet Makten och öppenheten.

Rolf van den Brink (som också nämndes vid den klassiska frågan under diskussionen – men vem finansierar? hur ska du tjäna pengar?) hade kräkts om han hade sett Jocke Jardenberg här. Miljön var nämligen fantastisk. På en klipphäll mot strålande blå himmel stod Jocke och samtalade med åhörarna. Rolf hade tolkat det hela som Jesus som missionerade för sina lärjungar. Stor uppslutning och det jag hörde av diskussionen var mycket bra och slår än en gång fast att vad vi än gör så handlar det också om de parallella processerna om ett ändrat förhållningssätt om vi ska nå förändring.

Vid nästa sessionstid var det lite lättare att välja för mig för då hade jag jug själv bjudit in till diskussion i ladan om företag och sociala medier. Jag inledde diskussionen genom att resonera om sociala medier egentligen är något för företag… För fler och fler företag får inte ut det de förväntat sig. Handlar det om att vi gett dåliga råd i branschen, medieovana eller om att konsumenter är för pr- och reklamlitterata och inte kan/vill tro att företag kan vara transparenta och genuina?

Det var stor uppslutning och diskussionen berörde bland annat följande aspekter:

  • vikten av att sociala medier är en integrerad del av all kommunikation
  • att det är svårt att få med alla på vagnen inom ett företag
  • att alla inte gillar företag som använder sociala medier t.ex. varför vilja bli vän med ett företag på Facebook
  • att det ofta blir kampanjer med fel mål, fel mättal
  • att alla företag inte passar på sociala medier, där det finns en passion i grunden är det lättare
  • att företag faktiskt inte är dumma…vi tenderar prata om dem på det sättet ibland
  • att inte fokusera på enskilda tjänster
  • att se bortom Twitter…
  • att vi kanske säljer fel!

Det blev en livlig och mångfacetterad diskussion. Hade varit kul att  bryta ner i smågrupper men det är väl snacket efteråt sommotsvarar det. En fördel med att finnas kvar på samma plats en längre tid.

När kommentaren kom om att ”företagen är inte dumma”, från Johan Ljungström, Sveriges Radio, slog det mig igen att vi som sociala mediefrälsta måste släppa fram företagen mer. Vi beter oss kanske ibland som om vi ”äger” sociala medier och vet bäst – the holy grail – men ingen äger ju kommunikationsmöjligheterna, företagen har lika stor möjlighet och rätt att vara där.

Sen tror jag Thomas Seo´s kommentar om att vi kanske säljer fel är oerhört relevant och viktig att vi ofta ställer oss. Vad säljer vi och varför?

Vi måste också både en och två gånger fundera över hur varumärken egentligen uppfattas av konsumenten för det kommer att avgöra hur dialogen kommer att gestalta sig. För låt säga om företaget x inte uppfattas som vänligt. Då kommer det onekligen bli en mycket lång resa att förändra den bilden – hur vänliga medarbetarna än är som börjar använda sociala medier. Återkommer till det framöver..

Tack alla som kom och fyll gärna på med det jag glömt eller tankar reflektioner ni fick efteråt eller genom att läsa detta.

Bilder kommer senare…

/Brit Stakston

Filed Under: Arkivet Tagged With: #sswc, Sweden social web camp

Comments

  1. Anna Lundgren says

    augusti 22, 2009 at 12:30 e m

    Hej Britt
    Önskar verkligen att man kunnat vara med er där nere på SSWC.
    Det jag kan säga är att ja som ”företagare” känner man sig nog verkligen vilsen. Jag har ju haft förmånen att få de grundläggande kunskaperna från dig och Niclas men jag märker att när jag försöker nå vidare är det svårt.

    Det jag som representant för en Ideell organisation saknar är just hur vi ska kunna använda Sociala Media. Fördelen för oss är självklart den ekonomiska. De flesta ideella organisationerna har ju rätt små resurser. Vilket också betyder att det vi ska lära oss om SM helst bör finnas tillgängligt gratis.

    Så jag kan bara avsluta med att jag hoppas ni på SSWC kommer på riktigt många bra tips att dela med er av. Framförallt hur man skriver en policy för SM ska användas. Det är där jag står just nu. :-)

    Mvh

    Anna Lundgren
    Nationella hjälplinjen

    Svara
  2. Kristofer says

    augusti 22, 2009 at 1:19 e m

    Tack själv. Spännande!

    Svara
  3. Maria Gustafsson says

    augusti 29, 2009 at 4:37 e m

    Tack själv för intressant och enkel dialogmöjlighet i grupp. I .se-ladan :-)

    Som egenföretagare ser jag och använder olika kommunikationsmöjligheter på internet. Som jag bidrog med i ladan så anser jag att perspektivet oftast är stora företags i diskussioner om sociala mediers värde.

    Sedan håller jag med om att det fanns så mycket mer att lyssna på och prata om på SSWC.

    Mvh Maria på MIKU

    Svara

Trackbacks

  1. Sweden social web camp « PRightside skriver:
    augusti 22, 2009 kl. 12:51 e m

    […] inlägg från PR-folket på SSWC för alla oss som tyvärr inte kunde närvara. Bland annat Brit Stakston från JMW rapporterar. […]

    Svara
  2. Twitter Trackbacks for JMW Kommunikation » Blog Archive » Sweden social web camp - day 2 part 1 [jmw.se] on Topsy.com skriver:
    augusti 24, 2009 kl. 12:50 f m

    […] JMW Kommunikation » Blog Archive » Sweden social web camp – day 2 part 1 http://www.jmw.se/2009/08/22/social-media-web-camp-day-2-part-1 – view page – cached […]

    Svara
  3. SSWC – Social Aktivitet och statistik | Next Generation Internet skriver:
    augusti 24, 2009 kl. 6:09 f m

    […] Brit Stakston, JMW med sin bloggpost om företag i sociala medier – Tätt följd av What’s Next blogginbäddade fulsändning från sista […]

    Svara
  4. Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde | Reklam 2.0 skriver:
    augusti 25, 2009 kl. 1:10 e m

    […] Brit Stakton från JMW höll en mycket intressant diskussion om företagens närvaro i sociala medier. Är de trovärdiga? Ska företag få finnas på de sociala plattformarna? Eller är det som någon av deltagarna sa: ”Vem vill vara vän med Sony Ericsson eller Sverige?” Är vi inte individer som konverserar med hjälp att ett antal verktyg, som just nu domineras av Twitter och Facebook. 2 saker händer – vi som individer har olika roller och pratar med olika människor på olika ställen beroende på vilken roll vi har, dvs vi pratar jobb med våra kollegor i fikarummet, vi pratar matrecept med kompisen på facebook osv. Den andra saken är att verktygen är sekundära. Det är inte Twitter eller Facebook som bestämmer vem och vad vi vill prata om det är de personerna som är där som gör det, och just nu är de flesta på Twitter och Facebook, för ett år sedan var det flesta på Jaiku, och nästa år är det mycket möjligt att vi är någon helt annan stans. Många frågor kom upp i diskussionen och den är lång ifrån avslutad. Mer om denna session kan du läsa på Brit’s egen bloggpost på JMW: Social media web camp day 2 – part 1. […]

    Svara
  5. Har företag en plats på den sociala webben? · Mindpark skriver:
    september 21, 2009 kl. 12:14 e m

    […] det stora nöjet att vara på Sweden Social Web Camp i augusti och var bland annat och lyssnade på Brit Stakton om företag på Twitter och även Kristoffer Björkman om marknadsföring på den sociala webben. Det var bra diskussioner, […]

    Svara
  6. Fotobok – årets julklapp? | Samlad skriver:
    april 28, 2012 kl. 11:46 f m

    […] ett någorlunda gott syfte. De verkar ha fattat grejen. Hösten kommer garanterat att fyllas med dialoger kring företag och sociala medier, det har redan börjat på […]

    Svara
  7. Har företag en plats på den sociala webben? | Jardenberg Unedited skriver:
    september 21, 2013 kl. 10:01 e m

    […] det stora nöjet att vara på Sweden Social Web Camp i augusti och var bland annat och lyssnade på Brit Stakton om företag på Twitter och även Kristoffer Björkman om marknadsföring på den sociala webben. Det var bra diskussioner, […]

    Svara

Lämna ett svar till Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde | Reklam 2.0 Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery