På väg till Social Media Web Camp i Tjärö utanför Blekinge. Här kommer i helgen drygt 260 människor samlas som alla gillar sociala medier. Det kommer garanterat bli ett flöde av spännande samtal och erfarenhetsutbyten!
Läs också mer här på What´s Next om campen och hitta mer information om initiavtagarna Tomas Wennström och Kristin Heinonen. Stort tack för allt roddande finns det redan anledning att säga till dem båda! Lyssna gärna på de båda här, där de beskriver upplägget av campen, hur en unconference fungerar.
Själv har jag föreslagit en diskussion om huruvida sociala medier egentligen är viktiga för företag? Hoppas många debattsugna kommer!
Min frågeställlning handlar om att fler och fler företag upplever att de inte får ut det de förväntat sig. Funkar alltså sociala medier bäst bara för det egna personliga varumärkesbyggandet eller har de bara gjort fel? Mina funderingar handlar mycket om hur pass beredd konsumenten egentligen är på företagens transparens och autentcitet. Vad är det som gör att t.ex. en blogg eller ett twitter-konto inte leder till den förväntade dialog, trots att det faktiskt tagits hänsyn till all så kallad sociala medielogik. Handlar det bara om medievana eller handlar det om andra saker? Jag får alltså tillfälle att här diskutera en av mina absoluta favoritfrågor: Tror vi på transparens från företag?
Här ett utdrag ur en lång (surprise…) bloggpost för ett år sedan:
De senaste dagarna har jag funderat både en och två gånger på de sociala mediernas oerhörda styrka och den spännande tid vi lever i. Ni som känner mig vet hur jag kan gå loss på de här delarna av företagens möjligheter…en aspekt jag nu funderat på är om vi ens är beredda på personifieringen av företagen…
Kan vi ta det eller är verkligheten lättare om vi tänker oss traditonella rollfördelningar mellan företag och kunder, mellan olika avdelningar/affärsområden inom ett företag, mellan byråer som hemliga strateger i bakgrunden. Är vi beredda på att världsbilden kommer se helt annorlunda ut om vi vågar använda dynamiken i de sociala medierna fullt ut?
Sociala medier utmanar till exempel inte bara de interna rollfördelningarna utan de utmanar också omvärldens syn på ett företag och de roller man har. Låt oss leka lite med tanken på just ett Företag X och sociala medier. Ni vet ett sådär lagom stort, lagom kritiserat av och till som av tradition kanske hanterat till exempel kunddialogen lite lagom styvmoderligt. Inte av ointresse utan kanske mer av oförmåga att hitta en struktur som matchar både interna och externa behov.
Kan, litar och är omvärlden beredd eller ens mottaglig för att ett Företag X vill och kan föra en tvåvägskommunikation? En genuin dialog. Kan man förändra sin syn på storföretag som det finns schablonbilder av?
För kommande medarbetare är det enkelt och självklart. Unga människor vill veta vad just Företaget X kan ge dem och de vill veta vad företaget tror att de själva har att tillföra. De vill föra en dialog om det här. Se om det finns något gemensamt i deras visioner av sina liv med företagets visioner och värderingar. Vem bättre kan starta den dialogen genom att min kommande chef eller medarbetare berättar om hur det är att jobba på Företaget X? Det här är den enkla biten.
Men vi andra. Vi som har arbetar på andra företag, som hänger med och är sådär lagom medvetna om Företag X och kanske tycker en massa om företagets verksamhet så snart det diskuteras i olika sammanhang. Vad skulle vi tycka om Företaget X´s VD eller någon annan gick in och kommenterade artiklar som kritiserar eller berör något som har med deras verksamhet att göra eller till och med skriver en egen bloggpostning om det? Och för en fortsatt dialog i bloggen.
För att inte tala om journalister…är de beredda på en ny mer personfierad bild av Företaget X? Det är ju så mycket lättare när världen består av vi och dom eller hur?
Är du på plats så kom och diskutera! Vad tycker du och/eller dina kunder? Tid och plats meddelas på plats.
I övrigt kommer jag imorgon kväll i Debate On ställas mot Jocke Jardenberg för att diskutera Google. Jag är mot Google och Jocke för. Obs! Får väl poängteras, eftersom jag ibland missförstås inom branschen ; ), att jag i denna diskussion företräder det perspektivet. Det säger inget om min åsikt om Google utanför den arenan för diskussion…
Debatter är kul och med lite smicker går ju alltid hem, så när Debate On gänget representerat av Henrik Ahlén frågade med den motivering han gjorde kunde jag ju inte låta bli! Men det tillhör nog ett av helgens självmordsuppdrag det där – kombinationen av debatt mot Jardenberg och om Google…oj, oj…men jag ska komma väl rustad till debatten även om jag nog kommer att krossas.
Rapporter följer!
/Brit Stakston
[…] JMW Kommunikation » Blog Archive » Time to learn and battle at Social Media Web Camp http://www.jmw.se/2009/08/21/time-to-learn-and-battle-at-social-media-web-camp – view page – cached […]