I dagarna har Google lanserat sitt sociala nätverk Google+. Extremt förväntat att de tar upp matchen med Facebook med ännu ett försök efter ett antal floppar de senaste åren med t.ex. på Google Wave och Google Buzz. Google+ ser riktigt bra ut. Jag gillar det enkla gränssnittet att hantera graderingen av personer i sitt nätverk, något som man kan göra i Facebook under sina inställningar men som inte har samma intuitiva gränssnitt som Google+ presenterar. Fredrik Lyreskog har gjort en fullmatad sammanfattning och Google har en demo och The Jennie har samlat de bästa länktipsen. Det kommer bli intressant att följa utvecklingen av tjänsten. Men det kommer inte döda Facebook.
Tror jag det kommer att slå? Nej. Min första reaktion var är inte det här lite försent?! Eller ska vi säga för tidigt också? Försent för att Facebook etablerat sig. Förtidigt för det inte är en angelägen fråga för de knappt 700 miljonerna användarna att byta än.
Det bubblas i medier och bland kollegor om en Facebooktrötthet som jag inte alls håller med om. Vi såg för några veckor sedan rubrikerna. Facebook tappar användare – övertolkning av siffror just då men också tillfälle för många att börja prata om att ”folk är trötta på Facebook”.
Oj vad vi beter oss traditionellt här. Vi tror att det behöver vara så. Vi tar för givet att när 13-åringen har mormor på Facebook så kommer han att dra. Varför då? För att vi applicerar gamla beteendemönster när vi faktiskt har möjligheter att tänka precis tvärtom. Min egen son har addat de av mina kollegor han mött på Facebook. Några av dem har han en djupare relation med genom gemensamma intressen. Insyn i varandras intressen som aldrig skapats annars. Så kan vi också låta det vara. Och använda inställningsfunktionerna för att hantera vem som ser vad. Och talet om att Facebook inte är cool….min åsikt är nog att Facebook aldrig upplevts som cool bland unga. Relevant och roligt men aldrig cool. Det var ju precis det som Facebook inte var medan MySpace mycket handlade om precis det. Att ha den coolaste sidan.
Ingen tjänst kommer att omfatta alla. När vi i Sverige har 4.3 miljoner Facebookanvändare så börjar vi nå taket. Det är ju inte folkräkning det handlar om!
Nej. Jag säger så här. Facebook har blivit vardag. Vardagar är också jäkligt trista ibland. Men vardagarna är de som är kittet i livet. Jag tror Facebook ligger fast där det ligger just nu. Alldeles för många har precis börjat se nyttan av det. Vi har investerat tid och nätverkande här. ”Alla” är där. Och de kommer fortsätta vara där. Inte för evigt men definitivt nu. Jag säger alltid att inget vara för evigt. Inte Facebook heller. Men att Google+ ska få de knappt 700 miljonerna Facebook-användare att förflytta sig kommer inte att hända.
Jag är övertygad om att den nivån på gemensam anslutning som finns i Facebook kommer vi inte se en motsvarighet till. Aldrig igen. Vi kommer inte ha en tjänst som samlar 13-100 åringen i ett gemensamt möte. All utveckling kommer att gå bla. till nischad kommunikation. Google Circles vill fånga upp just den aspekten, det gör också Facebooks-grupper och den rörelsen kommer hela tiden ske utanför de stora plattformarna. Företagens omfamnande av Facebook ser jag ingen plats för i Google+ och den har faktiskt relevans för den enskilda användaren. Nej framtiden kommer bestå av många olika lösningar och inte en ny Facebook.
Så vem behöver Facebookdödaren? Ja Google förstås. Men Facebookanvändaran går inte omkring varje dag och funderar på vad som är nästa grej. De har fullt upp att använda Facebook. Gnälla lite. Älska det. Precis som med e-post och mobilen.
/Brit Stakston
Ida säger
Mycket bra blogginlägg! Belyser saker som jag själv haft svårt att sätta ord på.
Ida
Brunettdave säger
Jag gillar skarpt det här stycket! ”Oj vad vi beter oss traditionellt här. Vi tror att det behöver vara så. Vi tar för givet att när 13-åringen har mormor på Facebook så kommer han att dra. Varför då? För att vi applicerar gamla beteendemönster när vi faktiskt har möjligheter att tänka precis tvärtom”.
Henrik Löwenhamn säger
Jag tycker nog att timingen är helt perfekt. Jag tycker mig inte se en Facebook-trötthet, men nog har intresset planat ut i takt med att Facebook inte riktigt kommer med några bra nyheter i kombination med att deras iOS-appar är helt värdelösa.
Förhoppningsvis gör detta att Facebook kanske styr upp allt som är mindre bra.
Kim Nilsson säger
Du glömde formulera om frasen ’för sent / för tidigt’ när du skulle exemplifiera. Dvs, du skriver försent två ggr.
”Försent för det inte är en angelägen fråga”
I övrigt en mycket insiktsfull analys.
/Kim
Skrymta säger
Facebook är vår tids Hylands hörna. Något som förenar, något vi kan relatera till 13-100 (och i ärlighetens namn även yngre än så). Och som du säger, den vanliga Facebookanvändaren har nog svårt att se poängen i att flytta till något annat.