För två veckor sedan blev vår idé om en plattform för medborgarfinansierad utrikesjournalistik lanserad efter tre veckors förarbete. Och vilken respons vi fått från branschen och samhällsintresserade! Ett stort ”äntligen” och så många glada hejarop har hörts. En glimt av hopp i en tid då medieutveckling oftast beskrivs som dyster. Vi är åtta grundare med olika ingångsvinklar och roller i projektet. Gemensamt är att vi alla har en tro på att människor mer letar nyheter än undviker dem. Hur vi gemensamt vill ta ansvar för den utvecklingen och mätta delar av det behovet genom att ge fler perspektiv och mer kunskap om världens vita fläckar.
Martin Schibbye om Blank Spot “Tillsammans gör vi utrikesjournalistik”
Kriser föder utveckling
En av de händelser som fick oss åtta grundare att förenas just våren 2015 är en så typisk händelse i kölvattnet på digitaliseringen och den medieförändring som råder. I det här fallet var det att den tidigare redaktionen för SIDA:s tidning Omvärlden plötsligt stod utan tidning i processen från en nedlagd pappersutgåva till upphandling om det fortsatta digitala uppdraget runt tidningen. i samband med upphandlingen ändrades uppdragsbeskrivningen så att den viktigaste beståndsdelen, själva granskningen av svensk biståndspolitik. inte ingick längre. Upphandlingen vanns av byrån Intellecta Corporate som i sin portfölj har kundtidningserfarenhet. De fortsätter driva den digitala versionen utifrån det nya uppdraget. Den här typen av vardagliga förändringar i dagens medielandskap ledde i det här fallet inte till förlamande sorg bland de som tidigare arbetat med Omvärlden. Tvärtom. Sådana solskenshistorier som reaktion på en förändrad verklighet mår branschen bra av. Blank Spot Project öppnar idag som reportagesajt dessutom för en mycket bredare bevakning på globala frågor tack vare konceptutvecklingen och de nya medaktörerna. Och framför allt fokuserar vi på digitaliseringens möjligheter för journalistiken mer än den kris som ständigt lyfts fram.
Lägesrapport
Så hur går det då – i skrivande stund har 62 procent av vårt mål samlats in med hjälp av snart 1000 medlemmar som delar vår vision. Det innebär en genomsnittsinsats på cirka 630 kronor. Stödnivån är valfri. Allt ifrån ett moraliskt stöd på blygsamma 10 kronor ända upp till 10 000 kronor-nivån för delfinansiering av ett längre gräv. De allra flesta väljer att bidra med 500 kronor, 325 personer har valt att bidra med den summan. Vi har i de olika nivåer av ”rewards” som presenterats på FundedByMe försökt gestalta vad pengarna går till. Journalistik utan mellanhänder skrev Helsingborgs Dagblad och det är en bra beskrivning av vad medlen kommer att användas till när Blank Spot Project kör sin ordinarie verksamhet.
Pressändning det nya svarta
”Guldålder för journalistiken de närmaste decennierna” Peder Bonnier och Robert Brännström
Ett av de roligaste samtalen under dagen var det med Robert Brännström och Peder Bonnier. De arbetar med det mest intressanta medieprojektet i Sverige just nu (ja vid sidan av oss då) KIT och var dessutom våra första backare.
Vi lanserade Blank Spot Project med en sju timmar lång pressändning. Utmattande men också extremt givande för att starta en diskussion och medägande hos deltagande gäster och tittarna. Något som verkligen kan rekommenderas för kunskapsprojekt som väcker många frågor. I samtalet med initierade gäster kan dessa frågor adresseras. En av de vanligaste frågorna under dagen var den om man som medlem kan ”köpa” sig reportage. Det blir viktiga samtal om den redaktionella integriteten och görs på ett sätt som bygger trovärdighet mer än om man bara skrivit det i en release. Gästlistan var fantastisk och vilka samtal om demokrati, journalistik och digital utveckling som skedde! Det är en sändning genomförd på 48 h, utan större förberedelse och visar i sig vilket engagemang som finns för det vi gör. Alla dessa gäster valde att hitta tid i sin veckoplanering att diskutera detta med oss. Oberoende av hur det i slutändan går för oss är det här ett av projektets syfte också. Att väcka en gemensam diskussion. I varje samtal föds det nya idéer som ett resultat av att vi tillsammans stöter och blöter de möjligheter vi har. Några exempel på gäster:
- En strålande glad Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, ropade ”Äntligen, någon som tar tag i saker med egna händer”.
- Medgrundaren Nils Resare samtalade om hur svenska företags agerande utomlands ofta är en vit fläck tillsammans med två av Sveriges främsta grävande reportrar, Emanuel Sidea och Carolina Jemsby.
- Journalisten Maria Georgieva pratade om hur sociala medier ställer krav på hur vi rapporterar.
- Digital inspiration med kreatören och journalisten Martin Edström om hur man med digital teknik når nya grupper.
- Journalisten Anna Roxvall pratar om att det är farligt att rapportera om konflikter.
- Fotografen och journalisten Donald Boström berättade också om hur många vita fläckar det finns.
- Kristina Henschen, LO TCOs biståndsnämnd ger exempel på hur fackliga aktivister mördas varje år
- Publicistklubbens ordförande Björn Häger pratade om journalistrollen och om både crowdfunding och branded content. Frågan om man kan köpa sig innehåll som medlem avhandlades också i samtalet där även Nils Resare och Emanuel Sidea medverkar.
- Funkar crowdfunding? Noa Fridmark som nyss samlat in över 9 mkr på några få dagar vet. Tillsammans med FundedByMe och en av våra ”backare” pratar vi om just medborgarfinansiering.
- Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kom laddad med nyfikenhet och frågor.
- Journalisten och entreprenören Stefan Lundell gav oss mängder av tips som nystartat digitalt bolag.
- Journalisten Eric Schüldt inspirerade oss stort med sina goda råd från sin lyckade crowdfunding-erfarenhet
- Med på Skype fanns också medgrundaren Magda Gad, som berättade om vad vita fläckar i rapporteringen kan vara.
- Dessutom ringde vi upp en hel del av de fantastiska frilansare vi vill arbeta med: Jonas Gratzer gav exempel på hur rapporteringen från Thailand är ytlig, Julia Wireaus om hur hela södra Asien är en vit fläck och Jacob Zocherman om hur Sydsudan är underrapporterat. Att ringa upp dessa frilansare som alla är sådana vi vill arbeta med var ett enkelt sätt att redan under sändning få in perspektiv från världens vita fläckar.
Vi fick hjälp av WeStreamU för livesändningen och de har gjort en kort bakom-kulisserna film och en beskrivning av sitt arbete med pressändningen.
Digitalt genomslag
Vår digitala strategi har i detta tidiga skede av projektet haft sin utgångspunkt i de egna nätverken som några av oss grundare har. Detta tillsammans med en väldigt aktiv och dialoginriktad närvaro från de officiella konton som lanserats. Signaler för att vi lyckats med det och inte bara RT:at omdömen och glada tillrop (hur frestande det än är att bli rena RT-maskinen) är att Blankspots twitterkonto har kloutscore 52 och 1 500 följare. Facebooksidan har ca 4 900 gillare. Om alla de skulle ge 87 kronor vore vi i hamn. Själva BlankSpotProjectsidan är mest att likna vid ett visitkort, navet för informationen under kampanjen är FundedByMe-sidan som följer deras föreslagna struktur av hur man presenterar projekt. Vår egen projektkommunikation sker i Slack, vilket är briljant för den här typen av projekt. Vi alla grundare gör ju detta vid sidan av våra vanliga jobb – så utan ett verktyg som Slack hade det varit svårt att vara så synkade med allt som händer.
Vi har sedan följt reaktionerna noga och erbjudit personer som hyllat oss spontant att i sina egna nätverk sprida sitt engagemang, så som till exempel Fredrik Wikingsson, Leone Milton och Lotta Gray gjort. Ovärderligt för att nå engagerade nya målgrupper. På samma sätt som varje tweet och Facebookstatus från de snart 1000 medlemmarna är viktigast av allt. Sedan består PR-arbetet av en mix av medieslag och digitala såväl som mer analoga aktiviteter. Samtal (telefon är ovärderligt), engagemangsbrev i olika nätverk, personliga möten, föreläsningar, traditionell mediebearbetning och en digital närvaro i relevanta forum.
Under lanseringen omnämndes Blank Spot Project 837 gånger under taggen #blankspot och i öppna Facebookstatusar (vilket få har) runt dagarna lanseringen. Toppen var 569 inlägg under live-sändingen. Ordmolnet från lanseringen visar att det självklart blir både jag och Martin Schibbye digitala nav här eftersom vi båda har en stor följarskara intresserad av dessa frågor.
I skrivande stund har Blank Spot Project nämnts cirka 2160 gånger sedan kampanjstart.
Siffrorna sammanställda av digitala strategen Micke Kazarnowicz Twintip Insights.
Kronor och tweets
Det är säkerligen så med den här typen av projekt att man tycker det är en grym idé men glömmer bort att ”rösta på oss” det vill säga aktivt sätta in pengarna. Men vi är ju lika beroende av det faktiska engagemanget i form av reda pengar som varje Idol- och Mellovinnare är av telefonsamtal. Vill man att vi trots allt ska kunna ge de söta katterna på nätet en match behöver vi lika mycket en röst på oss som varje Mello eller Idolvinnare behöver. Så gillar man vår idé får man inte glömma att stötta oss. Vi hade tänkt bara använda FundedByMe som insamlingskälla men utifrån respons från blivande medlemmar adderade vi efter de första dagarna också direktinsättningar via Swish, sms eller direkt till Blank Spot Project. Framför allt Swish efterfrågades direkt. En vanlig fråga vi fått är om dessa bidrag adderas i insamlingen hos Funded By Me och det gör de förstås.
Det intressanta är förstås att efter kampanjen analysera sambandet mellan digitalt snack om oss, medlemsantalet och intäkter. Det märks att det är ett komplext projekt att greppa. Under lanseringsdagen lyssnade man på oss och först senare började antalet backare öka. Alla Hjärtans dag fick vi mycket digital kärlek men mindre reda medel som uttryck för denna kärlek. Men visst anar vi redan samband mellan antal kronor och antal omnämnanden i sociala medier. Sociala medier betyder förstås mycket i den här typen av lågfrekvent konstant uppmärksamhets – och engagemangsarbete under tre veckor. Det är enkel matematik. Utan snack om oss i sociala medier sprids förstås ingen information, vilket i sin tur leder till noll stöd.
Inspirationsresa till de som lyckats
Under veckorna som gått har vi också hunnit åka till Amsterdam för att träffa en av våra inspirationskällor. Holländska crowdfundade De Correspondent gav oss insikter och energi. De har bakom sig ett av världens mest lyckade läsarfinansierade initiativ. Idag med 30 000 medlemmar och med god tillväxt. Avslutningsvis skickade de med oss en hälsning.
Final på MEG
Om en vecka är vi på MEG, jag och Martin Schibbye finns på Öppen Scen under torsdagen för att tillsammans med några gäster reflektera över vad som åstadkommits. Med eller utan målgång. Så kom och lyssna om du är på plats!
BTW vi kör inga Spotifylistor. Vi spelar Gunde Svan på repeat han ger oss allt vi behöver just nu!
Lämna ett svar