På uppdrag av Nordicom har jag summerat några av de möjligheter men också utmaningar som crowdfunding erbjuder journalistiken:
Crowdfunding har blivit allt vanligare inom mediesatsningar. Men som intäkt betraktat är crowdfunding inget nytt. Det är en intäktskälla som sedan länge hänförts till försäljningsintäkter. I båda fallen handlar det om läsare som vill betala för journalistik. Det finns både möjligheter och utmaningar att hantera med crowdfunding. Möjligheter som kretsar runt en unik läsarrelation och en ny passion för det journalistiska hantverket. Hur innovativa mediesatsningar kan prövas tack vare ny teknik. Utmaningarna kretsar runt journalisters förmåga att driva företag och vara uthålliga. Den stora krisen infaller när det är dags att återvärva bidragsgivare.
Mina 10 råd till den som vill använda crowdfunding inom journalistiken består av:
- Ha en tydlig idé och gör en skarp affärsplan. Och sätt igång bara. Ägna inte för mycket tid till teori och planering.
- Var en realistisk visionär. Utgå inte bara från det ”enkla! som finns framför dig, våga vara visionär också.
- Bygg relationer åt alla håll och kanter. Särskilt med din publik.
- Se till att ha rätt team som du känner väl.
- Timing är A och O. Våga satsa när du känner att tiden är rätt.
- Visa hur just din idé särskiljer sig från andras.
- Utgå från journalistikens rötter. Det är USP:en.
- Lös andras problem med din idé och var duktig på att berätta om på vilket sätt.
- Var uthållig, envis och flexibel. Lär konstant av den kollaborativa process som journalistiken byggs i.
- Använd dig av folkrörelsemagin i engagemanget för dig och det du erbjuder.
Här kan du ladda ner hela texten ”Crowdfunding. Möjligheter och utmaningar.”
Lämna ett svar