Med cancerhot hängande över mig av allt kött jag ätit under min livstid matchat med tidningsrubriker om dödskjutningar, folk som körs ihjäl på gatan och en larvig soppa av bidrags och skattefusk så känns november trist som sjutton. Dessutom ska en favvokollega, Stefan Juléus, sluta. Allvarligt, finns det verkligen inget roligt som händer i november?! Tur att […]
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Facebook´s sociala annonser
Facebook laborerar med FacebookAds på ett intressant sätt med digitala former av ryktesspridning och kärlek för varumärken som stödjer och utgår från dagens konsumentbeteenden. ”The next 100 years starts today, and it´s going to be different”, sa Zuckerberg vid lanseringen av deras nya annonskoncept med bland annat “sociala annonser”. Facebook Ads kom häromdagen och TechCrunch […]
Lärarförbunden har själva målat bilden av den usla skolan
Lärarförbundet har i dagarna kongress och presenterar en ny undersökning där 9 av 10 föräldrar är nöjda med sina egna barns lärare. I SVTs nyheter kommenteras undersökningen av Lärarförbundet med att de är trötta på bilden av en skola i kris. På frågan om hur de blivit såhär lägger de skulden på bl.a. att media […]
Facebook har över 1 miljon svenska användare!
Sen 1 augusti har det bloggats, skrivits och pratats om Facebook i alla svenska medier. Oavbrutet. Igår passerades miljonstrecket för svenska användare. Varför blev just Facebook en sådan succé i Sverige? Varför vågar alla lita just på Facebook? Är det för att Facebook ger den hittills bästa digitala gestaltningen och tolkningen av hur nätverkandet och […]
Sociala medier istället för traditionell reklam för Nike
I New York Times häromveckan finns en artikel om hur framgångsrikt Nike använder sig av sociala medier. Med communityn, Nikeplus erbjuds användarna väl anpassade verktyg och sedan kliver Nike åt sidan och låter interaktionen börja. På Nikeplus får den löparintresserade en mängd relevanta mervärden. Till exempel erbjuds i samarbete med Apple´s iPod möjligheten att ta […]
Sociala medier och PR-branschen
Oj vilket tryck det är på allt som rör sociala medier. Allt sker på en gång nu och i parallella processer. Det är liksom på och av om vartannat. 100 steg fram och 10 tillbaks. Ibland till och med tvärtom. Allt som skett gradvis under 10-15 år avhandlas i ett rasande tempo. I diskussioner om […]
Facebook – succé för att vi använder riktiga namn? Vi avstår själva från integriteten
Facebook-febern fortsätter, nu finns det 827 000 medlemmar i Sverige.* Snart är var tionde svensk med i Facebook. Medierna var fyllda av olika vinklar om Facebook igår. Från uppköp av Microsoft till integritetsdiskussion. I gårdagens Aktuellt-sändning kommenterade JMW integritetsaspekterna. I Aktuellts fördjupningsmaterial kan man läsa om att man aldrig är anonym på Facebook. På vägen till […]
Persson behövde kontor – ringde JKL
I DN idag intervjuas Göran Persson om sin nya bok. ”Nu är Göran Persson konsult för lobbyföretaget JKL. Ett skäl var att han behövde kontor.” Citat ur Kari Molins intervju i DN 24 oktober 2007. Vad stolt jag skulle känna mig om jag jobbade på JKL. Inget om varför just JKL. Nu undrar vi hur […]
Ihåligt samhällsengagemang & ingen PR-strategi hos McDonalds
Uppdrag Gransknings program imorgon visar svartstädning och riktigt usla arbetsförhållanden på McDonalds. ”McDonalds backar före sändning” skriver SVT idag också. McDonalds själva säger, enligt Dagens Media, att de inte har förberett en PR-strategi för att bemöta inslaget. Nu har de kickat städarna. Dagen före sändning. Men var kom pressmeddelandet då ifrån? Intervjun som ni ställt […]
Facebook satte verkligen fart på saker…
Nu är det klart att även MySpace kommer att öppna upp för tredjepartsutvecklare. I förändringarna ingår även möjligheten att dela in sina vänner i olika kategorier (kollega, vänner, ytliga bekanta, familj eller hur man nu vill dela in sin vänkrets). Även det en anpassning efter vad användare uppskattat med Facebook. Nu blir det spännande att […]
- « Previous Page
- 1
- …
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- …
- 59
- Next Page »