I denna intressanta postning från Stage Two Consulting ges några handfasta tips till företag för att kolla hur den nya eller existerande byrån kan sociala medier. De har sammanställt denna enkla graf:
I posten talas det också om våra förändrade roller. Jag menar ju att sociala medier egentligen innebär att alla gatekeepers försvinner inte bara journalisten utan också vi….i den mån vi också blir ett filter emellan det företag vill kommunicera och omvärlden. Men vi har en ny stor roll och dagens byråer måste våga göra en omdefinering av arbetssätten – den att vi måste bli mer av pedagoger i den kommunikationsrevolution som sker. När paragdimskiften sker behövs lotsar – det är definitivt en uppgift bland annat för kommunikationskonsulten.
Veckans bästa metafor om vilket perspektiv man ska bära med sig för att avgöra om det finns en genuin och trovärdig kunskap hos den byrå man väljer finns i de avslutande raderna i bloggposten:
But you should know before you even start the relationship whether, as the ad goes, your salsa is made in New York City… or in San Antonio by folks who know what salsa is supposed to taste like.
För tankarna till vårt avslutande tips på alla föreläsningar och kurser: ”Live it. Try it.” Vilket vi utgår från själva också. Det är det enda sättet att lära sig och förstå. Leva med sociala medier. Prova.
/Brit Stakston
P.S. Tipstack till Niclas Strandh som numer delar med sig av bra länktips här.
Elias Betinakis säger
Fantastiskt bra inlägg. Tummen upp!