Ger replik i Aftonbladet till Liberalerna i ännu en vända runt mediepanik och den extremt förenklande ”från skärm till pärm” strategin.
Digitalisering
Digitaliseringen av samhället är omfattande och pågår för fullt. Det påverkar oss som medborgare, företagare, anställd, elev såväl som förälder dagligen. I reflektionen över den här förändrade spelplanen kan vi lära oss något. Arenorna för påverkan och affärsutveckling erbjuder morgondagens lösningar inom en rad områden. Här samlas de inlägg jag skrivit på temat och kanske kan de bidra till diskussion runt vår digitala samtid som för utvecklingen framåt.
Ett namnbyte kommer inte rädda Twitter
Kommenterar Twitters nya namn för TT. Elon Musks beslut att byta namn på twitter tor jag bygger på impulsivitet och desperation utifrån att allt han har gjort hittills är att fullständigt rasera Twitter.
Instagrams kamp för att locka till sig tiktokare
Många instagramanvändare har reagerat mot instagrams senaste förändringar med funktioner som liknar de som Tiktok använder sig av. En längre intervju hos Sydsvenskan om detta med bla Brit Stakston. Frågan är om Instagrams förtvivlade längtan efter att möta Tiktoks framgånsmodell är något som attraherar instagramanvändarna. I en längre artikel hos Sydsvenskan kommenterar jag några av […]
Instagrams förändringar gillas inte av superanvändarna
Instagrams senaste förändring med fler videos och förslag på innehåll – istället för det flöde av konton som du själv valt att följa, väcker starka reaktioner.
Tomma hot från Meta
Den irländska dataskyddsmyndigheten har skickat ett förslag till europeiska kollegor om att förbjuda Meta från att skicka användardata från Europa till USA. Kommer detta leda till att Metas tjänster kommer stängas ner för europeiska användare? Nej det tror jag inte. Meta är alldeles för intresserade av de europeiska användarna och deras annonsintäkter. Men om förhandlingarna […]
Sociala medier och krigspropaganda
Vi möts av ständigt nya bilder från kriget i Ukraina och många av dem sprids via sociala medier. Kriget i Ukraina har av CNN beskrivits som det första TikTok-kriget.
Ukrainas president Zelenskyj är en flitig användare av sociala medier men även Vladimir Putin använder sig sedan länge av sociala medier som krigspropaganda.
Så segrar Ukraina det digitala kriget
Genom dagliga inlägg i sociala medier har Zelenskyj stärkt Ukrainas motståndskraft. Och det har gett utdelning. Den palett av digitala tjänster som den ukrainska regeringen använt sig av har fått västvärlden att unisont engagera sig för Ukraina. Brit Stakston har tittat närmare på en månads digital kamp.
Nätbolagen stresstestas nu
I årets amerikanska valspurt tar inte fejknyheter någon nätjätte med överraskning. Men gör då beredskapen någon skillnad? Och har de traditionella medierna lärt sig något efter 2016? Det frågar jag mig i en analys hos Blankspot. De sociala medieföretagen försöker nu under den amerikanska valkampanjens sista dagar att desperat tillämpa alla de förändringar man implementerat […]
Nominerad. Igen!
Glädjande att bli nominerad för 10:e året i rad bland topp 20 pr-konsulter i Cision PR Influencer Award. Jag vann 2012 och har faktiskt varit bland topp 5 under alla år också. En bedrift ändå i ett så föränderligt medielandskap. Roliga uppdragsgivare och en stor lust att berätta är väl två anledningar till det. Läs […]
Det går inte att skylla på internet när man hatar online
Hamid Zafar var integrationshjälte och utbildare på dagen. Antisemit och homofob på natten. Är det internets fel? I veckan avslöjades att han under många år skrivit grova nedsättande inlägg om judar och homosexuella. Rektor Hamid Zafars huvudlinje efter DN:s avslöjande för att friskriva sig från de hatiska och nedsättande inlägg han gjort i sociala medier […]
- 1
- 2
- 3
- …
- 11
- Nästa sida »