gör en analys av veckans stora mediesnackis. Musk köp av twitter. Entreprenören Elon Musk köpte i veckan twitter för 400 miljarder svenska kronor. Går affären i hamn är han om sex månader ensam ägare till företaget. Utan några aktieägare och en annonsmarknad att ta hänsyn är frågan vad han kommer att göra.
Influencers och politik inför valet 2022
Svalt intresse från influencers att samarbeta med riksdagspartierna inför valet. Sveriges Radios Kulturnytt har låtit 31 sociala medier-profiler avara på frågor i en enkät om hur de ser på att vara politiska på sina konton nu inför höstens val.
Musk gör twitter till demokratins centrum och medierna går i spinn
Nyligen köpte Elon Musk Twitter. Han har själv sagt att han vill förändra plattformen så att den ska erbjuda mer yttrandefrihet. Men risken finns att den här naiva synen på yttrandefrihet raserar det arbete som Twitter har gjort när de har börjat flagga falska nyheter, stänga av konton som kränker, hotar eller trakasserar. Nu är det viktigare än någonsin att de traditionella medierna är vaksamma med vad de väljer att plocka upp av alla utspel som sker på Twitter, särskilt eftersom valrörelsen är i full gång, skriver Brit Stakston.
Hur mycket friare kommer Twitter att bli med Musk vid rodret?
Musk har beskrivit sig som en ”yttrandefrihets-absolutist” och är skeptisk till moderering som innebär att meddelanden och personer tas bort från plattformen. Men den totala friheten är en utopi säger Brit Stakson
Hos Efter fem om Musks köp av Twitter
Världens rikaste man Elon Musk köpte igår sociala medie-plattformen Twitter för 430 miljarder kronor. Själv har Tesla-grundaren 82 miljoner följare på Twitter och hans konto är därmed ett av Twitters största. Mediestrategen Brit Stakston berättar mer om den uppmärksammade affären och förklarar vad konsekvenserna kan komma att bli framöver.
Musk är nu den största aktieägaren i Twitter
Elon Musk är nu den största aktieägaren i Twitter och erbjudits plats i styrelsen. Brit Stakston tror att det på sikt kommer orsaka enorma slitningar i företaget.
Nätaktivism – vad är det?
Deltog i veckan i Expressens sändning ”Fem dagar om framtiden” för att samtala om kulturkrig och nätaktivism. Läs inlägget för några tankar om nätaktivism som politisk kraft.
Högerytterkantsrörelsernas lågintensiva förföljelse och falska anklagelser
Alternativmedier på högerkanten har sedan i höstas publicerat anklagelser mot mediestrategen Brit Stakston för att ha fuskat till sig mediestöd under sin tid i mediestödsnämnden. Något som tillbakavisas av Myndigheten för press, radio och tv.
Brit Stakston ser publiceringarna som ett led i alternativmediernas försök att påverka tjänstemän och myndighetsanställda.
Clubhouse och politiska partier?
Intervju med mig hos Svenska Dagbladet om Clubhouse som verktyg för att motverka polariseringen.
Twitter och Facebook gör som de vill – klart de kan (och ska) stänga av Donald Trump
Kommenterar hos Svenska Dagbladet det faktum att Trump stängts av från sociala medier och slår fast att detta har inget med yttrandefrihet att göra. Det här är marknadsplatser av privata företag som sätter upp de regler de själva vill.
- 1
- 2
- 3
- …
- 22
- Next Page »