Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2025
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Digitalisering

Digitaliseringen av samhället är omfattande och pågår för fullt. Det påverkar oss som medborgare, företagare, anställd, elev såväl som förälder dagligen. I reflektionen över den här förändrade spelplanen kan vi lära oss något. Arenorna för påverkan och affärsutveckling erbjuder morgondagens lösningar inom en rad områden. Här samlas de inlägg jag skrivit på temat och kanske kan de bidra till diskussion runt vår digitala samtid som för utvecklingen framåt.

Det går inte att skylla på internet när man hatar online

oktober 16, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Hamid Zafar var integrationshjälte och utbildare på dagen. Antisemit och homofob på natten. Är det internets fel? I veckan avslöjades att han under många år skrivit grova nedsättande inlägg om judar och homosexuella. Rektor Hamid Zafars huvudlinje efter DN:s avslöjande för att friskriva sig från de hatiska och nedsättande inlägg han gjort i sociala medier […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: näthat

Tiktoks deadline är runt hörnet

september 17, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Trumps krav på när Tiktok ska vara sålt – den 20 september närmar sig. Jag har tittat närmare på hur affären utvecklat sig. Det är beklagligt att Tiktokaffären inte i större grad kunnat handlat om internetutvecklingen och användarnas framtid online med förstärkt skydd av integritet och den egna datan. Tiden hade varit så mogen för […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Mindre lamslagen kulturscen i Österrike än i Sverige

september 16, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

I Wien kan utomhuskonserter med 10 000 besökare vara möjliga från och med september om smittoläget möjliggör det. Så vad kan den svenska debatten lära sig av hur Österrike fått kultur- och nöjessektorn att delvis återuppstå under en pandemi? När Österrike stängdes ner i mars tvingades den österrikiska befolkningen in i sina lägenheter över en […]

Arkiverad under: Digitalisering

Därför är politiker ofta usla influencers

september 11, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Svenska politiker blir mer och mer personliga på sina sociala medier. Nyligen lanserade Annie Lööf (C) sin egna vlogg, med hjälp av samma redigerare som Bianca Ingrosso och Margaux Dietz, och många andra politikers instagramkonton svämmar över med glada bilder på hunden, familjen eller sommarstugan. Tillsammans med medieforskaren Marie Grusell analyserar jag om det faktiskt […]

Arkiverad under: Digitalisering

Tiden blev till slut mogen för Snowdens avslöjanden

september 3, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

År 2013 chockade den 29-åriga Edward Snowden världen när han avslöjade NSA:s omfattande övervakningsprogram. Nu sju år senare slår en federal amerikansk överklagansdomstol fast att massövervakningen var olaglig. Det ser ut som att Edward Snowden kommer att få rätt. I går kom beslutet gällande en överklagan från fyra personer ur den somaliska diasporan som tidigare […]

Arkiverad under: Demokrati, Digitalisering, I media

Även Kina kan sätta käppar i hjulet för Tiktok i USA

september 1, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Försäljningen av Tiktok kompliceras av att den kinesiska regeringen aviserat exportrestriktioner för kinesiska techföretag. Den kinesiska regeringen kräver exportkontroll för vissa typer av AI vilket kan inkludera källkoden till den algoritm som exponerar användarna för innehåll på Tiktok utifrån deras användarbeteenden. Exportrestriktionerna innebär att det krävs en licens för ett officiellt godkännande för försäljning av […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Det här är de 5 skäl till att Tiktok inte kommer att säljas

augusti 28, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Vem vill egentligen köpa Tiktok? Jag följer upp förra veckans analys om Tiktok som populärkulturellt fenomen genom att titta närmare på vem som kan tänkas köpa – om nu affären ens går i lås. Läs hela inlägget om Tiktok hos Blankspot ”Fem skäl till att Tiktok inte kommer att säljas”.

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Svettigt att vara nätföretag under det amerikanska valet

augusti 14, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Nätjättarnas enorma dominans snedvrider konkurrensen och påverkar människors möjlighet att utöva sina demokratiska rättigheter. Båda sakerna kommer att vara heta under det amerikanska valet. Frågan om nätjättarnas dominans kommer därmed att aktualiseras på många sätt inför det amerikanska valet denna höst. Det pågår sedan en tid en utredning om nätjättarnas dominans på marknaden och hur […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Om annonsbojkotten mot Facebook

juli 5, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Intervjuas hos SVT om den pågående annonsbojkotten mot Facebook. – Man vill inte vara på en plattform som är förknippad med desinformation, hat och hot, säger mediestrategen Brit Stakston. Se hela intervjun här ”Därför bojkottar företagen Facebook”.

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Facebook tjänar pengar på hat

juni 30, 2020 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Medan andra nätplattformar ser över hur deras forum används och byter strategier tycks Facebook allt mer ducka för kritik. Skriver hos Sydsvenskan en debattartikel om den pågående annonsbojkotten som inleds 1 juli. Nu väcks den röst som till slut kanske äntligen kan få Mark Zuckerberg att vakna. Annonsörernas.Facebook kan inte längre ducka för sitt ansvar […]

Arkiverad under: Digitalisering

  • « Föregående sida
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 11
  • Nästa sida »

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery