…är rubriken på en artikel i Dagens Media idag som berättar i artikeln om en undersökning de gjort bland landets pr-byråer om kompetensen om digital PR. Jag och bland annat Arla Foods webbchef Krister Karjalainen intervjuas om vår syn.
Läs artikeln i dagens tryckta tidning om ni vill veta mer.
På frågan hur kunder ska kunna kontrollera hur det ligger till med den digitala kompetensen hos byråerna svarade jag så här:
3 tips vid byråval för att se hur det står till med digital kompetens:
- Utvärdera byråns egen kommunikation och sajt. Med vilken trovärdighet kan man annars ge råd om hur man hanterar kommentarer, bloggar etc? Bloggar de (privat/i yrket)? Vilka sociala medier använder de? Hur ser deras digitala fotspår ut? Fråga konsulten: vilken var den senaste bloggpost du läste, vilka bloggar följer du? Varför?
- Tro inte på den byrå som säger att det kostar en massa pengar för teknik. I dag finns det gratislösningar som fungerar utmärkt! Tid är den stora kostnaden för sociala medier.
- Kasta ut den byrå som vill skriva bloggposter och kontrollera kommunikationen. Det ska inte skrivas av konsulter! Företagen missar i så fall hela poängen med dialog och närvaro.
Läs gärna också tidigare poster som t.ex. kan konsulten sociala medier?, 10 råd för sociala medier eller om att sociala medier inte är något val längre.
/Brit Stakston
PatricP säger
Och var finns ni på Twitter?
http://twitter.com/jmwkom noll updates – mig lurar ni inte
Brit Stakston säger
Hej PatricP, vad kul att du letat efter oss på Twitter. Kontot JMWkom är precis som du säger inaktivt. Vi twittrar som individer och du hittar bland annat mig som /britstakston eller JMWs VD Björn Mellstrand som /mellstrand på Twitter.
Björn Mellstrand säger
Hej PatricP,
Jag tror och hoppas att vi lever som vi lär. Som Brit skriver så finns flera JMWare på Twitter. Och vi kommer att posta vissa grejer på vårt twitterkonto. Tack för påpekandet.
/Björn
PatricP säger
Vilka fler twittar på jmw? Är det bara ni två som twittar och bloggar? hur är det med era övriga medarbetare? Ni snackar som mycket om digitalaspår men hittar inte mycket av er övriga personal.. – mig lurar ni inte.
Brit Stakston säger
Nu anser vi inte på något sätt att Twitternärvaron i sig garanterar kunskap eller insikt om det digitala medielandskapet eller är enda vägen till detsamma. Det är inte obligatorisk Twitter-närvaro som JMW-anställd ;) Det finns några medarbetare till som har just ett Twitter-konto.