Har vi som lever och andas nätet sen många år fastnat i ett nästan automatiskt vi och dom-tänkande? Är vi fast i den verklighetsbeskrivning som var relevant för många år sedan? Istället för att utgå från att det faktiskt skett en stor utveckling tar vi ibland för givet att så inte är fallet. Nu när det egentligen är dags fokusera på vad konsekvensen är av det som påbörjats fastnar vi i de där ringhörnorna som fanns för några år sedan.
Jag tror det här kan bero på två saker. Dels finns det ett behov bland alla de ”nya debattörer”, ofta etablerade journalister, konsulter, marknadsförare eller företagsledare, som nyligen kommit till insikt om nätets möjligheter att ta plats. Att göra de tankeexperiment som behövs för att förstå nätets påverkan. Dels kanske det handlar om att vi som kallat oss ”early adopters” nu vill värna om vår egen affär. Precis som de vi en gång utmanade med att våga tänka nytt.
Varje vecka dyker nya personligheter fram i mitt nätverk på Twitter som tidigare varit osynliga i debatten både här och i andra sammanhang vad gäller nätet. Men de har sina egna andra plattformar, nätverk och sammanhang för att diskutera de sociala medierna som de nyligen upptäckt med förtjusning. De vill också lyfta och kritisera de fall där medieuppdelningen fortfarande syns och reflektera över det som sker. De driver passionerat på utvecklingen om sociala mediers möjligheter och det är fantastiskt bra. Extra bra för de har ofta en närmare anknytning till den verklighet som utmanas. Nu är det oftare ur egen upplevd verklighet som det analyseras, ifrågasätts och skapas case mer än att det är konsulters teorier. Den enda gången det inte blir så konstruktivt är om det är nya konsulter på den här arenan som målar upp problem som inte finns längre. Mycket har ju förändrat sig även om en del av resonemangen är högst aktuella att diskutera. Men när alla redan använder verktygen måste diskussionen delvis handla om andra saker än vad den gjorde för några år sedan.
Här ligger förresten också förklaringen till varför politik och sociala medier är så hett. Valrörelsen i sig är ju ett gigantiskt realtidscase för sociala medier.
Varje partistrateg vet att tala om dialog och lyssna under årets valrörelse. Många politiker provar nya sätt att realisera aktiv medborgardialog. Varje marknadsförare förstår att det finns nya kommunikationsvägar till kunderna som bör undersökas. Varje journalist förstår att läsarmedverkan bidrar positivt. Varje pr-konsult kan sociala medier. Varje konsument har en medvetenhet om sin egen konsumentmakt genom den egna publiceringsplattformen.
Maktförskjutningen är faktiskt alldeles uppenbar för de flesta nu. Åtminstone teoretiskt och man förstår i alla fall att om inte idag så imorgon måste detta hanteras. Vi ser verkligen teorierna ta små steg i verkligheten. Och i alla möjliga sammanhang. Varje händelse och diskussion är ett steg framåt och skapar ännu större förståelse.Vi kan faktiskt vila att den här motorn är igång nu. Tekniken anammas och kommunikationen frodas. Överallt.
Så nu till den andra tänkbara anledningen till att ”vi-och-dom-tänket” fortfarande finns kvar. Dags för rannsakning av oss som ser på oss själva som ”early adopters”. Vill vi vara sociala medie-experterna för alltid? Vill vi förlänga tiden genom att fortsätta äga det rätta svaren? Vi som tycker vi pratat till leda om detta klarar vi när vi ser att andra tänker lika smart fastän de upptäckte sociala medier i förrgår? Hur förändringsbenägna är vi själva? Ser vi till fullo vad som faktiskt hänt? Eller loopar vi dvs upprepar det vi sagt de senaste tre eller varför inte 15 åren trots att det faktiskt hänt massor! Och händer varje dag.
Ser vi inte upp blir vi ju exakt som de vi kritiserat mest de senaste åren. Traditionalisterna. De som inte ville anamma de nya medieformerna. Reklambyråerna, företagens marknadsavdelningar, partierna och journalisterna. Håller vi på att bli likadana? Värnar om vår egen affär? Tanken har slagit mig ett antal gånger under konferenser de senaste åren, det är som om vi fortfarande målar upp en bild av vi och dom. Det är ju inte så längre!
Mina resonemang kan sättas i relation till två aktuella företeelser dels en debattartikel dels ett tal av Obama.
Statsvetaren Ulf Bjereld skrev en fjärde del i en debattartikelserie i Expressen häromdagen om politik och sociala medier. Rubriken var ”Frifräsande bloggar hotar socialdemokraterna inifrån”. Hur många av oss som engagerat sig för bloggosfärens legitimitet reagerade med reptilhjärnan när vi såg den rubriken? Tog för givet att det var ännu en artikel där allt som rör sociala medier skulle ifrågasättas. När artikeln egentligen var en statsvetares ord på det vi sagt under så många konsulttimmar?! Ulf Bjereld summerade det faktum vi alla som engagerar oss i politik och sociala medier är så djupt medvetna om och försöker få partierna att förstå:
I vår individualiserade tid måste partierna vara beredda att i varje val erövra varje väljare och varje röst på nytt. Dagens engagerade väljare vill mötas och verka på sina egna villkor. Socialdemokraternas svåra utmaning består i att bejaka denna utveckling och våga släppa varumärket utan att samtidigt tappa de värden om frihet, jämlikhet och solidaritet vari varumärket har sin grund.
Med politiken som case tittade Ulf Bjereld på konsekvensen för politiken av nätet. Att han sen talar direkt till socialdemokraterna om deras kärnvärden handlar ju om sitt eget partipolitiska engagemang så konstaterandet blir ju också självkritiskt. Men processmässigt är det direkt applicerbart på varje verksamhets utmaningar idag. Kundens krav på att verka och mötas på egna villkor i kontrast eller härlig harmoni med varumärkets visioner och värderingar framöver.
Det andra fallet var förstås internetpresidenten Obama och hur han kritiserats för sitt tal till studenter på Hampton University. Min tolkning ligger nära både det Mashable och Andreas Ekström skriver, att hans ord inte alls givet handlar om att han plötsligt avslöjar sig som en teknisk dinosaurie eller bakåtsträvande. Det här var vad han sade:
”And meanwhile, you’re coming of age in a 24/7 media environment that bombards us with all kinds of content and exposes us to all kinds of arguments, some of which don’t always rank that high on the truth meter. And with iPods and iPads; and Xboxes and PlayStations — none of which I know how to work — (laughter) — information becomes a distraction, a diversion, a form of entertainment, rather than a tool of empowerment, rather than the means of emancipation. So all of this is not only putting pressure on you; it’s putting new pressure on our country and on our democracy.
Class of 2010, this is a period of breathtaking change, like few others in our history. We can’t stop these changes, but we can channel them, we can shape them, we can adapt to them. And education is what can allow us to do so. It can fortify you, as it did earlier generations, to meet the tests of your own time.”
Metadebatten runt det han sagt är grym samtidsdokumentation det också. Dels att traditionella medier gärna vinklar det till beviset för att trots teknikens roll Obamas valkampanj så kan han inte använda en Ipad. Dels att många har valt att lyfta ut just denna del ur det han sade:
”With iPods and iPads; Xboxes and PlayStations – none of which I know how to work – information becomes a distraction, a diversion, a form of entertainment, rather than a tool of empowerment, rather than the means of emancipation.”
Just det citatet har med lätthet kunnat övertolkas och förvandlats till rubriker och möjliggjorde slutsatser om att han inte förstår hur spelbeteenden tvärtom t.ex. bidrar till ökad koncentrationsförmåga eller att Obama menar att demokratin hotas av Ipads.
Målgruppen för talet var studenter på ett college. Uppvuxna och familjära med de verktyg han radade upp och han menade inte alls att de nya kommunikationsformerna och verktygen begränsar den egna individens möjligheter till yttrandefrihet, förmåga att värdera information. Tvärtom. Han vågade bara nämna ordet ansvar kopplat till möjligheterna de ger. Reaktionerna är ett tidens tecken som har att göra med de båda aspekter jag reflekterat över i denna post.
Det är dags nu. Vi måste våga prata om att det faktiskt finns saker på nätet som inte är sant. Vi måste våga prata om att tre timmars spelande av Call of Duty inte givet leder till högre grad av självbestämmande eller demokratisering. Vi måste våga prata om att gränsen mellan privat och personlig ser olika ut för människor. Vi måste våga prata om behovet av ner- och avkoppling.Vi måste våga prata om att att det finns mobbbing på nätet. Också.
Det betyder inte att man är teknikfientlig. Att man inte hajat. Allt. Allt håller på att smälta samman fullständigt sömlös för allt fler. Vi ställer alla allt större krav på våra politiker, på de företag vi väljer att anlita och på våra arbetsgivare. Krav på medinflytande, på nya arbetsformer, nya kommunikationsverktyg, nya sätt att samarbeta. Viljan att interagera och själv få addera ett värde kommer att bli allt mer betydelsefullt. Nu är det dags att fokusera på möjligheten att realisera det vilket möjliggörs när trösklarna sänkts.
Teknikens möjligheter är uppenbar för den stora majoriteten. Sociala medier är allas verktyg nu. Inget annat. Telefonen ringer för fullt och frågan om man tänker svara är allt oftare ja. Allt fler gör det.
Nu måste vi lägga kraft på att stödja de processer som sker internt i partier, i företag och i organisationer när anställda i stort och smått börjar arbeta med dessa kommunikationsverktyg. Det är väldigt lätt att i vardagen falla tillbaka till gamla vanliga spår. Tålamodet är ofta kort. Sociala medieinitiativen är inte alltid helt förankrade internt. Vi är bara i början på vad sociala medier faktiskt får för konsekvenser och det tunga arbetet sker nu internt. Det allra bästa ligger fortfarande framför företagen, organisationerna och partierna.
Det blir vår nya uppgift. Att stödja de processerna och hålla handen även när nyhetens behag lägger sig. Inte att se spöken där det inte finns några.
/Brit Stakston
britstakston säger
Aktuell fundering som också förklarar min tystnad : ) ”Ser vi nätfördomar när de inte ens finns?” http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
britstakston säger
Aktuell fundering som också förklarar min tystnad : ) “Ser vi nätfördomar när de inte ens finns?” http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
britstakston säger
@jocke nej agree time will tell though de som inte kan ngt avslöjas jämt :) sen finns det ”nya” experter som bidrar http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
britstakston säger
@jocke nej agree time will tell though de som inte kan ngt avslöjas jämt :) sen finns det “nya” experter som bidrar http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
juditburda säger
Som vanligt en mkt bra artikel av @britstakston http://www.jmw.se/2010/05/15/vill-vi-se-natfordomar-nar-de-inte-finns/ #alliansen #val2010
This comment was originally posted on Twitter
Erik Fors-Andrée säger
Ja, många ser nätfördomar när de inte finns och målar upp ett onödigt ”vi och dom”.
För att utmana tanken lite ytterligare vill jag nog påstå att ”vi och dom” finns med även i ditt inlägg. Det ”vi” du pratar om är väl en ganska begränsad krets, baserad främst på twitter? Till exempel skriver du att ”Varje vecka dyker nya personligheter fram på Twitter som tidigare varit osynliga i debatten vad gäller nätet.” Men debatten vad gäller nätet har ju förts i andra arenor än twitter under väldigt många år – att man dyker upp på twitter betyder inte att man är ”ny” i debatten utan att man är ny i just den kanalen. Och varken webben eller sociala medier är EN kanal.
TjejEntreprenor säger
Ser vi nätfördomar när de inte ens finns? http://bit.ly/d68Roj
This comment was originally posted on Twitter
Brit Stakston säger
Hej Erik,
Tack för kommentar. Ja nog finns det vi och dom i inlägget. Det handlar ju om just det och är riktat till den här lilla branschen. JMWs blogg läses av ett hundratal ”kommunikatörer”, de 2 700 jag följer är ett litet bredare nätverk men visst är det ett vi och dom i min postning. Det var ju själva poängen : )
Postningen är född ur en reflektion som jag ofta fått under konferenser sista halvårt. Kliver ofta upp sist på scenen och har hört föreläsare och publik fortfarande prata om resten av företaget och alla utanför mäss- eller konferenshallen som ”korkade”. Som om de utanför lokalen inte förstår sociala medier alls. Den gränsen menar jag att vi har passerat och att vi alla får vara noga att tänka på. Inklusive mig själv.
Det jag hoppades uppnå med postningen var en reflektion om att vi i den lilla snäva kretsen av människor som var tidigt ute inser att det vi kan nu allt mer är allmängods och att vi får fundera över de roller vi har i framtiden då. Precis som alla nu vet vad en bil eller en telefon är vet nu ”alla” vad sociala medier är, och det får konsekvenser på den här lilla kretsen av personer :)
Jag hårddrar lite. Men det är mest för att kunna diskutera frågan.
Jag menar att det är ett extremt positivt tecken på utveckling att ”nya” debattörer dyker upp som inte diskuterat nätet varken på twitter eller utan för twitter tidigare. Jag skrev ju såhär:
”Varje vecka dyker nya personligheter fram på Twitter som tidigare varit osynliga i debatten vad gäller nätet. De har sina egna plattformar, nätverk och sammanhang för att diskutera detta som de nyligen upptäckt med förtjusning. De vill också lyfta och kritisera de fall där medieuppdelningen fortfarande syns och reflektera över det som sker. De driver passionerat på utvecklingen om sociala mediers möjligheter och det är fantastiskt bra”.
Det stora är ju inte att de finns på Twitter det intressanta är att de tidigare inte diskuterat webben i något sammanhang. De har varit traditionella journalister eller marknadsförare och hittills inte fördjupat sig i nätet i andra sammanhang. Det finns en mängd av yrkesverksamma som upptäcker nätet med förtjusning typ nu…dvs inte som informationskälla självklart men för nätverkande, umgänge, marknadsföring, etc och de är synliga på Twitter pga att de vill diskutera de här frågorna (det hade lika gärna kunna stå dyker upp på en konferens, ringer telefonen etc).
Det var inte menat för att insiktslöst hävda att den tjänsten är den enda plattformen för kommunikation om nätet och har de inte synts där har de inte funnits. Min poäng var att de just medvetet kliver in och använder twitter för att de vet att early adopters och journalister, beslutsfattare etc är där.
För de har upptäckt nätet på ett nytt sätt och vill dela det med likasinnade. Du måste väl ha stött på några sådana du också? : )
Förklara din sista kommentar ”….ny i just den kanalen. Och varken webben eller sociala medier är EN kanal.” Har jag påstått att det är EN kanal eller varför skriver du så? Jag brukar säga kommunikationsplattform, verktyg och ytterst sällan om kanal vilket jag tror du sett. Och aldrig antingen eller utan både och : ) Vad tänkte du på?
Kul att du orkade läsa den här långa postningen : )
claesnyberg säger
Kanon! RT @AnnikaBeijbom: RT: Som vanligt en mkt bra artikel av @britstakston http://bit.ly/9bbm2y #alliansen #val2010 (via @juditburda)
This comment was originally posted on Twitter
opassande säger
Mycket tänktvärt. RT @britstakston ”Ser vi nätfördomar när de inte ens finns?” http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
opassande säger
Mycket tänktvärt. RT @britstakston “Ser vi nätfördomar när de inte ens finns?” http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
britstakston säger
@KennyGenborg apropå att stå i två ringhörnor, tycker det var mer så förr men händer än : ) http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
Hammarstrand säger
http://flickr.com/photos/hammarstrand/4612839415/
This comment was originally posted on FriendFeed
britstakston säger
Ifall ni missade i helgen – en fundering, ser vi nätfördomar där de inte finns? http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
tindra66 säger
+1 RT @britstakston: Ifall ni missade i helgen – en fundering, ser vi nätfördomar där de inte finns? http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
Mary säger
Intressant. Nog finns vi och dom.
Jag gjorde en annan reflektion utifrån Bjerelds artikel och delvis också från den du skrev.
http://minamoderatakarameller.blogspot.com/2010/05/att-ta-vara-pa-det-politiska.html
kajsahartig säger
Mycket läsvärt! RT @britstakston: Ifall ni missade i helgen – en fundering, ser vi nätfördomar där de inte finns? http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter
UlrikaHall säger
Våga ta ansvar & stödj användandet RT @britstakston: – en fundering, ser vi nätfördomar där de inte finns? http://bit.ly/crtG8J
This comment was originally posted on Twitter