I söndagens Agenda, SVT diskuterades frågan om att allt fler företag vill ta ansvar i samhället. På DN-debatt igår presenterades den nya biståndspolitiken, från 70 till 33 biståndsländer.
Är CSR bara ”flum” och ”fel fokus för företag” så som Marchus Storch och Mats Qviberg gav uttryck för i söndagens Agenda? Eller är det rätt fokus att göra som Ericsson och ägna en del av sin verksamhet åt CSR-verksamhet? Är CSR bara vackra ord utan innehåll och ett PR-trick?
Carl-Henric Svanberg försökte undvika att hamna i den uppenbara mediala grop som bestod av att deras engagemang egentligen är en liten del omsättningsmässigt och i slutändan bara handlar om lönsamhet åt Ericsson. Varför ger de som ansvarstagande företag inte bort all sin vinst eller åtminstone 5%?
Behöver det finnas en konflikt mellan vinstkrav och ett aktivt samhällsengagemang? CSR handlar inte om att rea ut sin verksamhet eller ge bort alla vinster i välgörenhet. CSR handlar om att som företag agera i ett sammanhang som vi alla är en del av och där det är angeläget att tydligt bidra till den sociala, miljömässiga och ekonomiska utvecklingen. Vi har nått en brytpunkt där inte bara myndigheter utan även andra samhällsstrukturer tydligare ställer sig frågan om hur just de kan bidra till en hållbar utveckling. Marknaden kräver det idag.
Men det är väl klart att företag ska tjäna pengar – eller? Det är trots allt syftet med affärsdrivande företag. Att vilja investera i kommande marknader i syfte att också ta stora marknadsandelar är inte heller det ologiskt. I Ericssons verksamhet kan det handla om att förse utvecklingsländer med den teknologi som vi tar för givet och egentligen blir de därmed också en av pusselbitarna till demokratiutvecklingen i de länder där telenäten byggs ut.
CSR handlar inte om att skaffa sig ytliga gratispoäng utan visar att företag idag är delar av en komplex samhällsstruktur som vid sidan av sina vinstkrävande aktieägare också har medarbetare och kunder att tillfredsställa. Medarbetare och kunder har helt andra krav idag –CSR skapar stolthet hos både ägare, medarbetare och kunder och kommer på sikt vara en integrerad del av ett företags verksamhet.
Vårt jobb som PR-byrå blir ofta att kommunicera CSR-arbetet utåt, men inte bara och inte alltid handlar vårt uppdrag om ett medialt genomslag. Vårt arbete handlar lika mycket om att tillsammans med företagen identifiera relevanta aktiviteter och engagemang som kan vara ett första steg i att realisera de vackra orden. Visa på och konkretisera nya spännande samarbetsformer som genuint gestaltar företagets värderingar och som gynnar allas affär såväl som den hållbara utvecklingen.
CSR hos företag och biståndspolitiken har en viktig pusselbit gemensamt – att skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina livsvillkor.
Brit
Richard Lium säger
Hej Vännen!
Jag tycker att din blogg är mycket bra. Tack för din tid. Jag kommer att ha ett CSR-lunchseminarium på FN dagen den 24/10. Jag tänkte höra om du vill komma. För dig kostar det såklart inget. Jag kommer att publicera hela programmet här: http://metrobloggen.se/csr. du får gärna maila mig om du vill komma: richard.lium@lium.com
Dagens Ledare och Richard Lium presenterar
Lunchseminariumet CSR – Corporate Social Responsibility ifrån risk till värde
Tid och plats:
Fredagen den 24 oktober klockan 12:30 till 16:00. Detta är FN dagen. Vi kommer att vara i kanske Stockholms vackraste representationsvåning, Stureplan 1. Du går in ifrån Birger Jarlsgatan 20.
Program:
12:00-13:00 Samling över en lunch. Moderator är Annelen Geretschläger hälsar deltagarna välkomna och presenterar en ny revolutionerade stor CSR undersökning. Alla föreläsare kommer att kommentera denna.
Annelen är psykolog, Naturläkare, författare, CSR expert och journalist för tidningen Dagens Ledare.
En FN representant kommer att tala om deras första CSR initiativ och vad de skall göra framöver.
13:00-14:00 Doktor Henrik Nilsson kommer att tala om CSR ifrån risk till värde utifrån ett företagsperspektiv. Doktor Henrik Nilsson är en av Sveriges främsta CSR forskare. Han har varit med och skrivit CSR boken, ”CSR ifrån risk till värde” tillsammans med Professor Lars Hassel. Ni finner deras forskning här: http://www.sirp.se Dom fokuserar på hur företag kan bli lönsammare genom att arbeta med CSR.
14:00-14:30 McDonald’s CSR chef Petra Dahlman. McDonald’s har lång och gedigen erfarenhet av CSR. Dom började arbeta med CSR innan begreppet uppfanns med exempelvis deras Ronald McDonald Hus för svårt sjuka barn, mångfaldsfokus och miljömedvetenhet. Petra kommer berätta om hur man går till väga för att bygga ett långsiktigt CSR arbete. Ett arbete som ska skapa värde för samhället, de 12 000 medarbetarna och de dagliga 410 000 gästerna men självklart också för företaget.
14:30-15:00 Richard Lium. Han äger den internationella telemarketing koncernen Lium som donerar det mesta av överskottet till välgörenhet. Han kommer att tala om de hjälpinsatser som hans personal driver i Burma. Han driver också Sveriges största CSR blogg: http://www.metrobloggen.se/csr
15:00-16:00 Möjlighet att ställa frågor om era CSR satsningar.
Pris: SEK 2 990 + moms per deltagare. Anmälan är bindande och göras här anmalan@lium.com Eventuellt överskott skänks bl.a. till WWF och SOS Barnbyar.
Varmt välkomna!