Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / PR-byråers och företagens roll i ljuset av sociala medier

PR-byråers och företagens roll i ljuset av sociala medier

oktober 10, 2007 by Brit Stakston 1 kommentar

Ibland blir jag sådär extra inspirerad. Idag är en sådan dag.

När kunder ställer spännande frågor. När bloggar och möten ger ytterligare nya spännande perspektiv. När det finns tid att lägga ihop bilden av alla impulser som ges.

 För mycket kan jag inte avslöja här och nu men ger er chansen att lägga ert eget pussel. Geoff Livingston skriver nämligen väldigt intressant och utmanande om pr-branschens egen roll vid implementeringen av sociala medier som mediekanal. Att vi ofta är bakåtsträvande när vi istället borde ”byta plats i bussen”. Hur pr-branschen vill äga frågan istället för att ta tag i den stora pedagogiska och kulturella uppgift vi har framför oss.

Vad är det som gör att företag tvekar över att anamma de sociala medierna då? Livingston tror att det bland annat beror på:

  • Att det inte finns tillräckligt med många lyckade exempel
  • Att avkastningen på investeringen inte talar det språk som förstås av investerarna. Ingångsvärden som antal on-line samtal värderas inte i tillräcklig utsträckning än.
  • Att det finns en rad juridiska frågetecken som finns kopplade till transparens, öppenhet och avsaknad av kontroll
  • Att pr-branschen måste våga omfamna de nya grundprinciperna för kommunikation som de sociala medierna som mediekanal innebär.  

Det håller på att förändra sig. Vi ser hur det går att förena de sociala mediernas etik och grundförutsättningar med god avkastning på den investering som gjorts. Med nyckelord som integritet och mod kommer företag att låta det hända allt fler spännande saker med hjälp av de sociala medierna.

Brit

Arkiverad under: Arkivet

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » Blog Archive » Facebook satte verkligen fart på saker… skriver:
    oktober 19, 2007 kl. 3:13 e m

    […] inte följs av en mängd artiklar som förlöjligar de sociala nätverken i helhet som kanal. Långsiktighet  och annat än applikationer är vad de riktigt spännande projekten på de digitala arenorna […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery