Intressant graf över vilka sociala nätverk de olika amerikanska presidentkandidaterna använder. Barack Obama finns på många nätverk ser man och t.ex. hans Facebook-närvaro t.ex. i gruppen ”Barck Obama (One Million Strong for Barack)” nämns ofta i sammanhang om valkampanjer och sociala medier.
Intressant att se hur efteranalyserna kommer att se ut vad gäller användandet av sociala nätverk för nästa valkampanj.
Vänskap på nätet leder förstås inte med automatik till att man tar steget ut på gatan och fram till vallokalerna. Särskilt inte i ett land där valdeltagandet historiskt sett är lågt. Men man ska komma ihåg att redan i förra valet tillskrevs det ökade valdeltagandet bland annat nätet, till exempel genom den framgångsrika webbkampanjen på Move On.
Om de sociala medierna ska bli en ännu viktigare pusselbit till valseger detta år så bygger det på att kandidaterna har förmågan att ta ytterligare steg mot en dialog. Inte bara samla vänner på många olika sociala nätverk.
/Brit
Lämna ett svar