Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Transparens kräver mod

Transparens kräver mod

februari 9, 2008 by Brit Stakston 12 kommentarer

Bild från Niclas Strandhs presentation

Deepedition bjöd i anslutning till vår gemensamma kurs in till bloggsammankomst i torsdags. Det blev sannerligen en kväll i kunskapsutbytandets namn med otroligt många spännande samtal och tankar om kommunikationens framtid och utveckling med hjälp av sociala medier. Toppat med en massa andra perspektiv på livet. Visar också att det finns en potential att göra något mer av bloggsfären vilket också Mindpark tidigare efterlyst idéer runt och Deepedition funderar vidare runt efter den lyckade kvällen .

Efter torsdagen kan jag äntligen uttrycka det som kokar under ytan när man närmar sig sociala medier som en viktig del i kommunikationen och det nya medielandskapet. Insikten om att det digitala hjälper oss att bli mer hela, kompletta både som företag och som människor. Egentligen helt tvärtemot hur dom som är så rädda för det digitala som verklighetsfrånvänt tror att det är. Det finns två delar som bygger det förmågan att dela kunskap och transparens.

1. Att våga dela kunskap.
Vad man tillsammans kan åstadkomma om man vågar dela med sig av sin kunskap var oerhört tydligt i torsdags kväll. Mattias Östmar, Björn Falkevik , Joakim Jardenberg, Joshua , Fredrik Wass, Tommie Nordholm, Hans Kullin, Deepedition och alla andra som var där bollade idéer och framtidstankar i olika konstellationer. Här stöttes och blöttes olika perspektiv av kommunikation idag och framöver, masor av briljanta affärs- och utvecklingsmöjligheter tog ytterligare ett par steg till :)

2. Men vågar vi dela kunskap? Transparens skrämmer
Sociala medier handlar om transparens men det är svårt att leva som man lär i alla lägen.

Det som definitivt hänger ihop med transparens är användarens digitala vana. I veckan har Deepedition penetrerat och tagit det här med digital natives vs digital immigrants två steg vidare, i en postning här och en uppföljande här .

Personligen känner jag att det finns en del i Deepeditions resonemang om brytningspunkten, som finns mellan de digitala immigranter som anpassat sig till det digitala och i stort beter sig som de som växer upp det och de som är negativa till det, som vi bör titta lite närmare på och bära med oss vetskapen om.

Det finns en utmaning i detta som dagligen kan skapa ”problem” i relation till just transparens. Det finns digitala immigranter som lärt sig tekniken, är nyfikna på mycket av det digitala, tar del av det och finns i sfären och gärna är transparenta – så länge allt handlar om de positiva i ett företag eller i det man gör …. men som låter deras analoga förförståelse och de egna värderingar präglade av en uppväxt i en analog kultur styra dem i värderingen av transparens. Detta kommer att spela dem många spratt när de gör besök i “digitala” vardagar och möter genuin personlig transparens. De vet inte, kan inte förhålla sig till transparensen de möter för vad den är och ser inte distinktionen mellan personlig och privat.

Det jag försöker beskriva är att det digitala för dem blir ett verktyg för inblick – en slags voyerism – där man med den egna förförståelsen ofta misstolkar och ser transparensen som uttryck för t.ex. svaghet (om man blir, som de tycker, för ”privat” vilket har sitt ursprung i att en kultur där vi helst visar upp en slipad, perfekt fasad) eller dumhet (om man delar med sig av sin kunskap). Deras förförståelse kan leda till grava misstolkningar, rop på vargen, allmän skrämselhicka för transparens och kanske avståndstagande från företag eller personer som är transparenta och genuina.

Ur ett företagsperspektiv leder det här till att det behövs mycket mod för att våga vara fullt ut transparent idag. För resan har bara precis börjat. Låt mig konkretisera med JMW som utgångspunkt. Vi är ett konsultföretag, vi anlitas för att vara extremt kunniga och problemlösande. Hur ”svaga” vågar vi egentligen visa oss, är det ok om jag t.ex. skriver om något jag inte lyckats med? Kan/ska vi dela med oss av allt vi gör? Vi som lever på vår kunskap, det är ju kunskapen som är vårt kapital, ska vi ge bort det?! Klart vi ska…

Jag tror vi får inse att i den brytningspunkt vi befinner oss i gäller det att påminna sig om det här med andras förförståelse. Men vi kan inte låta det hindra oss från att våga vara transparenta, genuina och nyfikna på vad som händer om vi t.ex. delar med oss av vår kunskap.

Det näringsrika gödselmedel som andras kunskap är låter ju vår egen kunskap växa ytterligare. Det hela möjliggörs och mångfaldigas genom att det digitala rummet multiplicerar det ömsesidiga kunskapsutbytet gånger, tja med oändligt antal…helt enkelt så många du är öppen för digital och analog dialog. Varje gång vi har vågat detta har vi fått det hundrafalt tillbaks. Och då blir man modigare för varje gång.

Vi blir mer kloka tillsammans, mer hela såväl som människor och företag om vi vågar vara transparenta. Och därmed en del av framtiden.

Tack alla som var där i torsdags och särskilt tack till Deepedition som tog initiativet.

/Brit Stakston

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. Tindra-Annette Broström säger

    februari 12, 2008 kl. 5:20 e m

    TACK!

    Svara

Trackbacks

  1. Transparens - därför funkar det · Mindpark skriver:
    februari 10, 2008 kl. 6:50 e m

    […] Det har varit mycket spinn runt transparens de sista dagarna. Björn har skrivit ett bra inlägg under rubriken ” The trouble with transparency” som bygger vidare på hans gamla postning där han lovade att han skulle bli sveriges mest transparenta VD. En utmaning som vi var ett par som plockade upp… Niclas följde upp genom att slå fast att transparens är ordet för dagen, och JMW konstaterar att ” transparens kräver mod”. […]

    Svara
  2. deep|edition » Lite korta om bloggar, framtid och transparens skriver:
    februari 10, 2008 kl. 8:17 e m

    […] Brit skriver ner lite tankar runt transparens.Kanske relaterat: Varför göra en bok av en blogg?, När makten och media […]

    Svara
  3. Enligt Min Humla » Från Facebook till musslor skriver:
    februari 11, 2008 kl. 8:06 e m

    […] liv när vi hänger vid datorerna och bloggar och står i, vidare till en diskussion mellan mig, Brit och Mattias kring vad som är äkta. För sen långt tillbaka ser jag på Josh som en egen person, […]

    Svara
  4. transparens « the real mymlan skriver:
    februari 12, 2008 kl. 1:45 e m

    […] gör det. Som pratar, predikar, och lever transparens. Som tar det ett steg längre. Det handlar om andra saker än att visa bilder på sina barn. Det handlar om att mötas. Om utbyte av idéer. Om att öka sin […]

    Svara
  5. JMW Kommunikation » Blog Archive » Är transparens fejk? Bambuser lunch på JMW. skriver:
    februari 12, 2008 kl. 4:20 e m

    […] vid en sak, som hastigast, som jag funderat mycket på de senaste dagarna sen min egen postning om transparens och saker som hänt runt mig den senaste tiden. Jocke Jardenberg, Mindpark gjorde också en […]

    Svara
  6. 25% transparens blir genomlysande | Alter Ego Resonerar skriver:
    februari 14, 2008 kl. 2:42 e m

    […] för Niclas och nyligen deltog han i ett seminarium i ämnet. Transparens var ordet för dagen. JMW, som höll i seminariet har skrivit bra om […]

    Svara
  7. Tänk om transparens | weconverse skriver:
    mars 15, 2008 kl. 7:12 e m

    […] är här" om detta fenomen. Men innan dess skrev Brit på JMW att "Transparens kräver mod". För egen del skrev jag än tidigare exempelvis "Transparens och […]

    Svara
  8. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Vem bryr sig om sociala medier? Behovet av guidning i paradigmskiftet som sker. skriver:
    mars 17, 2008 kl. 8:53 e m

    […] Transparens då? Vi som tycker oss ligga lite i framkant är medvetna om alla perspektiv, både de positiva och negativa. Men till och med de riktigt gamla transparensrävarna som t.ex. Deepediton blir ändå ibland både förvånad och skrämd över hur transparens hanteras av omgivningen. […]

    Svara
  9. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: 1 år på JMW skriver:
    juli 14, 2008 kl. 7:00 f m

    […] en spännande intern resa….eller hur Björn? Ett centralt begrepp inom sociala medier är ju transparens och det har vi själva praktiskt genom bland annat bloggen och microbloggandet via Jaiku också […]

    Svara
  10. Talky.se » Blog Archive » Transparens hos företag - framgångens melodi? - Marknadsföring, Media & PR skriver:
    november 4, 2008 kl. 11:42 f m

    […] mer om transparens hos JMW, CSR i Praktiken eller Daytona. Av: Robert 2008-11-04 | Kategorier: Blandat, Kommunikation, […]

    Svara
  11. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Samtal och tankar om sociala medier 2008 skriver:
    januari 2, 2009 kl. 12:26 e m

    […] vår första gemensamma kurs och avslutade dagen med en härlig bloggmingelkväll som ledde till en bloggpost om transparens och […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery