Trött på att bloggandet i traditionella mediekanaler blivit synonymt för den stora allmänheten med modebloggande som man dessutom kan bli rik på. Artikel efter artikel och lösryckta rykten om hur rik man kan bli på sitt bloggande. Helt klart visar det styrkan och möjligheterna till eget varumärkesbyggande genom de sociala medierna. Mest anmärkningsvärt att alla valt att svälja bytet
Det finns ju så mycket mer att hämta vad gäller kunskap eller läsupplevelser i bloggsfären. Hos den stora allmänheten ses dock bloggandet som en extremt ytlig ganska själlös dagboksliknande meningslös fritidssysselsättning.
I förra veckans Debatt i SVT ställdes det på sin spets när Blondinbella och gänget fick diskutera shopping som tröst och ideologi. Här fick bloggarna representera shopoholics och fick möta ett antal köpvägrare. Se hela det programmet som för övrigt är ett stycke tv-historia i sitt klumpiga utförande. Vid sidan av all galenskap, från båda sidor, som sades i det programmet så notera också den extremt klumpiga övergången från shopping till …Irak. Oj, oj.
Det finns så mycket bra att hämta i bloggsfären, se till exempel på det spännande nya bloggprojektet som Deepedition och The Real Mymlan startade för några veckor sedan. Under namnet Samesamebutdifferent fokuseras det på mötet mellan old och new media. Nischat, avgränsat och med tydliga önskemål om samarbete med läsarna:”Och vill att du är med. Ge oss exempel, berätta vad som händer, dela med dig av dina erfarenheter. Vi kommer att ge exempel på hur gammelmedia ställer sig i motvind istället för att följa medvinden.”Här ligger styrkan i bloggsfären.
Jag skrev för några veckor sedan en maratonpostning om de krockar jag ser mellan de analoga och digitala värderingarna, även där skriver jag en hel del om bloggandet. Hur de flesta jag möter inte förstår varken den kraft eller tid människor lägger på att läsa eller skriva bloggar. Att man inte ser värdet av det alls. Detta trots att det för många är en så viktig del av både deras egen vardag som källa för uttryck och för andra som kunskapskälla. Jonas Morian tog nyss några veckors paus från bloggandet just med orden:
” Annat i mitt liv tar mycket tid och energi just nu, och jag kan inte ägna bloggen den tid och engagemang den förtjänar.”
Det läggs mycket tid och kraft på fantastiska bloggar och ändå är den stora allmänna bilden att det mesta är tramsigt. Hade ett långt samtal med Deepedition om den negativa attityd till bloggandet som finns. Han menar att det negativa också kan ses som ett uttryck av erkännande. Särskilt i jämförelse med den negligering som skedde tidigare av allt som rörde bloggosfären. Men jag vete sjutton, den bild som gavs av bloggare i t.ex. SVT Debatt känns inte gynnsam för de redan kritiska.
Men framöver då, vad händer med bloggandet? Det har många kloka redan funderat över. Men det verkar finnas många tankar och önskemål om sammanslagningar inom bloggosfären liknande det exempel jag gav. Ett komplement till spretigheten och faktiskt något som kommer hjälpa de mer tveksamma att hitta sin nisch och få en chans till överblick. Det finns också en stark önskan och vilja att träffas IRL och ta saker vidare tillsammans. Alltså bra mindre egotripp än vad de med analoga värderingar tror och mer genuin vilja att dela kunskap är nog några trender som verkar bubbla.
Vi fick i får någon vecka sedan berätta för Expressen om vilka trender vi ser inom de sociala medierna efter Facebook och nämnde där t.ex. mikrobloggandet. Sen är förstås det rörliga materialet och t.ex. v-loggandet något som blir spännande att se utvecklingen av. Både mikrobloggandet och v-loggandet kommer attrahera nya användare. Megafonen hamnar inte bara i händerna på de duktiga skribenterna då. Det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta och se hur det flödar in i den rådande bloggosfärstrukturen.Men den första utmaningen består av att hitta former för att låta den, lika ofta som tramsig briljanta bloggsfär att synas mer och t.ex. få cred när artikeluppslag hittas där. Bloggarna ska ta plats och synas mer i relevanta sammanhang. Och sluta vara synonyma med Gucci-prylar.
Brit Stakston
lord Fredruk säger
Intressant resonemang. I mitt tycke handlar den debatten mest om statstelevisionens illa dolda politiska ställningstagande i kombination med ett uttryck man lånat ifrån de kommersiella kanalerna: ”Bra TV”.
Att bloggosfären fick sig en smocka beror nog mest på att det finns extremt tacksamma gallionsfigurer för populistmedia att hoppa: Blonda småbrudar från Öfvre som gillar shopping.
lord Fredruk säger
Jobbigt. Glömde ett ”på” på slutet *mutter*.
JMW säger
muttra på du :) jo men jag vet, jag fattar ju varför de tog med de blonda brudarna i det där programmet. På sitt sätt fyllde de ju verkligen sin funktion där men det är så länge som det bara varit modebloggare som lyfts fram. Finns det inga andra bloggare? Märker ju när jag möter företag att man känner till Carl Bilds blogg och modebloggarna. That´s it. Det är jag trött på. Tycker Kontaktmannen och Deeped mfl borde ta tag i det där. Varför syns inte reklambloggare mer i olika sammanhang etc? :)
lord Fredruk säger
Jag tror att det kan vara en mognadsfråga. Att gammelmedia helt enkelt inte riktigt fattat vad en blogg är och då antar man att alla andra är lika lost. Då är det viktigt att köra på säkra kort och följaktligen kommer modebloggarna i fokus, eftersom de drar mycket trafik. Att de är blondiner gör ju inte saken sämre, för då är de ju dumma i huvudet och lättare för beräknande kapitalister att utnyttja. Dagens journalistik dras med stora problem.
Jonas Mosskin säger
Stort tack JMW och Brit för en mycket bra blogg.
Jag ser mig som en seriös bloggare och läser andra mycket seriösa, tänkvärda och läsvärda bloggare med enorm kunskap av den komplexa och föränderliga värld och tid vi lever. Att skriva om något så ohippt som psykologi och kultur är sannerligen en utmaning i bloggosfären. Samtidigt tycker jag mig märka ett erkännande av många fantastiska skribenter som bloggar att jag tror det mer handlar om att old media inte hajat men att new media gjort det. Det känns som att 2008 kanske blir de seriösa bloggarnas år. Jag skulle verkligen se fram emot en bloggkonfenrens eller ett mer återkommande forum för seriösa bloggare att träffas i verkligheten. Jag skulle vilja se ett sammanhang någonstans mellan bloggöl och bloggforum. Kanske kan JMW arrangera något sådant. Kanske gör någon annan det. Det är dags att vanligt folk förstår vilket rikt och diversifierat samtal som pågår i bloggosfären. Vem tar upp tråden?
JMW säger
Tack Jonas, vad glada och stolta vi blir över att du gillar vår blogg! Vi vill också att bredden och djupet som finns i bloggosfären bortom modebloggandet ska lyftas fram och erkännas som kunskapskälla. Och vet du, just det du efterfrågar om bloggforum/bloggöl-mixen har vi själva diskuterat internt ett antal gånger de senaste månaderna efter att ha träffat andra bloggare som vill samma sak. Vi känner oss väl helt enkelt manade att ta upp tråden och spinna den vidare :) Vi tar en vända internt och återkommer med förslag!
lord Fredruk säger
Brit. Jag jobbar på hur jag ska väva in bloggen i det i övrigt ganska ymniga PR-flödet runt min person. You can take that to the bank!
JMW säger
Ok Lord Fredruk I´m taking that to the bank :)