Idag släpps de fem långa reportage som redaktionen arbetat med sedan målgången efter crowdfundingkampanjen i februari. Vi gick ju från idé till 1.3 miljoner kronor med hjälp av 2 500 backare. Följ vår livesändning klockan 18 eller kom förbi Wallingatan 37 i centrala Stockholm.
Här finns tre trailers för de olika reportagen samt en hisspitchfilm som beskriver vad Blank Spot Project egentligen är.
Guld, gruvor och grävskopor, reportage från Burma av Carolina Jemsby och Martin Edström
Thailand bortom sandstränderna, reportage av Nils Resare och Martin Schibbye
Inkaguldets svenska väktare, reportage från Peru av Emanuel Sidea
Blank Spot Projects affärsidé
Vår affärsidé är att ge oberoende kvalificerad utrikesjournalistik för den samhällsintresserade uppkopplade världsmedborgaren. Utrikesjournalistik som ska:
reportage från Thailand av Nils Resare och Martin Schibbye
- Belysa mörka hörn och vita fläckar
- Berätta om underrapporterade skeenden
- Avslöja maktmissbruk
Relationen till läsarna är central och uttrycks bäst i orden ”tillsammans med”. Under alla våra möten med medlemmarna har vi utforskat den här relationen. Vi talar om och ser på läsarna som medlemmar för att visa respekt för den relation som finns mellan oss och de som valt att vara en del av detta. Det finns 12 riktlinjer för arbetet som handlar om allt ifrån synen på annonsering, vad vita fläckar egentligen är till just detta med medskapande medlemmar.
Journalisten som samtalsledare under hela reportaget är en ny roll som våra reportrar och alla inblandade i projektet med glädje provat på. Vi valde stängda facebookgrupper för att på ett kostnadseffektivt sätt testa det och har lärt oss massor.
Vi vill bygga en rörelse för journalistik
I vår mission uttrycker vi viljan att visa journalistikens betydelse för bevarandet av och uppbyggnaden av demokratier. Våra reportage ska visa varför kvalitetsjournalistik behövs och vad den kostar. Varje reportage kommer att redovisa kostnader och regelbundet kommer vi att redovisa verksamhetens alla kostnader.
I missionen slår vi också fast att Blank Spot Project ska genom vårt arbete bevisa den oberoende journalistikens viktiga roll för att bevara och utveckla demokratier. Vi vill visa att det inte är journalistiken som är i kris utan affärsmodellerna.
Med hjälp av alla de som stöttar vår idé kan man säga att grunden läggs för en folkrörelse för journalistik. Det finns en mängd definitioner och föreställningar om vad en folkrörelse är och den definition jag själv gillar mest som utgångspunkt är denna av Åsa Wettergren och Andrew Jamison:
”En social rörelse är ett slags organiserat (i lösa nätverk, grupper eller organisationer) kollektivt handlande, vars aktörer delar vissa grundläggande föreställningar om omvärlden, känner solidaritet med varandra och befinner sig i konflikt med det etablerade systemet inom det område där de verkar och framför sina protester. För att räkna som social rörelse krävs att protesthandlingarna och den kollektiva identiteten som rörelsen etablerar uppvisar en viss varaktighet över tid.” Ur Rörelseforskningens historia och perspektiv
Det centrala i vår folkrörelsereferens är den föreställning vi delar med alla andra uppkopplade världsmedborgare om fler perspektiv på den värld vi vet är så mycket större än det vi möter i media idag. Vi vill genom folkrörelsereferensen bygga en relation men ser det inte nödvändigt att det görs i en traditionell organisationsform. Begreppet folkrörelse har också genom nätet fått helt nya former. Faktiskt funderade vi på att starta som en organisation, men jag ville inte starta Blank Spot Project som en ideell organisation. Den organisationsstrukturen är alldeles för trögrörlig. Tror inte vi hade gått i mål med den organisationsformen på så kort tid. Men kanske väljer vi att lägga just medlemsbasen i en sådan längre fram. Det får tiden utvisa och en fråga vi kommer att diskutera internt och tillsammans med medlemmarna/läsarna/prenumeranterna.
Vi vill alltså med folkrörelsereferensen addera det bästa ur de nya formerna av gräsrotsrörelser som växer fram idag och den långa folkrörelsetradition som finns i Sverige. Och nyckeln kommer alltid ligga i vår förmåga att visa vad vi vill. Den tydligheten är det centrala och öppnar för om man delar vår vision.
Affärsmodellen testad under fas 2
För oss har arbetet bestått av tre faser. En första fas där vi presenterade en idé under crowdfundingen. En andra fas som idag går i mål när vi gestaltar vår idé. Vi lovade en sajt och två reportage. Slutresultatet är en sajt och fem långa reportage. Den tredje fasen handlar om vår framtid. Ikväll berättar vi mer om det.
Men låt mig berätta lite mer om affärsmodellen som bygger på tre intäktsströmmar. Den första intäkten är stödet till oss från enskilda personer (att jämföra med medlemsavgift eller årsprenumeration). Den siktar vi på ska vara cirka 60-75 procent av intäkterna. Den andra intäktsdelen är vidareförsäljning av kunskap, koncept och innehåll. Den tredje är fonder eller stöd från mecenater liknande finansmannen Sven Hagströmers stöd. Vi tror att det finns många som ser och delar vår syn på journalistik och som ser en utveckling de oroar sig för. Och som vill stötta oberoende kvalitetsjournalistik som granskar maktmissbruk. Inget bidrag kommer ha en påverkan på det redaktionella innehållet eller exponeras på sajten. Så vare sig om bidraget till vår verksamhet är 599 kr eller 500 000 kr per år är det medlemmar med samma relation till oss. Det som förenar är vår längtan efter fler perspektiv på världen och tron på kvalitetsjournalistiken.
När vi ikväll går i mål för fas 2 så har vi totalt omsatt cirka 2 miljoner. Och fördelningen är cirka 70 procent medlemsintäkter, 23 procent stöd och 7 procent vidareförsäljning av koncept och innehåll. Nu börjar nästa steg.
Hur får vi fler medlemmar?
Med ett mål på 10 000 medlemmar inom tre år kommer kännedomen om sajten behöva ökas rejält. Nu har vi ju en sajt att visa upp och det arbetet kommer att underlätta ny medlemsvärvning tillsammans med föreläsningar och kurser. Varje enskild medlem bär på en stor roll här. De har ju en direktupplevelse som de kan vidareförmedla. I internationella jämförelser är det här väldigt centralt.
De eventuella nyhetsvinklar som kan komma att finnas i reportagen är ytterligare ett sätt att öka kännedomen om sajten. Även de inblandande reportrarna kommer vara viktiga i marknadsföringen av sajten.
Vi kommer inte lägga resurser på annonsering.
Vad vill medlemmarna då?
Det har varit en fröjd att få följa redaktionen så nära som jag kunnat genom att ha dem i mitt kontor. De har i perioder varit höga av lycka över både läsarrelationen, arbetet bakom kulisserna i stängda facebookgrupper och senare scoopen i reportagen.
För mig personligen har det varit fantastiskt att ha ett case där alla idéer om engagemang kan testas. Ett strålande roligt extra uppdrag att grotta ner sig i så fort det finns lite tid över. Och feedbacken från er medlemmar har ju faktiskt varit sanslöst stödjande under hela arbetet. Från bullbak för att samla in pengar till oss under kampanjen till alla peppande tweets, kommentarer och frågor under alla våra olika möten. Några röster ur den senaste veckans mailskörd:
- Vi stöttade er för att vi vill att ämnen skall belysas av er journalister med ett större djup och perspektiv.
- Vi har ledsnat på strömlinjeformad media som levererar artiklar om livsstil, om självförverkligande och amerikansk-centrerade nyheter.
- Vi är trötta på media som tar den enkla vanliga vägen och som inte lär oss något nytt om den värld vi lever i.
- Jag är trött på att det är så lite man får veta om världen utanför Sverige och EU. Ja inte ens om andra europeiska länder får man veta särskilt mycket. Och exempelvis säger många fortfarande ”Afrika” fast en nyhet kanske handlade om vad som hände i ETT land på denna kontinent.
- Vill läsa om okända, oväntade händelser och platser.
- Jag vill visa att det finnas nya sätt för journalistiken att överleva, vara en del av något nytt.
- Jag vill stötta er för att ni vågar testa nytt.
Så med detta sagt vi hoppas ni ska gilla det ni ser under dagen på Blank Spot Project. Snacka med oss om digitala folkrörelser och innehållet i sajten.
Lämna ett svar