Bloggandet i företag är fortfarande både underskattat och oupptäckt som den guldådra till framgångsrik kommunikation den är. Detta trots att företagsbloggandet ger allt man kan önska för positionering av ett företag, dess människor, produkter och tjänster. Bloggen bär också på nyckeln till framgång över tid, för med dialogen som bas kommer ett företag hela tiden ligga steget för konkurrenterna.
- DIALOGEN ÄR KÄRNAN
Bloggen bygger på viljan att föra en dialog och förmåga att lyssna. - GLÖM GATEKEEPERS
Bloggen är er egen plattform för att snabbt kommentera dagsaktuella företeelser som berör er verksamhet. - JOURNALISTER LÄSER BLOGGAR
Journalister läser artikelkommentarer och bloggar som länkas till artiklar de skrivit. Detsamma gäller för intresserade läsare av en artikel. - VISA VAD NI KAN
Bloggen visar vad ni kan genom konkreta exempel och ger idéer om nyttan med era tjänster/produkter. - VISA VAD NI TYCKER
Bloggen visar vad ni tycker och tänker och gestaltar därmed företagets visioner och värderingar på ett mer personligt sätt. - BJUD PÅ KUNSKAP
Bloggen ska bjuda på er unika kunskap, länka gärna till konkurrenter…hjälp kunden/konsumenten att få en helhetsbild. - INTERN AVLASTNING
Bloggen är en skål där företagets hela kunskap samlas och blir ständigt sökbar/delbar. En outsinlig källa för kunskap Alla de där bra rapporterna, positiva mailen, kloka sakerna ni tänker blir synliga. - PRODUKTUTVECKLING
Använd dialogen för produktutveckling. - GOOGLE KOMMER ATT GILLA ER
Sökmotorer gillar de automatiskt datumbaserade posterna och taggar du/märker dem väl med nyckelord blir det ännu bättre. - BLOGGEN STIMULERAR ORGANISATIONSKULTUREN
Bloggandet gör att man måste fundera över frågor som vem får och vem får inte blogga, vad får vi och vad får vi inte blogga om och framför allt varför inte. Enkla frågor som redan de kommer att starta intressanta interna diskussioner…och glöm inte att framgångsrikt bloggande är ett kraftfullt verktyg för att skapa intern stolthet.
Källa: ur kursmaterialet framtaget av Brit Stakston, JMW och Niclas Strandh, Heimer & Company. Anmäl dig gärna till en företagsbloggkurs, nästa öppna kurstillfälle är den 8 januari och 12 februari.
Läs gärna våra 10 råd om hur man kommer igång med sociala medier också.
/Brit Stakston
RonnyBGoode säger
Detta kan tyckas något off-topic men det inlägg som jag just skrev tycker jag anknyter i högsta grad till ämnet. Den bloggare jag nämner har mycket att lära företagare som vill blogga även om skribenten själv tar upp ett helt annat ämne.
Billig hemsida säger
Tack för många bra tips!