Puffar här för videon av ett samtal om transparens som jag hade förmånen att få delta i tillsammans med Joakim Jardenberg och Annika Lidne under The Really Realtime Conference, arrangerat av Disruptive Media. När det gäller transparens är Jocke och jag rörande ense så det blev mer en hyllning till transparens än en debatt.
Transparens är ju ett av mina favoritämnen att diskutera. Det är en av de aspekter av sociala medier som ofta kan vara komplicerad att förhålla sig till för företag. Synen på vad transparens är diskuteras också ofta såsom två ytterligheter. Ett perspektiv där allt ska visas, total nakenhet, vilket då ofta leder till att många hamnar i ringhörnan längst bort, fullt påklädda och i totalt mörker. Själv talar jag ofta om vikten av att ägna en tanke åt att kunna särskilja vem jag är som person och vad det företag jag representerar har som uppdrag. Där någonstans mejslas nivån av transparens fram.
Transparens är relevant med eller utan sociala medier men är väl just en av aspekterna i kommunikationen som prövas än mer i de sociala medierna. Transparens för mig i det sociala medielandskapet handlar absolut mer om trygghet och än om hot för varje företag. För transparens bygger trovärdighet och den snabbhet som finns i det nya medielandskapets kommunikationsverktyg kan ju användas av företagen själva också.
Transparens handlar nämligen alltid om trovärdighet oavsett plattform för kommunikation. Det ger avsändaren möjligheten att ge sin syn på saker och ting. Och mottagaren en chans att förstå det avsändaren vill förmedla och står för.
Transparens ger sammantaget bara möjligheter till förståelse tycker jag. Och vem vill inte bli förstådd? Lyssna gärna på vårt samtal eller tyck till i kommentarsfältet här. Vad tycker du om begreppet transparens? Hur ser du på det?
Och … Annika Lidne är fortfarande coolast– tack för en fantastisk konferens. Igen!
/Brit Stakston
Peter Höjman säger
Jag tror att det viktigaste (och svåraste) som företagledare är att acceptera transparensen iom sm framväxt. Det är inget man kan göra något åt eller stoppa. Det framtvingar ett större fokus inåt och bakåt än vad som krävts tidigare. Förr har man kunna lägga munkavle på personalen och kasta in lite extra pengar i annonseringen för att styra sitt varumärke. Nu måste man börja göra rätt från början. Tror oxå att det är lite en generationsfråga. Framtida chefer kommer inte att hå några problem att hantera frågorna för om några år kommer tranparens att vara en ickefråga – den bara finns där som en parameter att ta hänsyn till. Utmaningen för dagens ledare och företag är att acceptera transparensen och ställa om om sitt ledarskap och sin kommunikationsplan men så har det ju alltid varit, there´s alway a new shit…