I veckan deltog JMW på Omform som var förnämligt arrangerat av Heimer & Company. JMW och Fredrik Wass deltog i en avslutande paneldebatt under rubriken ”Hur kommer den virtuella verkligheten påverka oss?”
En stark känsla av deja vu infann sig i Borlänge och Peter Ingman från Newsdesk satte också ord på det genom att jämföra Second Life med hur AOL såg ut 1993.
Matias Palm-Jensen från Farfar berättade att webbstrategier hos företag nästan alltid saknas. Vi fick sedan bland annat se exempel på reklamkampanjer Farfar genomfört för t.ex. Nokia och Diesel.
Stina Honkamaa från Carat berättade om de hetaste trenderna inom marknadsföring.
Det är här någonstans tankarna börjar vandra, har inte företag kommit hit eller längre?
Just 1993 fick jag i uppdrag av Margot Wallström att ”datorisera ett informationssystem” om internationalisering. Det blev en databas som distribuerades på CD-rom under några år innan den lades upp på Internet. 1999 lanserades sedan också communityn MyTellus. Riskkapitalisterna stod i kö och ville köpa innehållet. Vi avstod från att sälja och så småningom blev MyTellus en stödsajt till den nordiska tv-serien Cosmomind. Det är sju år sen och det hela gjordes av en ideell organisation. Det fanns en webbstrategi.
Med detta som bakgrund fick Matias Palm-Jensen senare frågan av mig om inte Nokia- och Dieselkampanjen i all sin briljans ”at the end of the day” är underhållande interaktiv reklam gjorda av en ”cool Stockholmsbyrå” (kampanjer får förstås gärna vara underhållande). Epitet cool Stockholmsbyrå var ett uttryck för det inifrån och ut perspektiv som fanns i de exempel som gavs.
Det är ju konsumenterna själva, de som lever, agerar och är varumärket i vardagen som företaget med hjälp av tekniken nu kan utgå ifrån. Varför gör de inte det oftare?
I Heidi-konceptet för Diesel berör Farfar det självklart genom t.ex. interaktionen som var möjlig under de fem dagarna kampanjen pågick men det är ett skapat scenario.
En kommunikationsstrategi där webb ingår ger idag företag chansen att fånga upp och interagera med det som sker där ute med deras varumärke.
Det riktigt spännande är när företag vågar släppa kontrollen och egentligen är det inte så svårt. Tekniken är bara ett stöd för det som ändå händer. Människor är sociala varelser och gillar att kommunicera samt dela upplevelser, insikter och idéer. Internet har gett oss en stark konsumentmakt och på kort tid förändrat det sätt vi kommunicerar med varandra, hittar vänner, utvärderar produkter och interagerar med varumärken som betyder något för oss. Vi tar inte passivt emot marknadsbudskap längre utan kan själv styra kommunikationen. Som företag gäller det att våga öppna upp för det här perspektivet.
Jag trodde man kommit mycket längre på 14 år. Hoppas att alla företag snart har kommunikationsplaner som innefattar en webbstrategi – det borde de ha så här dags.
Läs gärna mer från Omform hos Researcher eller en reflektion om vad som egentligen sades av Alter Ego.
Brit
[…] Brit har postat en reflektion på JMWs blog […]