I kölvattnet på det ofattbara (för väldigt många utom Trumps väljare) detaljstuderas nu den amerikanska valrörelsen. Ofta lite ytligt som när man räknar antal tweets och utser Trump som vinnaren utan att parallellt göra analysen av hur många botar som var inblandade för att retweeta just Trumps budskap. Denna vecka har betydelsen av alla falska nyheter diskuterats och jag kommenterar detta i Ny Tekni:
Enligt Brit Stakston kan motiven för att driva falska nyhetssajter vara många:
– Det kan vara en massa orsaker: politisk påverkan, driva trafik för att tjäna pengar, som satir eller underhållning, säger Brit Stakston.
Hon tror inte heller att falska nyhetsartiklar på nätet har påverkat det amerikanska valet nämnvärt.
– Däremot så tror jag att sociala medier i sig är jätteviktiga för att förstärka allt kampanjande. Digital opinionsbildning och traditionella medier som plockat in den utan analys har betytt massor.
Den här frågan har jag mycket att säga om och får återkomma till det. Här har jag intervjuats av Ny Teknik och betonar här ett par saker:
- Falska nyheter delas för att de är skruvade varianter på det man tycker och tänker. Man bryr sig inte alltid om de är sanna eller inte. De är roliga. Och de förstärker min egen ståndpunkt. Detta behöver vi också komma ihåg.
- Visst det delas också falska nyheter hyfsat aningslöst. Uppmaningen blir kan vi inte alla fundera ett par varv innan vi delar. Vill vi verkligen sprida detta budskap vidare om det inte är sant= Tänk den enkla kontrollfrågan ”kan det här verkligen stämma?”. Gå till sajten och se vad det är för slags sajt. Alla kan också parallellt hjälpa till med att rensa i detta utan att vara otrevliga eller hånfulla mot varandra. Ett vänligt påpekande när någon delar något som uppenbart är falskt är en god början.
- Sedan behöver man lära sig att bli mer källkritisk. På alla nivåer i samhället. Man behöver förstå mer av hur man så lätt blir en del av en digital opionioinsstrategi. Vill man verkligen det.
- De stora sajtjättarna å sin sida har ett stort ansvar för att göra vad de kan. Utan att för den skull lägga sig i innehållet för mycket. Men jag är säker på att de kan komma upp med många kreativa förslag. Men kom ihåg Facebook är en infrastruktur, varje beslut som innebär att någon ska bestämma vad för slags innehåll som får spridas där innebär inskränkningar. Jämförbart med att inte Fiatbilar får köra på en väg.
- Medierna bär ett stort ansvar för att inte förstärka falska nyheter. Avslöja dem istället med fakta.
Läs hela artikeln om detta här ”Folkbildning för färre falska Facebooktexter”.
Lämna ett svar