Ibland faller saker på sin plats. Mycket i livet är så. Steg för steg gör man det man tror på bara. Utifrån kan det kanske se ut som om det var helt planerat från början. Har du till exempel följt mina sista inlägg här på bloggen eller lyssnat på mig i debatter om journalistik kan man ju nu tro att allt var en stor plan. Allt skrivet för det sammanhang som jag från och med idag presenterades som en del av. Dagens Opinion beskriver det som att jag ska driva ett medieföretag tillsammans med Martin Schibbye.
Men det är ingen stor plan. Snarare tvärtom. Det är pusselbitar som så fint lagts samman genom åren. Vi åtta som nu driver ett bolag tillsammans bestämde detta för tre veckor sedan. När våra vägar plötsligt korsades. Vissa av oss har jobbat samman i olika konstellationer. Vissa av oss har aldrig träffats. Men det som förenar oss är ett stort engagemang och många gemensamma och olika ideér om journalistikens villkor i en digital samtid, nätets möjligheter och tron på att människor snarare jagar nyheter än undviker nyheter. Dessutom med en förfärande djup insikt om alla dessa berättelser som aldrig blir berättade. Perspektiven vi aldrig tar oss tiden att finna. Eller ens kan finna om vi vill.
Blank Spot Project vill ta med dig till bortglömda platser, ge människor en röst och skriva reportagen som inte blir skrivna annars. Tillsammans vill vi lösa krisen för utrikesjournalistiken.
När journalisten Martin Schibbye släpptes från ett etiopiskt fängelse efter 438 dagars fångenskap viskade en medfånge ”Tell the world what you have seen.” Det är precis det som är utgångspunkten och vi är ett gäng passionerade publicister som tillsammans bestämt oss för att ta saken i egna händer testa om det går att skapa en medborgarfinansierad digital plattform för utrikesjournalistik. Och det coolaste av allt är att det är i dina händer. Vem har rätt – de som hävdar att människor idag hellre undviker nyheter än vi som tror att man vill hitta nyheter bara de finns. Vår affärsidé är enkel. Vi vill inte sälja människor till annonsörer. Vi vill sälja journalistik till engagerade läsare. Vi ser läsaren som medskapare snarare än prenumerant. Och vi kommer att fråga dig om och din kunskap i de ämnen och i de länder som vi planerar att skriva om.
Affärsmodellen bygger helt enkelt på ditt intresse för din omvärld och ditt förtroende för oss.
Hade förmånen att följa Martin Schibbye och Johan Persson landet runt under lanseringen av 4328 dagar. Jag såg ”Zlatan-effekten” på nära håll. Det stora breda intresset som fanns hos människor i alla åldrar om omvärlden och den historia Martin och Johan hade att berätta. Om verkligheten från en av världens vita fläckar.
Nu testar vi konkret hur långt det här engagemanget och det som sker på nätet dagligen – vill du bidra med 24 kronor så räcker det till ett par engångskyddsglasögon för Ebola, 400 kronor till en skottsäker väst i Ukraina och 800 kronor till en lätt motorcykel för att kunna ta sig fram i Östra Kongo.
1 miljon medborgarfinansierat är ett starkt statement och är bara början för oss. Det kan tyckas vara lite pengar jämfört med vad andra medieföretag har för den här typen av utvecklingsprojekt. Men det räcker för oss att göra färdigt plattformen, sjösätta ett gräv, göra ett reportage och få igång ett relevant nyhetsflöde för er läsare. Eller medlemmar som vi hellre ser det som. Och den gräsrotsfinansierade miljonen blir början till fortsättningen. Och framför allt kommer vi under den här tiden att leva nära er medlemmar och era tankar om världen. Vilka vita fläckar ser ni? Vilka perspektiv och berättelser saknar du från världen utanför Sverige?
Idag kickar Funded by kampanjen igång – läs mer på Blank Spot Project och stöd oss gärna om du tror på idén och gillar oss! Här kan du läsa mer om dagens sändning och våra gäster samt följa livesändningen här.
Och ett stort tack till grymma Carnaby Solutions, For Sure och WeStremU för överjordiska insatser den senaste tiden!
/Brit
Läs mer:
Martin Schibbye – Nu kör vi: Blank Spot Project
Dagens Media – Crowdfunding ska lösa journalistikens kris
Dagens Nyheter – Martin Schibbye startar sajt för utrikesjournalistik
Dagens Opinion – Martin Schibbye och Brit Stakston startar medieföretag
Lämna ett svar