Pokémonfebern har slagit till på samma sätt som Facebook gjorde för nio år sedan.
Minns du också den där helgen i slutet av augusti 2007 då ”alla” registrerade sig på Facebook. Tidningarna var då, precis som nu, fyllda av solskens- och skräckhistorier om allt ifrån återfunna släktingar till kändisars stulna identitet.
Trots att det då i många år funnits en mängd av communitys, chatforum, bloggar och andra digitala mötesplatser blev Facebook vägvisaren till en ny dimension av webben för den stora breda allmänheten. Det blev enkelt att se vad den sociala webben egentligen handlade om och vad den skulle kunna användas till.
Det var ju det året vi gick från 40 000 svenska Facebookanvändare under våren för att passera 1 miljon användare i oktober samma år. Ingen annan tjänst hade en sådan tydlig roll av pedagogisk vägvisare till de sociala medierna.
De tre tydligaste framgångsfaktorerna var dels det faktum att ”alla” gick med, att det var ett så rent och enkelt gränssnitt samt det faktum att användarna var mer öppna och ”ärliga” med sin identitet än vad man varit på tidigare plattformar.
Nu händer samma sak igen.
I helgen har Pokémonfebern slagit till på exakt samma sätt som då för nio år sedan. Även de som ens aldrig testat spel eller hört talas om varken AR, VR eller 360 har fått en craschourse i allt genom Pokémon Go. Man får helt enkelt en gemensam upplevelse att utgå ifrån om vad geopositionering och AR är.
Det är alltid lika fascinerande när man kan ta på den förändring som sker. När det liksom surrar i varje hörn. Befinner mig i Wien och fenomenet är lika stort här. Se dig omkring och du ser de som vill testa.
Det är strunt samma att det i grunden inte är det mest avancerade eller förfinade sättet att använda AR eller om det ens borde refereras till som augmented reality. Det stora är den starka pedagogiska funktion det har. Man förstår helt enkelt själv tack vare Pokémon Go. Och med den vana som finns runt allt digitalt sätter det igång saker när man fattar hur det fungerar. Fler kommer att både fundera och efterfråga appliceringar i sin egen vardag utifrån intresseområde och yrkesroll. En tipping point har helt enkelt passerats för användningsmöjligheterna av geopositionering och en förstärkt verklighet med hjälp av tekniska hjälpmedel och digitala objekt.
Under de nio år som gått sedan den där gemensamma Facebookhelgen har mycket hänt inom medie- och kommunikationsbranschen i dess vidaste bemärkelse. Så stort som det klivet blev för hur branscher förändrades och arbetsmarknaden med den kommer inte Pokémon Go leda till. Mest för att vi redan är där. För att vår uppmärksamhetsperiod är kort. Men samtidigt är det härligt att se, i vår samtid med ett så starkt konstant brus och nya tjänster, när något händer som får fler att unisont ta nya utvecklingssteg.
Gotta catch them all!
Lämna ett svar