Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2025
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / BEFRIAD ZON: SD populärast på nätet?

BEFRIAD ZON: SD populärast på nätet?

april 26, 2010 by Brit Stakston 30 kommentarer

Sverigedemokraterna och deras nätnärvaro är intressant att se närmare på. I SvD kan vi idag läsa om hur de dominerar på nätet. Ja, de är ju extremt aktiva och agerar så snart något skrivs om dem själva. Men är det att vara duktiga på sociala medier? Visar detta att de är populärast i de politiska samtalen?

Sverigdemokraterna har som strategi att anse sig ständigt extremt missförstådda och orättvist behandlade. De tenderar också att snabbt bli otrevliga i sin argumentering vilket gör att alla andra politiker backar undan så de huserar fritt i kommentarsfält på tidningar. Vilket är ett gigantiskt misstag.  Och ett stort problem. För de tysta läsarna, som är så många, ser då bara Sverigedemokraterna ta över helt. Inte för att det är lönt att svara på varje enskilt inlägg som politiker. Men att övergripande adressera det som diskuteras i kommentarsfältet borde göras. Av hänsyn till just de där tysta läsarna som gärna skulle vilja se fler perspektiv. Igen handlar det om ansvar och den bild vi vill ge.

Sverigedemokraterna har en stark svärmmentalitet på nätet, kommer som flugor på en sockerbit från ingenstans men sopar inte därmed banan med övriga partier på nätet i egentlig bemärkelse. De är inte till väldigt stor  del inte en del av den politiska debatten på nätet. Så vilket innehåll sprider de på nätet då?

När Nikke Lindqvist och jag arbetat med boken Politik 2.0 har vi tittat just på hur starka de egentligen är på nätet om vi till exempel tittar på deras höga placering på Bloggtoppen.Vad gäller denna lista kan det vara värt att nämna två perspektiv, dels att alla politiska bloggare inte anmält sin blogg hit, dels att man märker om man ligger där att det knappt ger någon trafik alls. Det vill säga Bloggtoppen används inte så särskilt mycket.

Men de ligger i topp och de vi kommit fram till är att det bland annat kan förklaras av att den övervägande delen av trafiken troligtvis kommerfrån sökmotorerna av helt andra sökningar än politik. Det handlar om skandalsugna privatgrävare som valt att söka efter namn på namngivna brottsmisstänkta.

Vid en sökning på helikopterligan i Google så blir förstaträffen bloggen ”Politiskt Inkorrekt”, med posten ”Helikopterligan: namnen på de anhållna – fler jagas”. Samma sak ser Nikke sker med sökningar på många brott som har begåtts under de senaste åren. ”Politiskt Inkorrekt”  hänger de ut namn, främst på brottsmisstänkta. På brottslingar med utländska namn men även namnen på brottsmisstänkta som kan tänkas ge mycket söktrafik.

En hel del av besökarna till bloggen ”Politiskt Inkorrekt” har nog därmed inte ens tänkt besöka en Sverigedemokratisk sådan. I det här hänseendet konkurrerar man alltså snarare med Flashback än med den politiska bloggosfären. Därför bör kanske deras ”popularitet” som Rapport sa imorse också kopplas till det de faktiskt väljer att diskutera på nätet. Det vore i så fall mer relevant att lyfta fram att modebloggarna dominerar, det är en mer relevant jämförelse.

Ett annat faktum är att man vid en googlesökning på Sverige, inte hinner skriva längre än Sver… innan den föreslagna sökningen blir just Sverigedemokraterna. Samma sak där, det drar trafik till. Kanske till och med från någon som kanske bara tänkt söka på ”Sverige och campingplatser”…vi vet alla hur lätt det är att klicka sig vidare när man surfar runt.

En annan sak jag funderat över under arbetet med boken och i samtal med andra är vad som skulle hända om de andra partierna gjorde likadant. Fundera över vilket enormt maktövergrepp det skulle tolkas som ifall de etablerade  partiernas bloggare arbetade på samma sätt som Sverigedemokraterna gör vad gäller att ta över kommentarsfält på dagstidningarnas debattsajter. Det vill säga inte med samma argumentationssätt men det där med att överta kommentarsfältet. Tekniken finns ju. Det är inte så att bloggande Socialdemokrater och Liberala bloggare inte har lika god koll på när deras frågor eller de diskuteras. De skulle kunna agera precis lika snabbt här. Självklart kan de det. Men de väljer att inte göra det. För det är inte att föra en politisk debatt. Eller?

Mer om Sverigedemokraterna och deras panik på nätet just nu vilket som visar mer en tafflighet i nätstrategier än att de har koll finns hos Nikke Lindqvist som också klokt påpekar vad som är Sverigedemokraternas största problem…exakt.

Pumpa inte ut information om att de är starka på nätet utan att ge helhetsbilden i vad populariteten bygger på. För faktum är att nej Sverigedemokraterna dominerar inte i det politiska samtalet på nätet.

För politiker skulle jag vilja ge två råd:

  1. Lämna inte tidningars kommentarsfält åt Sverigdemokraterna att vara kungar i
  2. Se till att synas bland sökresultaten kopplade till Sverigedemokratiska perspektiv, fundera på hur människor intresserade av vad de tycker och tänker söker. Se till att visa vad er politik ger här.

Läs även Niklas Orrenius nyutkomna bok ”Jag är inte rabiat. Jag äter pizza. En bok om Sverigedemokraterna.”

//Brit Stakston

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: Nikke Lindqvist, Niklas Orrenius, Politik 2.0, SD, Sverigedemokraterna

Kommentarer

  1. Johan Ulvenlöv säger

    april 26, 2010 kl. 8:13 f m

    En annan viktig aspekt, tycker jag, är också relatera till vilken typ av innehåll som sprids av SD.

    Svara
  2. britstakston säger

    april 26, 2010 kl. 8:26 f m

    @dannydoe mig veterligt första gången jag kommenterar SD, med den vinkelnt i SvD, Rapport etc vill jag göra det : ) http://bit.ly/btU114

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  3. britstakston säger

    april 26, 2010 kl. 8:40 f m

    @hampusbrynolf bloggade snabbt här http://bit.ly/btU114

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  4. mattipalm säger

    april 26, 2010 kl. 8:43 f m

    Gillar Brit Stakstons inlägg om dagens kokobäng-artikel i SvD om Sverigedemokraterna. http://bit.ly/azbGGc

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  5. TjejEntreprenor säger

    april 26, 2010 kl. 8:46 f m

    BEFRIAD ZON: SD populärast på nätet? http://bit.ly/awhmwv

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  6. Brit Stakston säger

    april 26, 2010 kl. 8:46 f m

    Hej Johan,
    Exakt men det var det jag menade med kommentaren om hur man skriver om t.ex. Helikopterligan. Det här ju innehåll relaterat till dem : )

    Ni borde kommentera min öppna fråga, berätta om varför ni inte gör på samma sätt (alltså bortsett från tonalitet) ni skulle ju kunna äga kommentarsfälten också.

    Svara
  7. Hannabiblio säger

    april 26, 2010 kl. 9:03 f m

    Jätteintressant! RT @britstakston: Bloggade om SD, några tankar om att vara populär på nätet http://bit.ly/btU114

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  8. martincoster säger

    april 26, 2010 kl. 11:01 f m

    bra av @britstakston om SD:s påstådda dominans i sociala medier http://tinyurl.com/3y4tsdz

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  9. AddaPolitiken säger

    april 26, 2010 kl. 1:38 e m

    http://www.jmw.se/2010/04/26/befriad-zon-sd-popularast-pa-natet/

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  10. gustaf säger

    april 26, 2010 kl. 7:49 e m

    Jag förstår inte poängen.

    De mest besökta svenska politiska bloggarna är mer eller mindre sverigedemokratiska. De lyckas med andra ord med att använda bloggar för att få ut sitt budskap. Din invändning mot att de skulle vara det politiska parti som dominerar är, om jag förstår dig rätt, att de inte gör det på ”rätt” sätt.

    Läsarna hittar deras bloggar via google istället för knuff. De besökare läsare genom att namnge brottslingar istället för att ingå i länknätverk som ”s-buzz”.

    Jag tror att för de som inte är intresserade av ”bloggosfären” – dvs de allra flesta – är de sverigedemokratiska bloggarna betydligt mer kända än de som toppar ”knuff” och ”politometerns” topplistor. Det är som jag ser det att dominera, då det är väljarna och inte ”bloggosfären” som avgör vilka partier som sitter i riksdagen i höst.

    mvh

    Svara
  11. Fredrik säger

    april 26, 2010 kl. 8:06 e m

    Brit Stakston har säkert rätt i att många besökarna söker sig till sajter som PI av helt andra orsaker än att de sympatiserar med Sd:s politik. PI:s brottsbevakning fungerar så klart som en magnet. Men vilka slutsatser ska man då dra av det? Jag för min del tror att detta snarare STÄRKER Sd:s roll på nätet. En del av PI:s regelbundna läsare kommer säkerligen att ta till sig det invandringsfientliga budskapet och överväga att lägga sin röst på på Sd. Även om de inte stödde partiet från början!

    Svara
  12. EQvarford säger

    april 26, 2010 kl. 9:15 e m

    @martinsvalin Antar att du har kunnat läsa en del om SD på nätet i SvD idag. Läs gärna @britstakstons blogg http://tiny.cc/7pzg5

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  13. Peter säger

    april 27, 2010 kl. 8:36 f m

    Jag tror att du har fel om Politiskt Inkorrekt. Deras egna kommentarfält är extremt aktiva och trafikgrafen på bloggtoppen.se visar en stabil trafik på mellan 50-70 tusen unika besökare/vecka. Alexas graf ger en liknande bild.

    På Alexas topplista ligger de just nu på plats 257 av alla svenska webbplatser.

    Här är lite mer trafikstatitisk: Detta är kopierat från PI och är deras eget svar på en fråga om tafiksiffrorna:
    ———————————

    Betydligt högre siffror än så. Om vi går efter Google analytics – sista 30 dagarna:

    860,712 Visits
    35.60% Bounce Rate
    2,827,422 Pageviews
    00:05:19 Avg. Time on Site
    3.28 Pages/Visit
    24.31% % New Visits

    Om vi går efter kontrollpanelens statistik baserat på wordpress:

    5 612 836 sidvisningar sedan starten 28 jan. 2010 dvs på egen server
    Dagligen mellan 80 000 – 120 000 sista tiden.
    Finns inga unika besökare presenterade dessvärre.

    För april månad ligger vi på ca 2,1 milj. sidvisningar hittills vilket var vårt bästa för hela mars.
    Bästa enskilda dag var 124 000 sidvisningar – i förra veckan.

    ——————–

    Källa: http://politisktinkorrekt.info/debattera/ (postning ca 24 april)

    Svara
  14. David säger

    april 27, 2010 kl. 1:48 e m

    Det är en sak du glömde. De förvrider statistiken genom opåkallade trackbacks. Jag fick ett trackback från en blogg som visade sig vara starkt främlingsfientlig. Jag klickade naturligtvis på länken, undrandes vad det var för något, insåg att jag hamnat på ett främlingsfientlig blogg i ett inlägg som inte hade något alls med mitt ämne att göra, varpå jag raderade trackbacken.

    Jag har sett det här fula sättet att skaffa träffar och bättre länkstatistik i trackbacklistorna hos fler bloggar.

    Svara
  15. Johan personlig säger

    mars 17, 2011 kl. 7:18 e m

    Intressant att läsa om sökmotoroptimering kopplat till politik. Även det faktum att SD faktiskt väldigt ofta är med och debatterar, eller anhängare till partiet. Internet kan genom sökmotoroptimering faktiskt vara ett alternativ för ett nytt parti att etablera sig, skaffa sig väljare.

    Svara
  16. Assistansbolag säger

    augusti 31, 2011 kl. 12:14 e m

    Jag fattar inte grejen.

    Dem som blir mest besökta av de svenska politiska bloggarna är mer eller mindre sverigedemokratiska. De lyckas med andra ord med att använda bloggar för att få ut sitt budskap. Din invändning mot att de skulle vara det politiska parti som dominerar är, om jag förstår dig rätt, att de inte gör det på ”rätt” sätt.

    Läsarna hittar deras bloggar via google istället för knuff. De besökare läsare genom att namnge brottslingar istället för att ingå i länknätverk som ”s-buzz”.

    Jag tror att för de som inte är intresserade av ”bloggosfären” – dvs de allra flesta – är de sverigedemokratiska bloggarna betydligt mer kända än de som toppar ”knuff” och ”politometerns” topplistor. Det är som jag ser det att dominera, då det är väljarna och inte ”bloggosfären” som avgör vilka partier som sitter i riksdagen i höst.

    Svara
  17. Jocke säger

    februari 5, 2017 kl. 7:44 e m

    Jag administrerar en lokal diskussionsgrupp på Facebook med 4000 medlemmar och har märkt en ökning av sd-kommentarer i flock. En äldre dam tog mod till sig och gjorde ett inlägg om att rasismen brett ut sig i gruppen. Inom kort blev hon överröstad av Sverigedemokrater och hon mådde så dåligt att hon raderade sitt inlägg. En Sverigedemokrat kontaktade mig i egenskap av admin och beklagade att tråden raderats, för han tyckte den var toppen. Vill gärna dela hur hen uttryckte detta – här är en del av meddelandet:
    ”…Hon skrev sitt inlägg övertygad om att hon hade rätt, och skulle sprida sitt budskap till de okunniga. När det då dök upp oväntat bra argument för motsatt sätt att se på saken så blev hon besviken och visste inte hur hon skulle hantera det. Tråden blev till en megafon för det motsatta budskapet! Då tog hon bort den.
    Jag tycker det fanns många intressanta och sakliga kommentarer i XX tråd. Att det också blev en del primitiva känslouttryck får man väl räkna med. Det var ju en känslig fråga som diskuterades.”

    Jag fick en känsla av att att det var en stolt SD:are som ”vunnit” en diskussion. Men även att det hen skröt om, att ”tråden blev en megafon för det motsatta budskapet”, var del en strategi hen lärt sig på något möte. Hen verkade också nöjd med att det ”blev en del primitiva känslouttryck”.
    I artikeln ovan bekräftas delar av denna strategi. Någon som kan hänvisa till mer fakta kring SD:s strategier i sociala medier?

    Svara

Trackbacks

  1. SvD har ingen koll på Sd – Martina Lind skriver:
    april 26, 2010 kl. 11:23 f m

    […] jämför äpplen med päron och kastar in lite passionsfrukt för att få till vinkeln. Läs gärna Brit Stakston i frågan, hon vet vilken frukt som är […]

    Svara
  2. Sociala medier » Sverigedemokraterna får inget extra stöd i bloggosfären skriver:
    april 26, 2010 kl. 12:28 e m

    […] Andra som bloggar om artikeln är t ex JMW. […]

    Svara
  3. Myt att Sverigedemokraterna har de mest populära politikerbloggarna | Sverigedemokraterna.de skriver:
    april 26, 2010 kl. 1:08 e m

    […] Nu har Brit Stakston på JMW Kommunikation skrivit om denna fråga. Läs hennes blogginlägg där hon bland annat skriver: Pumpa inte ut information om att de är starka på nätet utan att ge […]

    Svara
  4. SD dominerar inte alls i sociala medier (och Viagra-spam dominerar inte i e-posten) : Greenhill Relations PR- och kommunikationsbyrå skriver:
    april 26, 2010 kl. 3:54 e m

    […] Brit Stakston, som är en av personerna bakom boken Politik 2.0, skriver att Sverigedemokraterna beter sig på ett sätt som skulle kritiseras starkt om något annat parti gjorde likadant. […]

    Svara
  5. Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-04-27 skriver:
    april 27, 2010 kl. 7:01 f m

    […] SD populärast på nätet?- Brit om SD i sociala medier. […]

    Svara
  6. Nikkelin – 2010-04-27 « nikkelin lifestream skriver:
    april 27, 2010 kl. 8:21 f m

    […] Shared SD populärast på nätet?. […]

    Svara
  7. Att bränna humankapital « Storstad skriver:
    april 27, 2010 kl. 9:58 f m

    […] att Sverigedemokraterna är bäst på sociala medier rekommenderar jag (å det bestämdaste) Brit Stakston och Matti Palm samt Calle Fridén, som alla klokt visar att denna nyhet bör tas med en nypa […]

    Svara
  8. Är Sd och Fi med i Politik 2.0? | Politik 2.0 skriver:
    april 29, 2010 kl. 6:02 e m

    […] gäller Sverigedemokraterna och deras nätstrategier så har jag skrivit en del om det på JMWs blogg och påpekat att detta med att ”dominera” i de sociala medierna inte riktigt gäller […]

    Svara
  9. Sverigedemokraternas strategi för sociala medier | Sverigedemokraterna.de skriver:
    maj 2, 2010 kl. 9:00 e m

    […] har flera experter på sociala medier avfärdat påståendet om att Sverigedemokraterna dominerar i sociala medier. Man kan då undra varför en sajt som Sverigedemokraterna.de behövs. Orsaken är […]

    Svara
  10. Varför vi inte får blunda för SD:s framfart på webben « Ulrika Ingemarsdotter skriver:
    maj 3, 2010 kl. 12:37 e m

    […] Stakston på kommunikationsbyrån JMW har bloggat om artikeln och radar, med rätta, upp påståenden som pekar på att SD inte är duktiga på sociala medier. […]

    Svara
  11. Politometern listar alla politiska bloggar | Svensson skriver:
    maj 8, 2010 kl. 3:36 e m

    […] gäller även andra kartläggningar och jag är av uppfattningen att de som menar att Sverigedemokraternas inflytande i bloggosfären och inom sociala medier är försumbart på […]

    Svara
  12. Hur stora är Sverigedemokraterna, egentligen? skriver:
    augusti 12, 2010 kl. 9:50 e m

    […] att lägga ut klipp på YouTube. Sedan beror det ju alltid på hur man mäter, vilket gör att SD inte alltid ska ses som de har en dominerande roll. SD är också bra på att ha koll på vad som skrivs och […]

    Svara
  13. Myt att Sverigedemokraterna har de mest populära politikerbloggarna | Sverigedemokraterna.de skriver:
    oktober 6, 2010 kl. 8:10 e m

    […] Brit Stakston på JMW Kommunikation skrivit om denna fråga som ett svar på en artikel i SvD. Läs Brit Stakstons blogginlägg där hon bland annat skriver: Pumpa inte ut information om att de är starka på nätet utan att ge […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery