I Media Culpas undersökning BloggSverige 3 visar det sig att det är kvinnorna som tar över bloggandet.
Som kvinna, även om jag är betydligt äldre än den genomsnittlige bloggskrivaren (16-20 år), blir jag lite trött…vad sägs om denna schablonartade uppdelningen av intresseområden mellan kvinnor och män (vi märkte delvis samma sak vad gäller användningsområden i vår undersökning):
Kvinnor läser bloggar om:
- Mode och design
- Vardagsbetraktelser
- Foto och konst
Män läser bloggar om:
- Politik och samhälle
- It och bloggande
- Journalistik och media
Bisonblog resonerar ifall det flitiga bloggandet hos kvinnnor har att göra med att vi i bloggandet hittar en kanal där vi kan göra vår röst hörd på ett annat sätt.
Jag tror det är enklare än så. Kvinnor skriver för det är alltid vi som haft tillgång till språket mer än män. Se på alla möjliga kreativa skrivkurser = kvinnor och åter kvinnor, litteraturvetenskapliga studier = övervägande kvinnor (tills det är dags för D-nivå förstås för att inte tala om nästa steg), informationslinjerna = kvinnor, informatörer=kvinnor. Överallt samma mönster.
Jag tror att det är så enkelt att självuttrycket alltid har intresserat kvinnor genom pennan mest, digitaliseringen har inte fött detta behov. Det underlättar bara. Vi vill dela, vi vill sprida, vi vill att våra tankar ska kunna sättas i ett större sammanhang. Skrivandet kom först. Via t.ex. dagböcker och bloggandet.
Det roliga med bloggandet är nog snarare att det gett fler män verktyg att våga uttrycka annat än det stereotypa – även om det inte syns i mäns preferenser av läsning bland bloggarna – men det kanske är männen som skriver vardagsbetraktelserna som kvinnorna vill läsa? :) Pojkar halkar efter i läsutveckling ändå från år 1 i skolan och så även i skriftlig framställning.
Det andra roliga med sociala medier är att kvinnor säkerligen genom bloggandet ”tvingats” in i en teknikutveckling som de annars initialt halkade efter i. För de vill åt verktygen. Problemet killar kontra tjejers användning av Internet ser idag helt annorlunda än då way back when när Internet kom. De sociala medierna är kanalen in i digitala verktyg även för de som för 10-15 år sen inte ville hacka kod och för nya generationer av användare.
Vi återkommer med mer analyser om konsumentbeteenden generellt i Media Culpas undersökning där det finns mycket mer spännande saker att kommentera.
/Brit
P.S 1 Lite roligt/sorgligt är det att kvinnor är så ointresserade av teknik så de (vi) inte ens använder RSS-läsare, de som startat Bloggkoll säger sig ha gjort det för att just deras tjejkompisar aldrig använde RSS-läsare här får vi siffror som verifierar det :)
P.S 2. Det är inte fel att vilja läsa modebloggar eller ens skriva dem…bara för att ha sagt det också…
Bisonfredrik säger
Frågan är dock varför kvinnor alltid har varit mer intresserad av självutryckket i textform, som du skriver? Kanske för att det är en arena fri från den fysiska världen, där männen slår sig fram både fysiskt och psykiskt?
JMW säger
hmm det tål att funderas på ett varv till…det trista nedslående svaret spontant är att kvinnor ”alltid” har en större fallenhet att vilja diskutera de sk mjukare värdena….och jag hatar att skriva det…skulle kunna ladda med exempel men gör det inte här och nu…det finns så många dimensioner här som handlar om bl.a olika uttrycksformer och samhällsvärderingar (mjuka värden kan ju kommuniceras på många olika sätt också). Men det här är en extremt spännande diskussion. Gillar när man bryter gränser – åt båda håll :) och det sker nog i större utsträckning på nätet. Har ju generellt svårt med alla stereotyper – gillar fokus på människan mer än kön :)
/Brit