Läser TT-notis om att amerikanska börsbolag nu får twittra om de i förväg rapporterat vilka kanaler de kommer att använda för att sprida sina nyheter så att inte investerare missgynnas som inte känner till det.
”One set of shareholders should not be able to get a jump on other shareholders just because the company is selectively disclosing important information,” said George Canellos, acting director of the SEC’s Division of Enforcement. ”Most social media are perfectly suitable methods for communicating with investors, but not if the access is restricted or if investors don’t know that’s where they need to turn to get the latest news.”
Det är The Securities and Exchange Commission, SEC som gett sitt tillstånd för att hantera nya sätt att kommunicera med aktieinnehavare vilket blev akut efter en händelse runt Netflix och informationsspridning i Facebook. De ser också över reglerna för hur amerikanska företag kan arbeta med crowdfunding. Intressant när så här hårt reglerade och traditionstyngda institutioner öppnar upp och får anpassa sig till nya kommunikationsformer.
Goldman Sachs twittrar om att de välkomnar de goda nyheterna:
”Thanks to @Sec_News for today’s announcement on social media from those of us @GoldmanSachs”
/Brit Stakston
Det här är inlägg 71 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.
[…] ju tagit ett sådant steg för att komma närmare sociala medier, genom att göra det möjligt för noterade bolag att använda twitter, om de anmält det på förhand. SEC ser det alltså som positivt att ha ytterligare en kanal, men […]