FN förklarade åren 2005-2014 som en dekad för utbildning för hållbar utveckling vars ambitioner var relevanta långt utanför skolans verklighet.
Då kändes resan så lång. Omöjlig.
Men idag är läget helt annorlunda; CSR-frågor prioriteras av företag, Al Gore, Oljekommissionen, WWF och en mängd andra frivilligorganisationer har satt mer än isbjörnarna och smältande glaciärer i centrum, media har fokuserat på klimatfrågan med allt ifrån ”tio i topp-listor” för ett mer miljövänligt vardagsliv till 24-timmars sändningar från Live Earth-galan och nu senast Andreas Carlgrens dominans i Almedalen med en diskussion om bensinspris på 20 kronors nivå.
Det är nog mer än ett regisserat tillfälligt miljöfokus. Det fortsätter bubbla. Nu börjar de ekonomiska och sociala perspektiven lyftas in i diskussionen om vad som är hållbara framtida lösningar. Sambanden syns mer och mer för alla. Det vilar på början till något spännande; en helhetssyn som skapar en handlingsförmåga på individ, företags- och organisationsnivå och som kommer att påverka oss.
Utmanande och en stor möjlighet för oss i PR-branschen. Omvärldskontroll och nätverkande får nya dimensioner. De kommunikationsråd vi ger kommer att bli allt mer komplexa och krävande. Förmågan att kunna lägga ett pussel och se utanför kundens traditionella ramar blir ännu viktigare. Annars blir kunden snabbt omsprungen av de som vågar se styrkan av samverkan med andra och som söker nya spännande konstellationer i syfte att finnas med i en helhet.
BrS
Kalle säger
Det viktiga är naturligtvis att de företag som vill profilera sig som miljövänliga verkligen är det och att deras rådgivare inser att man inte bara kan använda miljöinitativ som kosmetika. Porsche har nyligen meddelat att man kommer att sälja sin SUV Cayenne med hybridmotor från 2010 och att man då räknar med att utsläppen ”bara” hamnar på 240 g/km. För miljöbilar är gränsen 120G/km. Är det miljösmart eller bara kejsarens nya kläder? Jag skulle tro det senare.
Bloggen csr i praktiken har dock många bra exempel på när företag gör gott på riktigt. Och tjänar på det. http://csripraktiken.blogspot.com