Jag har de senaste veckorna samlat på mig massor med bra exempel för hur företag kan använda sociala medier. Eller åtminstone hittat företag som försöker hitta former för att lyssna på sina kunder/konsumenter och förstår värdet i att bjuda in dem i den egna utvecklingen. Svårt att sortera i RSS-flödet men jag börjar med några exempel.
Den amerikanska bilindustrin är ju en extremt traditionell och ganska ifrågasatt industri idag. Att Chrysler tar steget att bjuda in 2000 (!) konsumenter att tycka till om och vara med att utveckla nya produkter på sajten Chrysler Listens är intressant. Att de dessutom på samma plats låter konsumenter ansöka om att få sitta med i virtuella rådgivande forum är också spännande. Det hela stöttas av en traditionell reklamkampanj och det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig för Chrysler och hur de kan arbeta vidare med detta i sitt varumärkesbyggande.
Vi har ju sett exempel på hur väl det kan fungera, ett av de mest klassiska (och snart uttjatade…) exempel som alltid nämns inom sociala medier är ju hur Dell hanterade massiv kritik mot dem på nätet via etablerade bloggaren Jeff Jarvis (som skapade begreppet Hell Dell för två år sen som missnöjd kund). Ett strukturerat arbete av Dell motade det hela så småningom och en av de framgångsrika delarna för att vända på kritiken var öppnandet av forumet Dell Idea Storm där konsumenters tankar och idéer om rådande och kommande produkter fångas upp. Över 8 000 idéer har kommit in sen det hela startade i februari 2007.
Starbucks har också under våren initierat en idébank. Här kan man dela med sig av ideér, rösta på inlämnade idéer och diskutera dem samt så småningom också kunna ta dela av de idéer som genomförts. För Starbuck´s del handlar det om att bland annat med hjälp av konversationen på nätet få idéer och tankar på hur cafékulturens analoga samtal ska kunna utvecklas vid sidan av produktuveckling och allmän feedback. Självklart handlar allt om att vi kunder i det analoga sammanhanget ska hänga längre på fiket och konsumera mera : -).
Att låta den digitala konversationen göda och föda det analoga samtalet och vice versa är ett så självklart och enkelt grepp. Sen är jag som gammal aktivist fantastiskt charmad av att den idé som ligger i topp just nu är en idé med namnet ”Great conversation at Starbucks?”. Den har fått flest röster hittills, har över 1 000 kommentarer samt Starbucks berättar att idén är under översyn. Kunden vill tipsa om att utveckla cafékulturen mer och vill se mer meningsfyllda konversationer och refererar bland annat till den briljanta intervjuserien The Alcove with Mark Molaro,”A smart, global generation deserves a smart interview program.” och Molaro säger att hans mission är att ge”authentic conversation in an intimate environment.”
Yes, klart det funkar, Molaros eller andra liknande intervjuer som startare för diskussioner. Eller ännu hellre att spela in liknande enkla intervjuer själva med intressanta samtal och konversationer i det hyperlokala sammanhanget på ett café. Som sedan kan spridas vidare via nätet. Och visst har det här skett förr och sker, men när det till och med diskuteras på Starbuck´s så blir det plötsligt lite mer svindlande…av många olika anledningar.
Helt enkelt en stor applåd till företag som är smarta nog att bjuda in till engagemang på det här sättet. Det bygger varumärket, stärker lojaliteten och bidrar till affärsutvecklingen.
Brit Stakston
P.S. Kan inte låta bli att lyfta fram Mark Molaros intervju med Naomi Wolf eller den allra senaste med författaren Porochista Khakpour. En man, en kamera och en konversation. Det här är det Björn Falkevik alltid talar om…så enkelt. Men så rätt. Närvaro helt enkelt.
[…] veckan skrev jag en postning där jag tipsade om Mark Molaro´s on line video program “The alcove with Mark Molaro“. […]