Idag var det en sån där extra grå slaskig februaridag men den lystes upp av en rad fantastiska möten. Ett av dem var med Rättviseförmedlingens VD Sofia Embrén och vårt samtal kommer att leva kvar länge hos mig. Den gemensamma kärleken till musik, internet och förändring förenade och fick oss att le åt hur lika fast olika man kan vara. Parallella liv och sen finner man sig äntligen ha tid att äta lunch tillsammans och det blir uppenbart att det mest är underligt att man inte mötts tidigare!
Väljer att ägna ett inlägg åt Rättviseförmedlingen för att deras historia verkligen förtjänas att berättas. Vi kan alla lära något av det sätt på vilket de byggt upp sin verksamhet. Från en idé som togs ut på Facebook till en modern folkrörelse.
Rättviseförmedlingen gör saker bättre
Men först vad gör Rättviseförmedlingen då egentligen? De hjälper projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som tappas bort på grund av alla de stereotypa föreställningar vi har. Det kan handla om ursprung, kön eller fysiska förutsättningar.
Vem som helst kan vända sig till dem så gör de efterlysningar och samlar in tips som sedan presenteras i listor över kompetenta alternativ. Och det är det här de gör så himla bra.
Det kan var förlösande att hjälp av Rättviseförmedlingens när man kört fast i vanliga banor och hela tiden landar i sitt eget nätverk vid val av alltifrån experter, talare, musiker till arkitekter. Att tänka i helheter och måna om att få med många perspektiv leder självklart till att allt man gör blir bättre.
Ett gillande som första steg i en relation
Det finns så mycket i Rättviseförmedlingens sätt att arbeta som verkligen kan inspirera alla företag och organisationer som arbetar med förändringsprocesser, engagemangsformer och sociala medier. De gör allt det där som så många företag/organisationer kliar sig i huvudet över. Hur får man engagemang och genomslag för det man gör – externt och bland engagerade?
Rättviseförmedlingen visar hur man kan fördjupa den där första, lite ytliga, relationen som ett tryck på gilla-knappen betyder. De fördjupar det där gillandet till ett gemensamt arbete för förändring som är imponerande.
Facebookarbetet är ett strategiskt redaktionellt arbete och verksamhetens absoluta hjärta. Om man söker exempel på vad Facebook kan åstadkomma så är för mig Rättviseförmedlingen det absolut bästa svenska exemplet. Det glädjer mig att höra att de nu också förpackat sina erfarenheter och föreläser om det, ett riktigt win-winkoncept. Man får lära sig om hur deras metod fungerar och samtidigt bidrar man till deras verksamhet.
Starten och det dagliga arbetet finns på deras Facebook-sidasom är navet i allt. Lyssna gärna på den här intervjun med grundaren Lina Thomsgård där hon berättar mer om hur de ser på vad ett gillande är värt.
Det är exakt den här respekten för varje litet korn av engagemang som byggt Rättviseförmedlingen till vad man kan säga är en modern folkrörelse. Medlemsbasen utgörs av de drygt 37 000 personer som hittills valt att gilla dem på Facebook. En medlemsutveckling och engagemangsnivå som de flesta traditionella organisationer oftast drömmer om efter så här kort tid.
Nätet som infrastruktur för engagemang
I sista kapitlet ur min bok ”Gilla- dela engagemang, passion och kunskap i sociala medier” finns Rättviseförmedlingen med:
»Sociala medier har varit A och O för Rättviseförmedlingen. Facebook och Twitter erbjuder idag en oslagbar infrastruktur för att få folk att mötas kring engagemang, oavsett klassiska demografiska parametrar; regional hemvist, kön, ålder etc. Det är dessutom, i motsats till vad många Facebook-belackare påstår – ett alldeles utmärkt sätt att få folk att ta engagemanget vidare utanför nätet. Varje »like« av din sida på Facebook är en relation som ska vårdas och som kan utvecklas på sätt som bara din fantasi begränsar – precis som »riktiga « möten med folk.«
Ur Gillaboken, intervju med Lina Thomsgård, grundare Rättviseförmedlingen
Rättviseförmedlingen är verkligen typexemplet på vad engagemang, passion och nätverk kan åstadkomma och hur det kombinerat med ny teknik blir grunden för de nya digitala folkrörelserna. Dessutom lär de oss hur man kan engagera sig för frågor som väcker reaktion och föra en konstruktiv dialog. Detta utan att behöva gå i ständig polemik trots att man arbetar med en fråga som ofta upplevs så oerhört provocerande.
Så lär och inspireras, boka in dem för föreläsning, följ dem på Facebook eller Twitter, stöd dem och/eller ta hjälp av dem!
/Brit Stakston
Det här är inlägg 14 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.
[…] Rättviseförmedlingen är verkligen ett av Sveriges bästa case på sociala medier och nya engagemangsformer. Min tidigare hyllningstext till Rättviseförmedlingen är en del i vår födelsedagshälsning till dem en dag som denna ”En modern folkrörelse att lära av”. […]