Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Engagemang i en digital samtid

Engagemang i en digital samtid

juli 5, 2011 by Brit Stakston 5 Comments


Idag i Almedalen sker en debatt som tar sin utgångspunkt i min nya bok ”Gilla – dela engagemang, passion och idéer i sociala medier”

Sitter här i ett morgondisigt Visby och blir smått rörd över det stora i att få vara just här, just nu och både jobba intensivt med världens mest galna, härliga och smarta gäng i #gma11 och samtidig smyglansera boken genom debatten. Boken kommer att finnas till försäljning i september men här tar vi en första diskussion om vad organisationer gör och inte gör. Kom och lyssna, diskutera och berätta om din syn på engagemang i en digital samtid.

Igår var en stor dag för mig. Att få lyssna på Jesse Jackson i en lågmäld, engagerad ton berätta om hur man åstadkommer förändring, hur mycket som hänt men också vad som återstår att göras skapar engagemang även hos mig. Lust att göra det meningsfulla. Det som jag i grunden vet att livet handlar om. Att höra hans svar på frågan om vad sociala medier hade betytt för Martin Luther Kings arbete ger det självklara svaret på sociala mediers roll:

”They barriers would have come down sooner …. a conduit for hope and new possibilities”

Men varför är inte det den naturliga utgångspunkten för all idébaserad verksamhet? Varför förmår de inte släppa de strukturer de sitter fastt i. I förordet till ”Gilla” skriver jag:

”Världsförbättrarperspektivet förmörkar ibland förmågan att omfamna pågående debatter om de egna frågorna när de inte är iscensatta av organisationen själva. Det är lätt att slukas av den upplevda kampen och det blir svårt att vara öppen för de andra som vill samma sak som valt att använda andra påverkansformer och/eller organisationer.” Ur Gilla

Med 12 års anställning i organisationer och som konsult för ett stort antal andra organisationer så vet jag hur organisationsvärlden fungerar. Ibland blir jag mörkrädd för handlingsförlamningen i organisationer att se bortom den egna verksamhetens planerade kommunikationsinsatser. Ibland blir jag hoppfull. Extremt hoppfull för jag tror på kraften i idéburna organisationer. Jag tror på förändring. Att förstå och sedan förändra. Att göra det tillsammans. Det finns nämligen alltid fler som vill förändra. Vi mår bra och blir effektiva av att göra det tillsammans. Jag tror att sociala medier är som pånyttfödelse för organisationer om de förstår att omfamna de nya digital kommunikationsverktygen. Om de gör det på rätt sätt. Om de förstår vad en gilla-knapp betyder för det stora förändringsarbetet.

Bokproduktionen bakom ”Gilla” är i sig är ett sant ”leva-som-man-lär-projekt”. En process som i sig visar vad som är möjligt att åstadkomma med en fråga som engagerar. Mitt engagemang för spridandet av kunskap om sociala medier kan jämföras med vilken fråga som helst som man vill åstadkomma samhällelig förändring för. Idealistas är ett nystartat förlag som nischar in sig mot ledare och aktiva inom idéburna organisationer och drivs av Erik Wagner och Gabriel Ehrling. Jag har lärt känna Erik via Twitter. Vi har följt, diskuterat och insett att vi brinner för samma sak.

  • ”Vill du skriva vår första bok?” var en fråga som ställdes via Facebook.
  • Jag svarade ja, började skriva.
  • Häromdagen inför slutkorr och  leverans till tryckeriet ville jag fråga Erik något, skrev ett DM på Twitter ”Ring mig”.
  • Svaret kom direkt ”Jag har inte ditt nummer”.

Vi har alltså precis färdigställt ett bokprojekt och vi har inte ens varandras telefonnummer. Det säger en del om digital kommunikation och möjligheterna att åstadkomma något utan långbänkar och oändliga mötesprocesser  utan det går att bara göra också. Både jag och Erik och Gabriel från Idealistas hoppas precis på det med ”Gilla” att det ska leda till att fler bara gör. Tillsammans med andra. Och förstår att använder man inte de digitala verktygen bättre än man gör idag inom idéburen verksamhet så kommer man bli irrelevant.

Hoppas vi ses idag, klockan 11.30, Metodistkyrkan, (bakom Creperiet) Adelsgatan 41, Visby. Och tack alla inblandade!

/Brit Stakston

Filed Under: Arkivet Tagged With: #gma11, Almedalen, Erik Wagner, Idealistas, moderaterna, Scouterna, Sofia Arkelsten, Towe Bengtsson

Comments

  1. Ann says

    juli 5, 2011 at 8:34 f m

    Det här är nog en bok jag kommer att gilla. Det hände saker i mej bara nu när jag läste ditt inlägg, spännande känslor. En läsning som avslutades med skratt. ”Jag har inte ditt nummer”.

    Svara

Trackbacks

  1. När två världar möts – #gillaboken! | Pierre Anderssons blogg skriver:
    juli 5, 2011 kl. 4:42 e m

    […] också: #gillaboken – Brits nya bok om engagemang i ideella föreningar och Brits egna noteringar. Det här inlägget postades i ideell sektor, teknik. Bokmärk permalänken. ← Framme i […]

    Svara
  2. Christians digest for July 5th | Christians lifestream skriver:
    juli 6, 2011 kl. 12:00 f m

    […] Shared Engagemang i en digital samtid. […]

    Svara
  3. JMW Kommunikation » Missionerandet som inspiration #gillaboken #almedalen skriver:
    juli 6, 2011 kl. 6:18 f m

    […] Kombinationen av långa köer, soppkök*, pamfletterna för boken på kyrkbänkarna, trästuckaturen i  lokalen och en fullsatt kyrka förde tankarna till klassiskt folkrörelsearbete. Vår fråga från morgondagens sändning om folkrörelserna är levande besvarades där på plats. Ja det är de helt klart. Det blev en stor dag för mig. Rörd till tårar av Jesse Jacksons svar på vad sociala medier betytt för Martin Luther King och för att så många valde att komma just på den här diskussionen (länk kommer under dagen). Tack alla inblandade och tack särskilt till Erik Wagner för att du frågade ”ska du inte skriva en bok?”. […]

    Svara
  4. Sociala medier: aktivism eller slacktivism? | Being Micke Kazarnowicz skriver:
    juli 18, 2011 kl. 11:29 f m

    […] jag när Brit Stakston hörde av sig och ville ha med “lila dagen” som ett case i sin bok “Gilla — dela enga­ge­mant, pas­sion och idéer i soci­ala medier”) Tweet Jag älskar det nya paradigm som sociala medier innebär. Jag har omfamnat […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery