Att jag som kommunikationskonsult för 14 dagar sedan valde att ägna en lördag åt sök och internetmarknadsföring är ganska signifikant för de branschförskjutningar som görs. Searchmeet09 är en årlig konferens om sök och internetmarknadsföring och var från början en del av SEO-forum och konferensen i sig är också ett bevis för hur branscherna närmar sig varandra. Det är naturligt att delta med tanke på hur viktigt själva sökandet är för våra uppdragsgivare. Dialog, relationer, distribuerad närvaro (att finnas på fler arenor än den egna hemsidan), ett större digitalt fotavtryck med bra innehåll och sökmotorernas roll i detta är ju vad allt handlar om när det gäller sociala medier.
Även om det är 14 dagar sedan och jag inte hunnit blogga förrän nu vill jag skriva några rader dels för att ge arrangörerna lite länkkärlek dels för jag burit med mig en hel del av diskussionerna som skedde den eftermiddagen.
Bitvis blev konferensen rejält härligt nördig och det kliar i fingrarna på mig att kunna mer. Önskar jag valt ägna mig mer åt det här för en fem år sedan. Jag älskar att lyssna på kunniga SEO-människor och hur de med ett ögonkast kan klä av en sajt. Det är ju ascool. Är glad att jag ändå har någon slags grundförståelse plus att de fantastiskt kunniga människorna på plats var ju snabba med att förklara om man inte hänger med. Vi hade också en konkret workshop som visar hur våra respektiva verksamheter hänger samman. Uppdraget vi alla fick var att gruppvis sätta oss och diskutera Ahlgrens bilar och deras webbnärvaro. Här smälter ju pr-, reklam och SEO samman direkt. Rolig session och där jag bidrog i vår grupp med tankar om hur webben kan stötta det faktum att 80% av alla köp avgörs i butik och fick själv ta del av massor av kreativa bra idéer hos alla andra.
Jag lärde mig sammantaget mycket en del självklart också men väl värt att höra om och om igen som till exempel att länkar ut ger bra länkar tillbaka men också mer förvånande saker som att 404-sidor fortfarande ofta, ofta inte har en hänvisning vidare. Att man helt enkelt inte ser till att lägga in en sökruta eller en länk till sin webbplats startsida från en sådan felmeddelandesida. Hur viktiga 301-sidorna är vid permanent förflyttning av sidorna för att behålla sin ursprungsranking etc men som ofta också slarvas bort. Förvånande tyckte jag och så enkla saker att göra. Sen var det intressant att höra SEO-branschen resonera om sociala medier och hur de förstås är en så central del av det som händer sökresultatsmässigt.
Sen var det nyttigt att få sig en genomgång av hur vi faktiskt söker idag. Fick en hel del goda argument gentemot kunder som drömmer om att ligga som ettor på förstasidan vid en sökning med så kallade ”hollywood-sökningar” dvs sökningar på bara ett ord. Till exempel att man som spelbolag vill finnas som etta vid en sökning på ordet ”spel” vilket inte ens är en sån trolig sökning för den blir för bred och jag kommer inte få så relevanta sökresultat med enordsökningar. Alla som använder sökmotorerna blir allt smartare och gör t.ex. längre och längre sökningar ”long term searches”. Sådana där små saker var väldigt matnyttiga att få höra.
Sen var Jesper Åströms session fantastisk och hans version av SEO utfört i Hans Rosling-stil var mycket underhållande, han berörde bland annat Googles suggested searches och hur det påverkar vad vi tänker och söker. Detta med suggested searches på Google satte myror i huvudet på oss alla och sökmotorexperten Nikke Lindqvist ägnade veckan efteråt en hel session åt detta under en annan konferens. Gör t.ex. en sökning på Mona Sahlin och se hur vi lätt styrs tillbaka till både Toblerone och fifflarperspektiven när vi gör en sökning på henne. Tanken med att det representerar världens alla sökningar verkar demokratiskt och relevant men när man ser hur lätt det är för Google att ändå styra vad som presenteras börjar man fundera, gör en sökning på Bing och den enda föreslagna sökningen som presenteras är ”Bing is not Google”. I det enskilda fallet jätteroligt men i det större perspektivet lite mer tankeväckande….lyssna på Nikke eller läs hans postning här om förslagen Google ger.
När vi nu för en vecka sedan också fått ta del av vad Google lanserar med realtidssökningar och än starkare personifierade sökningar finns det mycket för oss att fundera över vad gäller sökmotoroptimering. Vi återkommer till tankar om hur det påverkar inte bara SEO-branschen utan också vår bransch och våra uppdragsgivares arbete med distribuerad närvaro.
Hårt arbete för att arrangera konferensen investerade Johan Åberg från DinWebb.nu (huvudsponsor och arrangör), Simon Sundén från Honesty och Per Gustafsson, MarketingLab. Tusen tack för ert jobb som resulterade i en väldigt rolig och extremt lärorik eftermiddag med trevligt eftermingel!
/Brit Stakston
Talarlistan:
Gary Beal, Managing Director, Vanguard SEO
dinwebb.nu berättade hur företaget ser på sök och varför de sponsrar evenemanget
Bo Tidelius, copywriter, partner Fältman & Malmén introducerade workshopen om Ahlgrens bilar
Jesper Åström om Social Media Conversion
Cristoph C. Cemper från Cemper.com
Joakim Jardenberg säger
Jag älskar allt som har att göra med att vi korsar dicipliner. Och att se seo-mördande med mer traditionella PR-ögon är guld värt.
This comment was originally posted on FriendFeed