Nu är det klart att även MySpace kommer att öppna upp för tredjepartsutvecklare. I förändringarna ingår även möjligheten att dela in sina vänner i olika kategorier (kollega, vänner, ytliga bekanta, familj eller hur man nu vill dela in sin vänkrets). Även det en anpassning efter vad användare uppskattat med Facebook. Nu blir det spännande att se hur Facebook klarar den konkurrensen.
Det som sker i relationen mellan Facebook och MySpace i USA respektive Sverige kommer dock att skilja sig åt. Facebook i Sverige har plötsligt gjort sociala medier rumsrent som mediekanal på ett helt nytt sätt och i helt andra målgrupper än de MySpace i Sverige fångat upp.
Dagens Media berättade igår om Electrolux nya satsning och idag om Naturskyddsföreningens kommande kampanj. Mediekanal? Facebook såklart.
Bisonblog bloggar om att PR på nätet fungerar och skriver att spinn-juryn menar att Facebook har gjort digitala kanaler folkliga.
Det börjar dyka upp fler och fler goda exempel på att sociala medier fungerar om de används rätt och kan bli oerhört kraftfulla verktyg till engagemang och dialog.
Just lunchapplikation som Electrolux lanserar tar dock udden av potentialen i de sociala nätverken. Fast i relation till att lägga pengarna på en banner i Facebook så är det åtminstone lite roligare att de väljer prova lunchapplikationen.
Sen får vi hoppas att trenden av att använda applikationer på Facebook inte följs av en mängd artiklar som förlöjligar de sociala nätverken i helhet som kanal. Långsiktighet och annat än applikationer är vad de riktigt spännande projekten på de digitala arenorna handlar om.
Facebook som motor till utvecklingen av de sociala medierna gör mig verkligen glad. Det har satt sådan fart på saker och ting och väckt en nyfikenhet hos nya målgrupper . I veckan fick vi ju till och med veta att AOL kommer att lanseras på svenska. Nu. År 2007 – det börjar likna 90-tal . . . banne mig.
/Brit
Lämna ett svar