Facebook laborerar med FacebookAds på ett intressant sätt med digitala former av ryktesspridning och kärlek för varumärken som stödjer och utgår från dagens konsumentbeteenden.
”The next 100 years starts today, and it´s going to be different”, sa Zuckerberg vid lanseringen av deras nya annonskoncept med bland annat “sociala annonser”.
Facebook Ads kom häromdagen och TechCrunch livebloggade.
Sociala annonser innebär att till exempel om min kompis köper en iPhone så kommer jag få veta det via feed-systemet på sajten. Och inte bara köpet i sig utan jag får också en bild på det som köpts och en länk till Apple´s hemsida.
Att kombinera sociala beteenden och innehåll är vad Zuckerberg menar att sociala annonser handlar om. Gillar tanken. Lösningen just nu är halvkul och kanske mest relevant om alla mina vänner köper roliga, spännande saker som jag är sugen på själv. Men det kan säkert snart bli extremt irriterande. Vill vi egentligen veta allt som våra vänner handlar? Vad blir responsen från användarna som gillat det rena och enkla? Vi får se.
Vi på JMW fascineras fortfarande dagligen av vad Facebook trots allt åstadkommer hela tiden. Med över en miljon svenska användare är Facebook en mediekanal att räkna med. Oavsett vad som händer framöver så är det här senaste med deras annonseringsmodeller också viktiga delar i en utveckling av marknadsföringens nya villkor i de sociala medierna.
/Brit
Anonymous says
En bonus är att facebooks nya annonseringssystem ger demografisk information. Detta diagram visar ex. hur de 1.005.300 svenska användarna fördelar sig på kön och ålder.
http://surl.se/gfms
Jag vet inte hur intressant den där informationen är och jag utgår från att facebook klassar detta som datamining = otillåtet, så jag publicerar resultatet anonymt här. Men vad vet jag, facebook kanske tillhandahåller sådana här diagram till höger och vänster.