Företag kan enkelt närma sig sociala medier. Ni har massor av fantastisk kunskap att distribuera utanför er egen webbplats. Det är vad sociala medier handlar om. Att finnas där målgruppen är. Lyssna och prata med dem.
All kommunikation måste planeras. Det gäller också sociala medier. Svårare än så är det inte.
I dagens Computer Sweden ges bilden av hur företagen är stressade över sociala medier genom rubriken, men de är bara frustrerade över att de vet att det vore smart att hänga med men inte vet hur de ska angripa de här nya arenorna och att det saknas policydokument. Men allt det där kan lösa sig enkelt.
Gör en sociala mediestrategi som innehåller strategi, taktik, operationell vägledning, mätbara mål samt utvärderingssätt. Ett sådant dokument ger kunskap och stöd internt för att göra sociala medier till en del av vardagen. Där ska självklart också grundläggande policies finnas för Twitter, Facebook, bloggandet och hur medarbetare ska förhålla sig i t.ex. kommentarsfält till artiklar. En sociala mediestrategi ska sammansmältas och koordineras med övrig kommunikationsplanering.
Det sociala medier handlar om är att distribuera sin närvaro till fler arenor. Att ha respekt och förståelse för att målgrupperna finns på fler platser och därmed bör man som företag också finnas synlig där. Inte överallt, det är inte alls vad det handlar om. Börja med några tänkbara relevanta plattformar. Börja lyssna, för en dialog och gör det enligt sociala medielogiken som handlar om transparens, autencitet och personlig närvaro.
Distribuerad närvaro kan handla om att t.ex. blogga. Ett briljant exempel på att distribuera sin kunskap genom en blogg är Nordnet som i Nordnetbloggen förpackar sin kunskap på ett nytt sätt jämfört med det de kommunicerar på hemsidan. Men inte nog med det, de väljer att distribuera den kunskapen och skapa närvaro i ännu ett helt annat sammanhang – till tidningen Café där samma innehåll presenteras i en blogg under namnet ”Så blir du rik”. Distribuerad närvaro. Det är precis vad det handlar om. Att relatera er kunskap till saker som sker i omvärlden och finnas i rätt kontext för målgruppen.
Det handlar också om att skapa engagemang på sociala nätverk såsom t.ex. Facebook. Visst det kan upplevas som en privat arena för många men trots det finns det stor relevans för företag att finnas på Facebook idag. Med 2.7 miljoner svenskar där måste varje svenskt företag överväga hur den egna närvaron där kan se ut och veta vad som sker där runt det egna varumärket.
Mikrobloggandet såsom t.ex. Twitter kan användas för opinionsbildning eller för att ge information, lyssna och föra en dialog med sin omvärld. I en tidigare postning jag gjort om Almedalen och Twitter ges en bra översikt över Twitters möjligheter. Twitter idag är inte alls bara porr och pr-konsulter som det stod i Computer Sweden häromdagen. Det är realtidsdiskussioner av hög relevans för många företag och verksamheter.
Övriga tänkbara plattformar att distribuera sin närvaro till handlar om att till exempel dela med sig av presentationer på SlideShare, länkar på Delicious, videos på YouTube eller bilder på Flickr.
Här finns ytterligare 10 tips om varför en företagsblogg är bra och 10 argument för sociala medier.
I sociala medier finns nyckeln till er framtida affär, det är strategisk affärsutveckling det handlar om och snart vardag. Vägen dit är att prova själva, ”Try it. Live it.” som vi säger.
/Brit Stakston
P.S Vill du veta mer om just Twitter har vi ett kostnadsfritt seminarium den 15 oktober läs mer och anmäl er här.
Stephan Philipson säger
Svårigheten med sociala medier är att de ställer gamla kommunikationsbegrepp
på ända. Plötsligt måste företagen tänka i ett utifrån och in perspektiv. Nu är det kundens preferenser som avgör vad kundnyttan är. Inte det stora företagets väl genomarbetade fraser. Det ger små företag med en begränsad budget möjlighet att slå igenom tack vare kostnadseffektiv ”gerillaliknande marknadsföring”. En marknadsföring
som präglas av lyhördhet och finess. Väl anpassad till kundernas krav på dialog och öppenhet.