Att driva en företagsblogg är en av de mest spännande och utvecklande sakerna ett företag kan göra för att gestalta sitt kunnande och de värden som bär upp företaget. Ett av de främsta skälen till att ha en företagsblogg är att man ger sig själv en plattform för ständig interaktion med omvärlden.
AMF driver sedan 2006 Pensionsbloggen och vi är stolta över att Anna Allerstand, trygghetsekonom som varit en av skribenterna sen början och Ingela Jerat, ansvarig för digitala medier hos AMF kommer till oss för att berätta om sina erfarenheter av bloggandet.
Vi intervjuade dem i våras för JMW talkshow. Då var det mest med fokus på vårens krishantering via bloggen nu får vi chansen att veta mer om bloggen i stort och övriga tankar om AMFs digitala närvaro.
Kom och lyssna på en av Sveriges första och bästa företagsbloggar som verkligen visar vad man kan åstadkomma med en blogg om viljan, modet och kunskapen finns!
Torsdagen den 10 september
Kungsgatan 24, 7 tr
Klockan 07.30 -09.00, frukost serveras från 07.30 och seminariet börjar sedan klockan 08.00.
Varmt välkomna!
OSA senast 9 september till Ulrika Fagerlund, ulrika.fagerlund(a)jmw.se
Kinna säger
Känns som om det hade varit intressant att vara med och att jag missade något.
Mikael Pawlo säger
Brit eller Björn, kan ni berätta lite om vad ni använder för utvärderingsmetoder och nyckeltal för att avgöra och mäte framgången?
Jag har försökt tidigare med denna närmast balanced scorecard-liknande modellen, men ni har säkert kommit betydligt längre och det skulle vara spännande att höra om hur ni funderar:
http://blog.mrgreen.com/2008/09/public-blog-evaluation.html
Jag inser för övrigt att utvärderingen ovan är nästan exakt ett år gammal och att det är dags att göra en ny, så om ni har skarpa funderingar kring detta så kan jag applicera dem på ett case (Mr Green) omedelbart.
Mikael
http://www.mrgreen.com/
Björn Mellstrand säger
Hej Mikael,
Vi återkommer med svar på dina frågor inom kort.
Björn Mellstrand
Brit Stakston säger
Hej Mikael. Ledsen att svaret dröjt så.
Vi jobbar inte med någon ”metod” som passar alla – vi är ju alla i ett rätt tidigt skede vad gäller utvecklingen av sociala medier plus att vi ser att till exempel en blogg har väldigt olika funktioner för olika företag.
Det är ju det bästa med alla aspekter av sociala medier – att det inte handlar om masskommunikation genom några få bestämda kanaler och att användarna på ett helt nytt sätt kan välja relevanta verktyg, plattformar utifrån eget behov och tycke.
En företagsblogg kan sällan vara allt för alla. Om den under arbetet förändrar sitt fokus måste målen också förändras. Målgrupperna kan förändras och både innehåll och tonalitet kan i så fall behövas förändras. Om en blogg till exempel är inriktad på att lansera en tjänst för att sedan bli inriktad på att söka efter anställda finns det en diskrepans som måste analyseras och hanteras.
Som du själv vet så är det dock fortfarande svårt att enkelt mäta själva ROI för digital PR: vad är värdet för varje besökare och i ert fall blir det intressant att titta på rörelserna mellan blogg och själva spelsajten liksom att vi skulle titta på in- och utlänkar respektive hur bloggens innehåll relaterar till de mål och den målgrupp som den har.
Vi jobbar utifrån att mäta både kvantitativa och kvalitativa mål. Och det är just målen som blir själva kärnan: vilka mål har man satt. Det lätta när det gäller att mäta digitala medier är att få tag på siffror – det svåra är att faktiskt sett till att ha mål som är mätbara: och lagom många.
Vi arbetar ofta utifrån Uppmärksamhetsvärden och Engagemangsvärden – och utifrån detta kan man välja att sätta upp ett antal mål i stil med ett balanced scorecard – eller helt enkelt titta på en nollpunktsmätning och utgå från den – i ert fall skulle det handla om att ta spjärn mot förra årets mätning och analysera det som hänt sedan dess.
Till vår hjälp tar vi ett antal verktyg som utvecklats under det senaste året liksom de statistikverktyg som ni har för bloggen.
Det som är intressant för oss är självklart att se på effekt respektive utfall men framförallt att ge input och råd för att öka effektiviteten både kvantitativt men fr a kvalitativt utifrån vår starka övertygelse om att sociala medier är en långsiktig satsning och bygger på microcasting snarare än ett gammalt broadcastingtänkande.
Vore kul om vi alla träffades och diskuterade detta vid tillfälle – du är ju rejält kunnig själv och har säkert en massa idéer om hur du skulle vilja göra mätningar.
Vi ses idag förresten : )