Efter nya incidenter med köttfusk i en ICA-butik får vi se hur snabbt förtroendet för ICA återskapas. I min lokala ICA-butik är det verkligen märkbart ödsligt och det är ändå veckan före jul.
Det mest anmärkningsvärda med den senaste incidenten är att den aktuella ICA-handlaren i Uppsala var, enligt DN, med på ICAs stormöte i Stockholm förra veckan. ICA-Stig får genast kommentera i kvällspressen.
ICA-Stig har onekligen fått en central roll i det som hänt ICA. Frågan är om ICA-Stigs eget varumärke blivit större än ICAs eget. Snart behöver nog också skådespelaren Hans Mosesson ta ställning till sitt eget varumärke ifall det dyker upp fler liknande händelser.
Hur skulle det påverka varumärket om ICA-Stig hoppar av med hänvisning till det som hänt i charkdiskarna i ICA-butiker?
Undrar hur samtalen går mellan honom och ICAs ledningsgrupp för att förhindra just detta. I rådande kris vore det intressant att veta hur ICA internt hanterar att en av deras främsta talespersoner är en fiktiv reklamgestalt ?
Intressant utveckling av ett reklamkoncept . . .
Men jag vet ett jobb för ICA-Stig. Tänk vilken lysande framtid små privata slaktare har framför sig nu. Köttdebatten väcker drömmar om 50-talets kvartersköttbutiker med ett närproducerat ekologiskt utbud.
Där bakom disken pasar sådana som ICA-Stig.
/Brit
1. Självklart är Ica ett mycket större varumärke än Ica-Stig. Framförallt har ju Ica fysisk representation i människors vardag i hela Sverige. Och hela distributionsapparaten och närvaron är ju inget som försvinner över en natt. Däremot kan ju självklart varumärket skadas tillfälligt (som nu). Men ingen Ica-Stig utan Ica liksom.
2. Att påstå att det är öde i Ica-butikerna tror jag är lite drastiskt. Jag har en kollega som brukar handla i en av de ”drabbade” Maxi-butikerna och där är det fullt ös som vanligt. :) Visst, folk köper säkert mindre köttfärs, men det är ju inte direkt så att alla ica-butiker ligger vägg i vägg med en konsumbutik. Ofta finns ju bara en större butik i ett samhälle eller i ett bostadsområde, och då ska det nog mycket till innan man väljer att åka omvägar för att handla.
3. Den här skandalen är döden för alla små slakterier. Nu tvingar Ica alla butiker att köpa färdigpackat från centralpaketeringen i Västerås, något som de lobbat för långt innan Josefsson gjorde sitt reportage. På ett sätt så har skandalen skyndat på Icas ambition att centralisera distributionen, till nackdel för alla lokala slakterier och leverantörer. Mindre 50-tal och mer fabrik helt enkelt.
Det är vad jag tror. :)
1. Ok då, klart att ICA-Stig inte kan finnas utan ICA . . . :) men lite intressant är det ändå med den centrala roll som ”seriefiguren Stig” fått . . .
2. Var inte menat att påstå att alla ICA-butiker är öde. Ber om ursäkt om det framstår så. Ref. mest till min lokala ICA-butik (där det även ikväll var mindre folk än vanligt) . . .mer en allmän reflektion om att den senaste veckans debatt verkar påverkat folks val av butik i mitt närområde och alla man pratar med säger samma sak. Men jag är övertygad om att på ICA Maxis runt om i landet är det ganska hyggliga köer så här nära jul . . .
3. Länge sen jag såg några slakterier i stan! Tror att slakterier skulle kunna tjäna storkovan . . . om konsumenter hade chans att besöka sådana idag . . .de vill inte inte ha storlager från Västerås heller – egentligen. Fler vill ha mindre storskalighet och gärna närproducerat och ekologiskt. Det lär vara en slakteributik på gång på Kungsholmen redan . . .och jag tror att det kan komma fler framöver.
Tack för synpunkterna
Jag håller med Bison. Jag märker snarare en backlash mot ”närodlat” och ”butikspackat” hos folk jag pratar med – vilket för en del av mina kunder är ett jäkla bakslag… Och som jag sagt tidigare: ICA-Stig är ICAnder för tvåtusentalet – ICA borde snarare använda honom ännu mer eftersom man då skapar en personifiering som har hög moral och känslan av trygghet.