Verkligheten har hunnit ifatt ICA. Och det kommenteras av en fiktiv ICA-handlare.
I Uppdrag Gransknings inslag om köttfusket har reklambudskapen spelat en central roll. I programmet varvades reportagebilderna med stillbilder på ICAs huvudbudskap om bl.a. kvalitet och respekt för kunder samt inslag från reklamfilmerna med ICA-Stig.
ICA-Stig fick också avsluta programmet genom att skådespelaren Hans Mosesson fick kommentera det hela.
Hur upplever tittaren det hela i det läget – är det ICA-Stig eller Hans Mosesson som uttalar sig för dem?
Hur tänker företagsledningen i det läget när en skådespelare plötsligt får uppgiften att bära varumärkets framtid i sina händer? Tänk att mitt i sittande krissituation behöva fundera över vad en reklamfigur gör och säger? Tänk att behöva bevaka hur ICA-Stig kommer att agera. Tänk er vilken plattform ICA-Stig har för att t.ex. agera talesperson för anti-ICA kampanjer. På Facebook finns många ICA-grupper både positiva och negativa, gruppen ”Du jobbar på ICA va?” har drygt 1 300 medlemmar, och vore en lagom stor grupp för ICA-Stig att börja sitt revolutionsarbete i . . .
Martin Jönsson skriver att ICA-Stig aldrig kan komma tillbaks. Varför inte?
När fiktionen möter verkligheten föds intressanta funderingar över vem som har mest kontroll över varumärket ICA.
Självklart kan ICA-Stig inte återvända utan koppling till det som skett. Men låt ICA-Stig gestalta fusket. Antingen genom att kasta ut honom i nästa reklamfilm där han avslöjas med att plasta om och byta datum eller låt honom reagera som en ”ärlig ICA-handlare” (om de nu finns) och förfasa sig över sina kollegor.
Eftersom ICA-Stig klivit ur sin roll och blivit verklig så kanske just han kan bidra till att bryta igenom den förtroendekris som finns. Om ICA nu vill försöka bygga upp något som överhuvudtaget har med det ”gamla ICA” att göra så borde ICA-Stig få en roll i det arbetet.
Varför? För att det annars blir ett oerhört tydligt sätt att erkänna att allt det ICA-Stig stått för under så många år och framgångsrikt byggt upp bara varit rena rama sagorna . . .
Brit
deeped säger
Det är alltid lika roligt när Jönsson har fel. Och jag tycker King och Wikner gjorde ett rätt val – att låta Stig flyta lite ovanpå: för oavsett skandalen; ICA överlever. Och Stig blev än mer den moderna versionen av ICAnder: stabil och i grunden trovärdig. Som jag skrev i min postning runt skandalen så är det hela visserligen ett hårt slag mot ICA men det är framförallt ett slag mot handlarnas makt kontra ICA-ledningen. Den autonoma handlaren är den som tar den värsta smällen, och jag tycker att ICA faktiskt visat på ett rätt bra krisarbete.
Brit säger
ICAnder hade jag glömt bort! Vad roligt att bli påmind om den mannen . . . gillar formuleringen ”flyta ovanpå” det var nog precis det ICA-Stig fick göra och det kanske var bra i det stora hela when coming to think about it. Håller med om att krishanteringen trots allt hanterades väl från ICAs sida. Men skulle ändå gärna varit med när de diskuterade ICA-Stig ;)