En studie har genomförts bland 3-5 åringar som visar att t.ex. en morot förpackad i McDonald’s papper upplevs som godare än en morot i annan förpackning. Samma sak gällde för pommes frites, chicken nuggets, juice eller mjölk.
Visst går det att förfasa sig över reklam till barn och McDonald’s starka position i barns medvetande men förstå vilken möjlighet och vilket ansvar McDonalds har. Med skräckblandad förtjusning har jag hela natten drömt om jobbet som CSR-ansvarig på McDonald’s!! Förstå vilken chans de har – om de bara vågar. Folkhälsoinstitutet, skolsköterskor eller andra som värnar om barns hälsa är chanslösa. Bollen är McDonalds.
Nya spännande konstellationer och företag som måste ta sitt samhällsansvar. Allt hänger ihop.
Brit
P.S
Den enda produkten i undersökningen som det INTE blev statistiskt säkerställt att det fanns en upplevd skillnad av beroende på förpackning var…hamburgaren.
P.S.2
Och så kanske man bör ställa sig frågan om en studie med 63 respondenter egentligen ger ett representativt underlag. Men det spelar ingen roll. Det visar ändå på något väldigt spännande oavsett….
[…] -Är du kvar, undrar han efter en stund när inget händer. -Jodå säger jag och passar på att berätta historien om McDonalds förpackningar medan vi väntar. Det är en absurd känsla att sitta med en ögonbindel bredvid någon man nyss haft ett seriöst samtal med och nu prata rakt ut i luften. Man känner sig oskyddad och naken, iakttagen trots att jag vet att alla andra runt mig också har en ögonbindel på sig. […]