Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Jag vill jobba på McDonald’s!

Jag vill jobba på McDonald’s!

augusti 9, 2007 by Brit Stakston 2 kommentarer

En studie har genomförts bland 3-5 åringar som visar att t.ex. en morot förpackad i McDonald’s papper upplevs som godare än en morot i annan förpackning.  Samma sak gällde för pommes frites, chicken nuggets, juice eller mjölk.

Visst går det att förfasa sig över reklam till barn och McDonald’s starka position i barns medvetande men förstå vilken möjlighet och vilket ansvar McDonalds har. Med skräckblandad förtjusning har jag hela natten drömt om jobbet som CSR-ansvarig på McDonald’s!! Förstå vilken chans de har – om de bara vågar. Folkhälsoinstitutet, skolsköterskor eller andra som värnar om barns hälsa är chanslösa. Bollen är McDonalds.

Nya spännande konstellationer och företag som måste ta sitt samhällsansvar. Allt hänger ihop.

Brit

P.S
Den enda produkten i undersökningen som det INTE blev statistiskt säkerställt att det fanns en upplevd skillnad av beroende på förpackning var…hamburgaren.

P.S.2
Och så kanske man bör ställa sig frågan om en studie med 63 respondenter egentligen ger ett representativt underlag. Men det spelar ingen roll. Det visar ändå på något väldigt spännande oavsett….

Arkiverad under: Arkivet

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » Blog Archive » En ögonbindel och en stinkande soppåse skriver:
    september 25, 2007 kl. 3:33 e m

    […] -Är du kvar, undrar han efter en stund när inget händer. -Jodå säger jag och passar på att berätta historien om McDonalds förpackningar medan vi väntar. Det är en absurd känsla att sitta med en ögonbindel bredvid någon man nyss haft ett seriöst samtal med och nu prata rakt ut i luften. Man känner sig oskyddad och naken, iakttagen trots att jag vet att alla andra runt mig också har en ögonbindel på sig. […]

    Svara
  2. JMW Kommunikation » Blog Archive » Ihåligt samhällsengagemang & ingen PR-strategi hos McDonalds skriver:
    oktober 23, 2007 kl. 4:21 e m

    […] anar att det inte var meningen att uttrycka det så . . . men ändå . . .McDonalds har för stort ansvar för att tillåta sig misstag av detta […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery