Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Läsvärt och tänkvärt om PR-jippon

Läsvärt och tänkvärt om PR-jippon

augusti 30, 2007 by Brit Stakston Leave a Comment

I dagens DN På Stan finns en artikel om festivaler som PR-jippon som tyvärr inte är upplagd på DN.se. Johan Åkesson skriver om det, av honom upplevda, dominerande inslaget av reklamjippon i kultur- och nattlivet i Stockholm.

”Jag är inte livrädd för kommersialisering, men ett ”block party” – en kvartersfest ska, i min mening, växa fram från viljorna i de boende i kvarteret. Deras kreativitet ska komma till uttryck och kompisars kompisar ska fylla gatorna. Nu är det istället marknadschefer och pr-konsulter som styr våra kvartersfester. Och vi dansar efter minsta visselpipa. Så länge den är designad i New York.”

”I helgen är det Riddarholmens tur att tillfälligt förvandlas till en urban Folkfest. Igen ett fantastiskt initiativ. Denna gång från ett jeansmärke. . . . musik, fest och dans ska aldrig ha en baktankte, för att jag inte vill att festarrangören ska bry sig om hur jag klär mig, och framför allt för att han ska se mig som en människa i första hand – inte som en konsument.”

Ur DN på Stan, 30 augusti – 5 september 2007, Johan Åkesson.

En aspekt för oss alla i PR-branschen som är väl värd att begrunda vid nästa event kunden eller vi själva föreslår. Varje tillfälle till självgranskning är bra och poängen i det Johan skriver återfinns just i de där sista raderna. Att den närvaro man som företag har i externa sammanhang utanför kundens vanliga arena ”talar” till människan och inte konsumenten.

Personligen anser jag att den här typen av arrangemang mycket väl, även i konst- och nattlivet har sin plats bland annat för att de kan möjliggöra något som annars kanske inte realiserats. De kan ge både företagen och målgruppen en positiv upplevelse. Vårt ansvar som kommunikatörer blir att säkerställa att det är tydligt vem som arrangerar, varför det arrangeras samt välja arrangemang som matchar målgruppens behov och har sin grund i företagets genuina värderingar.

Brit

Filed Under: Arkivet

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery