Hur mäts PR-aktiviteter idag? PR-branschen har av tradition använt pressklipp eller motsvarande annonskostnad som en valuta för att mäta framgång. Mediernas räckvidd eller annonsvärde har fungerat som en någorlunda gemensam greppbar valuta. Vad är motsvarigheten idag i ett digitalt medielandskap och vad får mätmetoden för konsekvens? Börjar vi mäta fel saker när vi tittar på det kortsiktiga som likes och interaktioner? Vilka är mätpunkterna för det långsiktiga varumärkesbyggandet? Mellan ytterligheter som att jaga likes och värdera relationer saknas en gemensam greppbar valuta.
Som styrelsemedlem i branschorganisationen PRECIS hade jag förmånen att moderera ett samtal om vilka nyckeltal som kan finnas, vad gör vi med all data och glömmer vi argumentera för det varumärkesbyggandet arbetet?
Medverkande var:
- “Du kanske inte behöver mäta mer, utan i stället prata och tänka mer”, Mats Rönne, Affärsutvecklingsansvarig Penetrace
- “Så mäter Bonnier det digitala läsandet”, Fredrik Strömberg, Creative Director, Bonnier Tidskrifter och bloggar på Fredrik och medierna.
- “Från att räkna tittare till att räkna klick”, Malin Ströman, utvecklingsansvarig SVT
- “Långsiktig varumärkesbyggnad genom relationer – hur och varför”, Karin Zingmark, marknadschef Microsoft
- “Jakten på likes – vad är den värd?”, Micke Kazarnowicz, Senior Digital Rådgivare på Connycom och bloggar på Digital McGyver.
Tack till en fantastisk panel som visade att nej klart det inte finns 1 färdig mall – men vi har öppnat dörrarna till några viktiga perspektiv. Och en fortsatt gemensam process.
/Brit Stakston
[…] utmaningar diskuterades på seminariet ”Mätning bortom pressklipp” som PRECIS, branschföreningen för konsultföretag specialiserade på rådgivning inom Public […]