Newsmill betakör. Kul! Har haft förmånen att träffa Leo och PM under hösten ett par gånger och har hunnit fundera på det jag hört dem vilja åstadkomma med sin debattsajt. Jag tycker det ska bli verkligen kul att se hur det hela utvecklas.
Det här ska definitivt inte bli ett forum där traditionella medier vs nya medier ska vara den bärande diskussionen för varje nyhet de väljer att toppa med. Newsmill är Newsmill. Något eget. Lite oturligt då att första dagen de betakör så råkar Lennart Swahn dö… Nyheten som toppar Newsmill första kvällen de betatestar ger onekligen lite fel känsla runt sajten för den som vet PM Nilssons och Leo Lagercrantz bakgrund.
Newsmill är spännande och jag tror att de kommer att skapa sig en alldeles egen plats mellan bloggosfären och traditionella medier. Det krävs en del finlir fortfarande och mer inkluderande av grundläggande spelregler från den sociala mediesfären. Det löser de dock enkelt genom att ta in någon mer i redaktionen som kan sociala medier på sina fingerspetsar. Med den nyfikenhet och öppenhet Leo och PM visat hittills kommer det att bli bra. Inget är skrivet i sten längre. Det går att testa och prova sig fram. Låt Newsmill göra det. Vi får hjälpa till genom att tycka och testa! Råd 1. Mer rörligt material. Släng genast in en toppnyhet med någon som hellre vill prata än skriva!
En intressant styrka, som lika gärna kan bli den största svagheten, är ambitionen att toppnyheterna ska kommenteras av fler som har något ”vettigt” att säga om samma ämne. Människor som också upplevt samma problematik. Och när man klickar på deras kommentarer blir de formgivna precis på samma sätt som huvudnyheten och en integrerad del av sajten. På samma villkor. Allas röst är lika mycket värd. Sort of. Ni förstår konceptet.
Människor har mycket att säga. Det vet vi. De finns ju bland annat i bloggosfären. Kommer då bloggarna välja att lägga in sina postningar hos Newsmill? Det är ju vad Newsmill vill, att vi hellre skriver in våra ”postningar” som en kommentar hos dem (med våra riktiga namn) än att vi som är mer brukligt kommenterar en artikel i en egen postning i våra bloggar som sedan länkas till deras nyhet. Man ska också och när inlägg görs välja om man vill medverka i andra medier såsom t.ex. Nyhetsmorgon. Vilken guldgruva för tv-kanalerna. Morgonsofforna kommer vara fulla av Newsmillfödda nyheter…
Niclas Strandh och jag besökte tillsammans Newsmill förra veckan. När jag frågade Niclas under mötet, som den urbloggare han är, om just det här med att kommentera hos Newsmill sa han direkt att han inte skulle välja att lägga sin kommentar som en postning hos dem. Han har ju sin etablerade arena redan och det är mer naturligt att skriva där som etablerad bloggare och länka till Newsmill.
Det kommer alltså inte vara de största bloggarna som kommenterar på Newsmill. Men det var nog inte meningen även om relationen till bloggosfären har varit central i de rykten som funnits runt Newsmill. Men att bli en ny arena enbart för de som redan har en plattform verkar ju tämligen meningslöst. Fast förresten, inser nu när jag skriver att det kan nog hända att de ämnen som redaktionen lägger upp varje dag kommer att kunna locka en och annan etablerad bloggare att lämna sin hemmaarena och kasta in en kommentar. Beror nog på när i flödet man upptäcker frågan. När toppskribenten redan är hittad eller när kommentarsflödet är stort. Men kan tänka mig att till exempel även Niclas gärna skulle kommenterat dagens fråga ”Är Gud välkommen tillbaka?” som den före detta präst han är. Vi får väl se….
Men vilka är det då annars som kommer att välja att kommentera och därmed få sina åsikter publicerade på sajten? Jag ser som kommunikationskonsult att det finns många företag som med sin specialkompetens kommer att ha värdefulla kommentarer vare sig det gäller till exempel barnfetma eller älgjakt. Men ska Newsmill överleva och bli något nytt i relation till traditionella medier så måste de värna om dimensionen av att det ska vara riktiga människor som skriver för riktiga människor. Newsmill får inte bli en konstruerad plattform för slipade budskap som skapas av kommunikationsproffs och tänkta att enbart läsas av beslutsfattare.
En annan del av Newsmill som jag ska diskutera med mina uppdragsgivare är det mer seminarieliknande utrymmet (ett tänkt alternativ till bannerannonseringen som intäktskälla på sikt). Ett tydligt avgränsat utrymme på sajten för djupare kunskap och diskussion om ett väl avgränsat ämne. Tänk läkemedelskonferens på Norra Latin fast på nätet istället. Jag tror det kan fungera med den dragningskraft som jag tror att redaktionen bakom Newsmill kan skapa för debattsajten.
Jag hoppas Newsmill kan få alla dessa kompetenta människor som finns runtom i landet och på svenska företag som ännu inte vågat sig ut i bloggosfären att ta steget in i deras nyhetskvarn. Inte för att det är lagom utan för att det relevant för dem just nu. Man möter dem ju dagligen. De nyfikna men som inte kan/vill/får ge sig ut på nätet. Än.
Välkomna Newsmill!
/Brit Stakston
P.S. Niclas Strandh har skrivit om vårt besök hos Newsmill förra veckan här och även i en mer detaljerad uppföljande post här. Martin Jönsson har också skrivit om Newsmill för någon vecka sedan och DN idag.
[…] 1. Är Newsmill bloggandets Facebook? Jag tror Newsmill har en funktion att fylla på många sätt och vis. Bland annat för alla de som ännu inte tagit klivit in i bloggosfären men som tycker något. Med […]