Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Ok. Nu blir Twitter mainstream.

Ok. Nu blir Twitter mainstream.

februari 14, 2010 by Brit Stakston 13 Comments

Twitter har klämt sig ner i tv-soffan och in i mobilerna hos många nu. OS-rapporteringen, Melodifestivalen samt att modebloggerskorna har gjort entré på Twitter gör att mainstreamanvändandet absolut når nya nivåer. Det kommer också snabbt skapa nya användningsområden och omforma tjänsterna. Det är det riktigt spännande.

Mikrobloggandet är alltså slutligen på väg att bli mainstream. Lägg märke till att jag skriver mikrobloggandet. Inte Twitter. Även om det just nu är den ledande tjänsten. Mikrobloggandet som fenomen är här. Det är inte en irrelevant plattform som tappar mark och bara används av onyktra elitistiska medelålders webbkramande webbtalibaner längre.

Vanligtvis dunkar våra dagar och vårt liv fram. Med tiden flyter allt ofta samman. Nya, underliga saker blir vardag och vi minns inte ens att vi en gång tyckte att både e-mailen och mobilen var smått komplicerade eller konstiga att börja använda. Men det är häftigt de gånger man kan distansera sig och nästan ta på utvecklingen. Ni vet den där känslan av att nu, nu händer det. Som till exempel en helg i slutet av augusti 2007 år när alla, alla öppnade Facebook-konton. Den senaste månaden har jag haft exakt samma känsla för vad som händer med mikrobloggandet och sociala medier i stort nu.

Samtidsreflektion är intressant att göra när det  där klivet över gränser till slut tas. Det är galet intressant att se vad som händer när tekniken blir allt mer ointressant och fokus ligger på det man vill kommunicera – oavsett kommunikativ plattform.  Ett allt större antal vardagsanvändare som fyller tjänsterna med nytt innehåll och nya konversationer. Som bara gör. Som inte för metadiskussioner om fenomenet i sig.

Med bl.a. modebloggerskornas entré på Twitter kliver mikrobloggandet in i vardagen för så många fler. Här ser ni Isabella Löwengrips och  Alexandra Nilssons första tweets och båda bloggade också om att de börjat twittra, här Blondinbella och här Kissie. Självklart leder det till ett brett genomslag bland fler. Ska bli kul att följa hur tjänsten på sikt utvecklar sig i takt med nya grupper av användare. Isabella Löwengrip har på fem dagar skrivit drygt 300 tweets och är nog rolig att följa om man gillar henne och realtidskonversationen tillför definitivt något extra även för hennes följare. Twitter är ju bara skoj och relevant om ens vänner och andra man intresserar sig för finns där. Så visst är modebloggerskornas entré  i mikrobloggsvärlden en pusselbit för ett brett genomslag.

De andra två viktiga pusselbitarna till att sociala medier och olika tjänster når nya nivåer  för mainstreamanvändandet är hur traditionella medier omfamnar sociala medier för OS och Melodifestivalens rapporteringar.

OS-tweetsen som märks #vinteros puffas det för i många medier. Här skriver Aftonbladet om det och i veckan meddelade de tillsammans med DN och SVT om att de använder Twingly för att följa liverapporteringen från sociala medier.

Det publicistiska värdet av de här strömmarna på sajterna kan helt klart diskuteras, här finns mycket att göra fortfarande för att skapa relevans för läsarna/tittarna. Klart är att det redan på den här nivån också leder till en nyfikenhet och några nya twitteranvändare trots att Twitter är lite klurigt att lära sig och ta till sig. Märker i kommentarsflödet hos Blondinbella att det finns både bu och bä för Twitter. Utan tredjepartsapplikationer som Tweetdeck är ju Twitter onekligen en tjänst med hög inlärningströskel. Ser man sedan tusentals tweets i en ström samtidigt kan det upplevas som underligt. Men det är stora första steg till en integrering. Och igen. Fler nya användare leder till fler nya behov som tjänster alltid utvecklar sig efter.

Kanhända att vi får se en än större aktivititet i andra sociala medier för det som berör OS, till exempel i Facebookgrupper vilket SVTs Hanna Larsson tweet här kanske visar.

Samtalen på Twitter om Melodifestivalen är många, under första deltävlingen förra lördagen skickades det mellan klockan 18-22 cirka 6000 tweets enligt Twinglys Martin Källström, jag tror det var ungefär lika många igår. Melodifestivalen med #melfest berättar också de traditionella medierna utförligt om här ett exempel på hur Expressen puffar för det.  SVT har kommentatorer som twittrar via text-tv, gå till sidan 198 nästa lördag om ni missat hur Annika Lantz och Ebba von Sydow twittrar. Skrev ju om det förra veckan att det var historiskt även om det är en lite klumpig merge av tjänster. Även i gårdagens sändning påade Måns Zelmerlöw live-twittrandet och visst skapar även det nya grupper av nyfikna och kännedom om Twitter som fenomen.

Så hur gick det till? De små, små stegen som tagits är många. Det här är några av de som dök upp i mitt huvud just nu. En del av de pusselbitar som bäddat för det breda genomslaget nu:

  • Att det nu börjar puttra artiklar om att t.ex. använda mikrobloggande för internt bruk.
  • Att SVD.se visar flöden från olika aktuella hashtags t.ex. från #partiledardebatt till att det har egna twitterkonton som rapporterar inom vissa områden.
  • Att allt fler politiker gör twittrandet till en del av sin vardag.
  • Att Kinga Sandén får Stora Journalistpriset för att använda Twitter som arbetsverktyg är viktigt. Hon får här också representera andra journalister vars twittrande varit pedagogiskt viktiga för intresset för twitter inom vår bransch tänker då bland annat på Mats Knutson och Niklas Orrenius.
  • Kundservice på Twitter allt vanligare. Att SJ väljer att bemanna en del av sin kundtjänst med fyra twittrare och tydligt hänvisa till möjligheten att följa dem på Twitter på hemsidan är viktiga steg för mainstreamanvändandet.
  • Realtidskonversationerna från viktiga omskakande världshändelser t.ex. valet i Iran och Mumbai-skjutningarna.
  • Hur Twitter alltid är först med det senaste även när det gäller saker som rör kändisar t.ex. när Michael Jackson dör.
  • Racet mellan Ashton Kuchter och Oprah Winfrey vem som först skulle nå 1 miljon följare beskrevs av CNN som en ” turning point” för Twitter.
  • TV4 och Robinson förra säsongen var kanske en av de första gångerna som en tv-produktion puffade för en hashtag. 
  • #melfest redan under förra årets melodifestival twittrades det för fullt, dock utan att SVT ens brydde sig (tror jag) men det var redan det ett första steg mot det som exploderar nu.
  • Barack Obamas närvaro på sociala medier är intressant i sin helhet, men särskilt Twitter-närvaron gjorde att vi på JMW märkte att vi fick nya frågor om Twitter.
  • SMS:andet och hur vana vi är med det och de extrema mängder av sms vi skickar ligger som bas till förståelsen för mikrokonversationer. Vi är vana att fatta oss kort. Det här är bara SMS i en 2.0-version det nu når inte bara mottagaren av ett sms eller ett grupp-sms som bygger på min telefonbok. Här når det alla dom som valt att följa mig.  Oftast en större krets än den som har mitt telefonnummer i sin mobil.

Så vad tycker du är milstolpar för twittrandet? För egen del eller för samhället i sin helhet? Eller hur tror du att tjänsten kommer att utvecklas nu?

Uppdatering: Jag kom på en viktig twitter-händelse som föll bort i listan, det stora med UNHCR och deras Refugee-konto med över 1 miljon följare.

/Brit Stakston

För den intresserade finns här några av mina tidigare postningar om Twitter som också ger en bild av utvecklingen:

  • Lycka och glädje Twitter tappar mark…
  • Twitter för en pr-konsult
  • #nyttjobb Twitter som arbetsförmedling
  • BEFRIAD ZON: Ignorant att inte använda Twitter 2009




Filed Under: Arkivet

Comments

  1. Jerry Silfwer says

    februari 14, 2010 at 5:19 e m

    "Twitter har klämt sig ner i tv-soffan och in i mobilerna hos många nu. OS-rapporteringen, Melodifestivalen samt att modebloggerskorna har gjort entré på Twitter gör att mainstreamanvändandet absolut når nya nivåer. Det kommer också snabbt skapa nya användningsområden och omforma tjänsterna. Det är det riktigt spännande."

    This comment was originally posted on FriendFeed

    Svara
  2. Niclas Strandh says

    februari 14, 2010 at 9:35 e m

    Jag tror att det visserligen är en bit kvar. Däremot tror jag att Buzz från Google inte egentligen kommer att förflytta något – vare sig när det gäller Twitter eller Facebook: nästade diskussioner verkar oftast vara intressantast för de mest diskussionslystna vilket helt enkelt inte nödvändigtvis är mainstreamanvändarna.

    This comment was originally posted on FriendFeed

    Svara
  3. Jon Buscall says

    februari 15, 2010 at 9:54 f m

    Jag tror att det blir en stigande interesse för hur B2B företag kan använda Twitter för att skapa dialog med kunder. Marketing 2.0 är här för att stanna (ett tag framöver), tycker jag. Och microblogging blir en viktig del av det.

    Svara
  4. Patrik Norrlund says

    februari 18, 2010 at 9:18 f m

    På något sätt blir det milstolpar när SVT gör något sånt här, kanske är det känslan av att ”när staten tar sig an ny teknik, då har det gått långt”. Att det sedan fungerar så bra som det gör tror jag beror mycket på, som du skriver, många års sms:ande, och även några år med facebook som har utvecklats åt mikrobloggande.

    Läsa gärna min tolkning av detta på norrlund.com.

    /Patrik

    Svara

Trackbacks

  1. Kan den inte heta något smart? » Blog Archive » Twitter blir folkligt? skriver:
    februari 15, 2010 kl. 12:57 f m

    […] har känt nyttan med mikrobloggandet. Idag skriver Brit Staktson om att hon ser teckan på att “Twitter håller på att bli mainstream”. Precis vad jag har upptäckt de senaste veckorna! Vi har fått långt många fler “fans” […]

    Svara
  2. Smurftips — Doktor Spinn skriver:
    februari 15, 2010 kl. 10:07 f m

    […] Ok. Nu blir Twitter mainstream.“Twitter har klämt sig ner i tv-soffan och in i mobilerna hos många nu. OS-rapporteringen, Melodifestivalen samt att modebloggerskorna har gjort entré på Twitter gör att mainstreamanvändandet absolut når nya nivåer. Det kommer också snabbt skapa nya användningsområden och omforma tjänsterna. Det är det riktigt spännande.” […]

    Svara
  3. Kort från Digitalpr.se-2010/02/15 skriver:
    februari 15, 2010 kl. 1:01 e m

    […] JMW Kommunikation » Blog Archive » Ok. Nu blir Twitter mainstream. […]

    Svara
  4. Kommenterat av Stenbeck – 10-02-15 — Next Generation Internet skriver:
    februari 15, 2010 kl. 10:35 e m

    […] JMW Kommunikation » Blog Archive » Ok. Nu blir Twitter mainstream. […]

    Svara
  5. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Andas ut. Vi har kommit upp. skriver:
    februari 23, 2010 kl. 9:18 f m

    […] Där har vi sociala medier idag. Jag skrev häromveckan blir mainstream men jag ändrar mig. Sociala medier är mainstream nu. ”en kulturyttring som är integrerad i […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » Blog Archive » Vilka grundvärden vill SJ förmedla i Twitter? skriver:
    februari 28, 2010 kl. 7:33 e m

    […] Vilka grundvärden vill SJ förmedla i Twitter? februari 28th, 2010 by Brit Stakston Hello there! If you are new here, you might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic.Powered by WP Greet Box WordPress PluginDe ymniga snöfall som i år fått oss att misstänka att vi hamnat i Narnias magiska eviga vinterlandskap har varit synligt i twitterflödet också. Lika många tweets som snöflingor har det känts vissa dagar. Allt från väderrapporter, avsky för vintern, skidåkande, pulkaåkning, längtan efter sol och sen förstås en oändlig ström av tweets om tåg.  Inställda tåg, kalla tåg, tåg utan toalett, försenade tåg och även tweets när tågen är i tid. Det märks att Twitter nått ut till en bredare publik. […]

    Svara
  7. JMW Kommunikation » Blog Archive » Elden slocknar men brinner vidare skriver:
    mars 2, 2010 kl. 5:52 e m

    […] avgörande roller i SVT:s rapportering. Min kollega Brit Stakston skrev under inledningen av OS att Twitter blivit mainstream  vilket jag håller med om. Samtidigt har Facebook tagit ett ännu större steg rakt in i […]

    Svara
  8. Twitter, Facebook och bloggande | Svensson skriver:
    mars 10, 2010 kl. 4:36 e m

    […] mer: VA, Blogtrain, MV, JMW, Alias Nille, Mymlan, EX, Ny Teknik, IDG1, 2, Greenhill, NM, DPS, DM, Kjellsson, RT,Läs även […]

    Svara
  9. Dagens bloggat | Johanna Storm skriver:
    januari 17, 2011 kl. 12:57 e m

    […] Stakston bloggar på JMW om hur mikrobloggande som Twitter blir […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery