Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2025
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / “Oh, they have the Internet on Computers now?”

“Oh, they have the Internet on Computers now?”

januari 23, 2008 by Brit Stakston 3 kommentarer

 

”Oh, they have the Internet on Computers now?” säger Homer Simpson när han startat sitt Internetföretag Compuglobalhypermegane. Det citatet har snurrat i huvudet på mig de senaste dagarna. Så grund känns nämligen min kunskap just nu. Jobbig känsla inför en viktig presentation.

I jobbet är min allra bästa (men också sämsta…tidsmässigt) egenskap behovet av att vilja kunna och förstå extremt mycket om den presumtiva kundens verklighet. På detaljnivå.

En kommunikationskonsults vardag består ju av att hjälpa företag närmare målgruppen via nya och gamla mediekanaler. De vänder sig till oss för den specialkompetens vi har som leder till positionering av företaget på olika sätt, ofta handlar uppdraget om större andel redaktionellt utrymme. Var och en av oss på JMW är nischade på vissa områden där vår kompetens är extra stark och mina är just sociala medier (!), employment branding och hållbar utveckling. Har till och med arbetat med internetrelaterade kommunikationslösningar sen 1998, samma år som Simpson sa ovanstående :)

Alltså jag borde inte oroa mig alls.

Men det är den där detaljkunskapen jag kräver av mig själv. Processen med att börja jobba med ett nytt uppdrag är ju det mest fantastiska med det här jobbet. Men oj vad det är frustrerande innan bitarna faller på plats. Visst det är en balansgång mellan att förstå kundens behov och samtidigt inse att de vänder sig ju till oss för att vi har en specialkompetens de vill åt. De kan ju sin egen verksamhet! Men samtidigt ligger ju nyckeln till ett uppdrag i just det där lilla extra som visar att vi tänkt ett extra varv och förstått deras verklighet och utmaningar. Att hitta det där sitter ofta i detaljerna…

Just nu ser jag den kommande presentationen mest likna detta lilla scenario när Homer Simpson alltså tar emot sin första kund i sitt företag Compuglobalhypermeganet:

Homer: Welcome to the Internet, my friend. How can I help you?
Comic Book Guy: I’m interested in upgrading my 28.8 kilobaud Internet connection to a 1.5 megabit fiber optic T1 line. Will you be able to provide an IP router that’s compatible with my Token Ring Ethernet LAN configuration?
Homer: Can I have some money now?
Ur säsong 9, avsnitt 192 Das Bus

Kan man klona sig eller teleportera sig någon annanstans för lite ny energi så att alla bitarna kan falla på plats? Eller ska man kanske klä ut sig till Homer och dra just den där scenen under presentationen?
/Brit

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. deep.ed säger

    januari 24, 2008 kl. 1:43 e m

    Det blev onekligen lite underligt eftersom man inte riktigt vet om kunden har något med Internet eller inte ;)… Björn får vara lite mer lössläppt med rödpennan *flinar*

    Svara
  2. JMW säger

    januari 24, 2008 kl. 4:54 e m

    Oj, vilket påhopp. Skulle jag vara flitig användare av rödpenna? Så är det inte. Fakta är att jag använder mig av en blå eller svart kulspetspenna. …men jag fattar piken.

    Svara

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Samtal och tankar om sociala medier 2008 skriver:
    december 31, 2008 kl. 7:59 e m

    […] SLUs klimatkampanjen där mediebruset verkade vara det viktigaste av allt. Sen skedde en av årets tuffaste pitcher, som vi tyvärr förlorade, men det var oerhört lärorikt och roligt! Fick mig senare att […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery