I helgen har valaffischer satts upp och valstugorna finns på plats. I Expressen idag skriver jag om avsaknaden av väljardialogen på nätet motsvarande de samtal som sker i dessa valstugor såhär veckorna inför valdagen. Tänk er torgens motsvarighet till alla valstugorna på nätet. Ni vet hur enkelt det är att besöka valstuga efter valstuga med just min fråga. Ingen motsvarighet till det finns på nätet. Vilket är synd för väder, vind, tid och bemanning är svagheter hos de fysiska stugorna.
Det är den fjärde valrörelsen som nätet bär delar av den politiska kommunikationen men väldigt lite har förändrat sig i kommunikationen till väljarna och partierna har ständigt sjunkande medlemsaktivitet.
Mycket av kommunikationen till väljarna på nätet bygger på mer traditionell kommunikation, inifrån ut. Det är de frågor partierna bestämt sig vilja driva som pumpas ut i alla tillgängliga kanaler. Visst det finns en del hyfsat intressanta lösningar för att mobilisera de egna leden genom Facebookapplikationer eller filmer som man hoppas blir virala. Dagstidningarna har alla tillsammans med SR och SVT väldigt bra valsektioner. På dessa sidor finns också olika valtester och valkompasser samt det som SR och SVT gjort tillsammans i sajtenValpejl. med information om 54 000 kandidater. Men varet på just min aktuella fråga som väljare kan vara svårt att få svar på, det tar tid att få svar på frågor om man inte besöker en valstuga.
Det som helt saknas i politisk kommunikation på nätet är att man inte alls hittat arbetssätt för att utnyttja den snabbhet som vore möjlig för att besvara frågor som dyker upp och blir viktiga hos väljarna. Det skulle kunna avgöra valet om detta vore en fråga som skulle beröra fler. Det handlar alltså om snabbhet och synlighet inte bara i de frågor man planerat att debattera. Det kan vara frågor av typen ”kan vi få fungerande tåg oberoende av årstid, vad tänker ni göra åt SJ”, ”vad gör ni åt arbetsvillkoren för bärplockarna” eller ”hur ser ni på integritetsfrågan nu när Piratpartiet ser ut att tappa förtroende?”.
I en valstuga kan jag ställa de frågor som berör mig. Nätets valstuga har förstås den fördelen att de som kan frågorna bäst kan svara – i en valstuga är det omöjligt för valarbetarna att kunna ge ordentliga svar på alla frågor. Jag genomförde en session på Sweden Sociala Web Camp om för att höra vad man som webbintresserad och väljare skulle vilja se. Diskussionen kretsade hela tiden runt att politikerna borde göra som vanligt fast på nätet – dvs samtala och ge svar precis som i valstugan. Men med den skillnaden att politikerna kommer till oss väljare – en idé om medborgarstugor dök upp.
Har tänkt vidare efter den diskussionen och undrar om inte en möjlighet att ställa frågor som besvaras av partierna inom ett dygn vore något som skulle intressera väljare och matcha de behov vi har av att förstå konsekvensen av de olika regeringsalternativen. Föreställ er klagomålssajten Fairshopping fast istället för klagomål så hanteras frågor från väljarna. När Fairshopping startade 2007 och fick in missnöjesmail från kunder fanns det företag som inte brydde sig om att besvara dessa klagomål.
Idag är det en del av deras rutiner, t.ex. varje bredbandsbolag väljer att dagligen besvara de inkomna frågorna. Frågan publiceras och besvaras och kommenteras av användarna. Här har vi en viktig framgångsfaktor och relevans för användarna – att det blivit en del av rutinerna för företagen. Detta med flexibilitet och förmåga att hantera det som sker i omvärlden i realtid är partiernas akilleshäl vad gäller nätkommunikation under en valrörelse. Man är hyfsat bra på att brett distribuera sin närvaro till fler platser på nätet men sen tror man allt händer av sig självt. Det prioriteras inte att hålla samtal igång, att hitta arbetsprocesser som möjliggör en större flexibilitet och snabbhet.
Det här vad en partigemensam Valstuga 2.0 skulle kunna innehålla:
- Senaste frågan
- Senaste svaret sorterat på parti
- Mest kommenterade frågan sorterat på politiska områden
- Senaste kommentarerna
- Översikt över samtliga valkompasser från dagstidningar, radio och TV. Länkar till deras valsidor.
- Puff för twittrande politiker via Twixdagen
- Puff för bloggande politiker via Politometern
- Översikt och tester av partiernas Iphone-appar
- Översikt över allt kampanjmaterial plus samtliga valfilmer – med kommentarsmöjlighet
- Beställningsmöjlighet av kampanjmaterial
- Information om hur man blir valarbetare
- Information om hur man blir medlem
- Kalendarium sorterat partivis
- Enkelt att tipsa vidare, följa Valstuga20 på twitter, dela på Facebook, RSS-flöden etc
- Dagens fråga som blir en enkel poll på det som är dagen snackis
- Bemanning: En Valstuga 2.0 skulle behöva en oberoende redaktion som hanterar inkommande frågor och det måste finnas en tydlig policy publicerad på sajten om förhållningsregler såsom att t.ex. frågor med rasistiska inslag inte publiceras. När frågan skickas till partierna publiceras den också på sajten. Partierna får ett mejl med frågan och kan själva gå in och svara. Ambitionen är att inom 24 timmar ska en fråga besvarats av berörda partier.
- Svaret betygssätts, kommenteras.
- Frågan kopplas till en identitet, mail, Facebookprofil eller liknande.
Nikke Lindqvist hjälpte mig att sätta upp bloggen och registrera domännamn på några timmar, vi tänkte att några andra tänkbara namn vore Medborgartorg, Valtorg eller Medborgarstuga.
Det här är alltså en oerhört snabb skiss på vad som vore möjligt att samla på en hubb för Valet 2010 som utgår ner från väljarnas behov. I dagens City i en artikel om ”Varför röstar inte ungdomar?” summerar förstagångsväljaren Rebecca Hörk väl det behov som Valstuga 2.0 skulle kunna fånga upp:
”Vi skulle behöva veta mer övergripande vad partierna vill för att få hela bilden. Alla vill samma sak men på helt olika sätt. Bättre miljö vill ju alla ha, men hur?”
Vad hade du själv önskat fanns i en digital valstuga som utgår från dig som väljare?
Avslutar med några rader ur debattartikeln:
”Vem har mandat, mod och mogenhet nog att föra breda engagerade och genuina samtal med väljarna på nätet istället för att ha koll på vilka som toppar de olika bloggtopplistorna. Det är gammal medielogik så det stänker om det. När vi talar om något helt annat. Den hett efterfrågade aktiva medborgardialogen som varje politiker eftersträvar.
Faran med det som sker nu är att det bildas en ny digital maktelit inom och utom partierna. De som förstått tekniken och länkandets kraft. När tiden egentligen är mogen att vända på kuttingen och fånga upp ett bredare samhällsengagemang även bland allmänheten.”
Uppdaterat: Socialdemokraterna via Hampus Brynolf puffar snabbt på Twitter när de ser detta för den funktion de har på sin sajt som heter just Svar direkt, så vill ni snabbt få ett svar från socialdemokraterna så finns den möjligheten där.
/Brit Stakston
I Expressen sid 4 idag om avsaknad av väljardialog http://bit.ly/clkun6 och mer om Valstuga 2.0 http://bit.ly/bcDKtE
This comment was originally posted on Twitter
Läs @britstakston om Valstuga 2.0: http://bit.ly/9jHXKj
This comment was originally posted on Twitter
Lysande RT @britstakston: I Expressen om avsaknad av väljardialog http://bit.ly/clkun6 och mer om Valstuga 2.0 http://bit.ly/bcDKtE
This comment was originally posted on Twitter
Öppna en Valstuga 2.0 nu http://bit.ly/aAoW1W
This comment was originally posted on Twitter
Bra observation!
Valstuga 2.0 torde kunna ’fixas’enligt er skiss. Vore kul om den var ’oberoende’ så att alla kom till tals.
Med alla politiker, samt hang-around (tyckare) borde medborgar frågorna bli både kul och intresssanta för en smartare kanalsering. Här spelar även Public Service en viktig roll. Men grundtanken är att låta politikerna agera ’mobila-call-center’ där frågor, svar och fördjupningar kan ske i realtid är grymt rätt…. men respektive parti vill ju att vi skall stå och ’lyssna’ i deras stuga och buga och bocka för överhetens budskap för vårt eget bästa….
Ni som var på min session om Politik 2.0 på #SSWC se denna postning om Valstugan på nätet http://bit.ly/cHLFcd
This comment was originally posted on Twitter
Spännande! RT @britstakston Ni som var på min session om Politik 2.0 på #SSWC se denna postning om Valstugan på nätet http://bit.ly/cHLFcd
This comment was originally posted on Twitter
Parlamentswahlen in Schweden: Mehr Web 2.0 fordert RT @britstakston: Valstugan på nätet http://bit.ly/cHLFcd
This comment was originally posted on Twitter
@emanuelkarlsten Tack! Såg du min uppföljande postning här vad man kunde ha gjort http://bit.ly/cHLFcd
This comment was originally posted on Twitter
Det här med snabbhet och reagera på händelser, med SJ som exempel. Det inträffade ytterligare ett stopp på ett tåg en knapp vecka efter det du länkar till, och den händelsen fick 21 blogglänkar till Dagens Nyheter, 14 i Svenska Dagbladet, 30 i Aftonbladet och ytterligare ett okänt antal i Expressen.
Flera av dem var alldeles säkert politiska bloggar. Jag vet, för jag bloggade själv om händelsen med en ideologisk touch. Låt vara med en koppling till säkerhetstänket på Nätet och ur ett piratideologiskt perspektiv, min vinkling av det i alla fall.
Men inte ens de stora partierna kan blogga loss på allt som händer hela tiden. Även de måste välja sina strider.
Men att partierna, eller de politiska bloggarna, inte skulle stå på tå och försöka vara med när något händer håller jag alltså inte med om.
Vi har vår nätvalstuga på vår Twitter där vi svarar inom 24 timmar, oftast samma dag. Likaså på Folkpartiets Facebook-fanpage. Vi önskar att fler kom dit och ställde frågor och diskuterade!
Vi ger också folk möjlighet att skicka in filmer till vår hemsida för att berätta om vilka frågor de tycker är viktiga i valet. Man kan också rösta på vilken valaffisch man tycker är bäst av våra affischer – samt såklart ladda ner dem som banners eller som högupplösta bilder om man vill.
Senaste veckorna har vi också efterlyst frivilliga som kan tänka sig att hjälpa oss i valkampanjen med banners och formulär på vår hemsida samt annonser på Facebook och Google. Vi ringer upp alla som anmäler sig inom ett dygn för att höra med dem vad de vill göra i valrörelsen.
På vår hemsida kan man också ladda ner våra flygblad för utdelning till grannarna/vänner/arbetskamrater/på bussen etc. Där finns också mailsigaturbanners ifall man vill ha en fin sådan med någon av våra ministrar, och man kan titta på våra valaffischer och reklamfilmer och lyssna på våra radiospotar. Vi har också en portal för folkpartibloggare med länk till fler politiska bloggare på Politometern.
Det finns också en mängd composers på vår hemsida där vi länkar till alla bloggar som skrivit om den sakfrågan artikeln handlar om. Fler sådana kommer – de är under ständig utbyggnad. Vi ger också möjlighet att i bloggar länka till vår sajts artiklar så att inlänkande blogginlägg listas direkt på vår hemsida.
Utöver detta spelar vi in filmintervjuer med våra företrädare när de gjort viktiga utspel för att ge dem möjlighet att berätta i mer än en mening – men tillräckligt kort för att folk ska orka titta – vad våra politiska förslag innebär. Vi tycker att det är viktigt att folk ska kunna se en hel liten intervju med våra politiker – inte bara en utklippt mening i tv-nyheterna. Alla våra filmer ligger på vår kanal på YouTube – kommentarer är välkomna.
Vid större events försöker vi ta lite kort också och fotograferar våra företrädare i mer avslappnade situationer än de vanliga pressbilderna. De bilder vi tar publicerar vi på Flickr för alla som vill använda på lämpligt sätt.
Dessutom berättar vi på Facebook om alltifrån utspel, tal, kampanjaktiviteter, möten och debattartiklar, tipsar om radio- och tv-debatter och länkar till kul saker som händer i partiet. Försöker spegla olika saker som händer i valrörelsen, både på riks- och lokalnivå. Både i Folkpartiet och Aliansen. På Twitter har vi också en lista över alla folkpartitwittrare vi har lyckats hitta. Nya tillkommer ständigt.
Vi redaktörer må förtjäna kritik för att vi kanske inte arbetar med sociala medier som du hade tänkt dig i valrörelsen, men vi gör så gott vi kan och försöker kommunicera med de som är intresserade av oss och vår politik.
Niki Westerberg
Redaktör för webb och sociala medier
Folkpartiets riksorganisation