Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2025
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Påven på väg i Papamobil och röda Pradaskor

Påven på väg i Papamobil och röda Pradaskor

september 6, 2007 by Brit Stakston 3 kommentarer

Påven

I somras skrev vi om Påve Benedikt XVI´s sms-tjänst  som man kunde prenumerera på inför hans vallfärd till Maria Zell i Österrike imorgon.

Nu är det alltså dags, imorgon bitti anländer påven till Wien där han inleder 2 dagars vallfärd med att be tillsammans med stadens invånare.

Den enorma idolstatus som finns runt denne tyske 80-årige man ter sig kanske underlig för oss sekulära nordbor. Det finns mycket att säga om Vatikanens budskap vilket jag inte ens tänker ge mig in på. Men faktum kvarstår att trots uttalanden om t.ex. datorspel som perversa så anses påven vara modern och har attraherat nya unga målgrupper. Senast i lördags talade han bland annat om miljöfrågor inför 300 000 unga entusiastiska anhängare i Italien.

Vid sidan av de religiösa upplevelser påven ger sina anhängare finns en storindustri driven av en gigantisk informationskampanj och ett stort medieteam bl.a. en 58-årig nunna som i egenskap av webbproffs ansvarar för Vatikanens hemsida.

Han reser i en 2000-tals version av bärstol, en Papamobil med pansarglas som är en specialdesignad Mercedes i M-klassen som påven fått i gåva från det tyska bilföretaget. Det finns cirka 50 Papamobiler över världen och varje fordon beräknas kosta ca 3,5 miljoner.

pradaskor.jpg

Ryktet om hans röda Prada-skor har figurerat i många tidningar. Ryktet ger honom, oavsett sanningen bakom det, en flair av både stil och modernitet som balanserar väl med den i övrigt så traditionstyngda klädsel han bär. I sin garderob har han dessutom valt att använda caper och huvudbonader som inte burits på flera hundra år, bland annat en cape och hatt som för tankarna till jultomteklädsel som också den fått stor uppmärksamhet. Han använder också en ipod som har hans namn ingraverat och han sägs själv lika bakom idén med sms-tjänsten och Vatikanens närvaro på webben.

Har Vatikanen fått en egen tydlig talesperson som är likvärdig med tyngden hos Steve Jobs för Apple eller Al Gore för miljön? Har han lyckats med det för att han inte bara visar sin tro utan ger också en stor del av sitt äkta engagemang, sina värderingar och det kryddat med en stor bit personlighet och en tydlig mediestrategi?

Hur mycket är det värt för ett varumärke att förknippas med påven? Prada har varken förnekat eller bekräftat ryktet om att påven bär Prada. En idolstatus som i vissa kretsar slår vilken fotbollsstjärna som helst med miljoner trogna undersåtar vilket värde skapar det? Påvens besök i Wien kommer att följas av 5,4 miljoner åhörare och beräknas ha ett marknadsvärde för miljarder och vallfärden finansieras bland annat med hjälp av en mobiloperatör och beräknas dra in minst 27 miljoner till turistnäringen.

Vad man än tror så vet vi att blandningen av själslig välsignelse och medial exponering kommer få pengarna att rulla i Wien de kommande dagarna och var än påven beger sig i sin Papamobil iförd sina röda Prada-skor.

Brit

P.S.
Dagens påve-sms med citat ur hans skrifter lyder: ” Am Ende ist alles Gnade, denn die großen Dinge der Welt – das Leben, die Liebe, Gott – die kann man nicht machen, nur geschenkt bekommen.” Fritt översatt handlar det om nåd och att de stora sakerna i världen; livet, kärleken och Gud är saker vi inte skapar utan får som gåva”.
D.S.

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. Johan Lisra säger

    april 2, 2009 kl. 7:50 f m

    Jag ska hädanefter aldrig någonsin sätta på mig något klädesplagg från Prada, har aldrig haft någon Mercedes och fick nu ytterligare en anledning till att fortsätta med det, däremot ska jag nog spela något riktigt våldsamt datorspel ikväll…….

    Svara

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » BEFRIAD ZON: Öppenhet 2.0? skriver:
    november 11, 2011 kl. 2:05 e m

    […] även på min fritid lever och andas jag nätet. Skriver böcker om det.  Kommenterar allt från Påvens röda Pradaskor, Göran Hägglunds twittrande, Newsmills lansering och kritiserat traditionella medier samt […]

    Svara
  2. Stakstons tyckarverkstad » Arkiv » Årets selfie startade en gruppselfievåg skriver:
    december 20, 2014 kl. 10:23 f m

    […] har varit nyfikna på nya kommunikationskanaler och redan 2007 skrev jag om den dåvarande påvens sociala medieanvändning, hans röda pradaskor och […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery