I DN idag intervjuas Göran Persson om sin nya bok.
”Nu är Göran Persson konsult för lobbyföretaget JKL. Ett skäl var att han behövde kontor.” Citat ur Kari Molins intervju i DN 24 oktober 2007.
Vad stolt jag skulle känna mig om jag jobbade på JKL. Inget om varför just JKL. Nu undrar vi hur många som söker tjänsten hos oss som kommunikationskonsulter för att de behöver ett kontor? Vi sitter ju i porten bredvid JKL.
En sak är säker. JKL och Göran har missat att gå igenom en grundbult i Employment Branding. Vikten av att kunna köra en hisspitch-version om var man jobbar och varför. En 20 sekunders företagspresentation som ger en bild av de egna visionerna och målen med sitt arbete kopplade till företagets visioner, värderingar och mål.
”Jag behövde ett kontor”. Värderingsstyrt, visionsfyllt och jätteroligt.
Brit
P.S.
En annan lustighet i samma intervju:
”Är du besviken över reaktionerna på att du blivit konsult?”
Som sedan följs av frågan:
”Du talade tidigare om något mer ideellt uppdrag, har du något på gång?”
Vaddå något mer ideellt uppdrag? Är JKL jobbet ideellt? Frågan borde ju rimligen referera till det uppdrag man senast talade om, alltså konsultjobbet . . . eller?
Lämna ett svar