Raderad inkorg värderas till 200 kr
Förra veckan var inte någon bra vecka för stabilitet och säkerhet på nätet. Aftonbladet hackades och Telias mail haverade. Två händelser som gör att vi blir påminda om att det finns en sårbarhet i tekniska system.
Telias uppmärksammande haveri beräknas beröra 30 000 konton och sägs ha hindrat 1 800 000 mejl från att komma fram till sina mottagare.
Kunder som går till Telias hemsida hittar en liten ruta, längre ner på höger sida som talar om att problemet nu är åtgärdat. Missar man den lilla rutan kanske man, logiskt nog, väljer att klicka på fliken Internet. Där finns bara vanlig säljinformation om de olika tjänsterna som marknadsför t.ex. säkerhetspaketet ”Säker Surf” och ”Säker lagring”. Kunderna har fått besked om att de kommer att kompenseras genom att få 200 kr i värdechecker som gäller i någon av Telias butiker.
Varför är företag ofta så dåliga att utnyttja den möjlighet till direktidialog som finns via nätet i situationer som dessa? Varför inte låta informationen om aktuella händelser vara i fokus när sådant som detta händer. Låt hemsidan tala till mig som kund i den situation jag befinner mig i och inte se ut som den gör varje dag. Och kanske hade det varit klokt att just nu, i dessa dagar tona ner tjänster som berör deras säkerthetstjänster. Det är säkert inte särskilt många kunder som just i helgen bestämde sig för Telias säkerhetspaket.
Är då 200 kr i värdechecker (att utnyttja i en Telia-butik märk väl) en tillräcklig kompensation? Ja, DNs läsare verkar i alla fall inte att tycka det som ni ser av grafen ovan. Av drygt 8 104 tillfrågade anser 84% , i skrivande stund, att det inte är en rimlig ersättning.
Kundvård är egentligen ingen svår vetenskap. Det handlar om att respektfullt möta de kunder man har och förstå deras behov.
200 kr i värdechecker i en Teliabutik (som kunden dessutom aktivt får be om genom att skicka det brev de i veckan får från Telia i retur) för en raderad inkorg . . . för de som drabbats är det kanske en kompensation som mer sticker kunderna i ögonen än helar relationen till dem.
Hur omöjligt hade det varit att kompensera via månadsfakturan? Den tjänst man köpt är ju inte vad man fått de senaste dagarna.
– – –
Vilda Västern i bloggvärlden
Kort om något annat. Deepedition diskuterar varumärkesskydd och bloggosfärens utveckling till en självklar del av medielandskapet:
”Varumärkets värden ligger på ett annat plan än kvaliteten på produkten eller priset och därför blir skyddet av varumärket viktigare. Och ju mer vår värld blir digital desto viktigare blir också varumärken inom opinion och nöje. Internet är inte längre något komplement, en lekplats för nördar utan navet för det mesta av information och relation som marknadsföringen handlar om.”
Detta apropå att livsstilscommunityn Glife.se låter en av sina gästbloggare använda sig av det extremt inarbetade bloggnamnet ”En glamourprinsessas dagbok”. Karolina Lassbo bloggade ju som bekant väldigt framgångsrikt under just det namnet fram till 14 september 2007.
Varför välja att så uppenbart försöka ta upp tråden från någon annan? Originalitet, nytänkande och vilja att göra något nytt är väl alltid att föredra.
/Brit
Fredrik säger
Vad gäller Telias haveri, så behöver det inte vara fullt så illa som man tror. Många mejl lär vara räddade. Telia tycks inte själva vara medvetna om den utmärkta backup som de faktiskt har – hos NSA. Snart även hos FRA
deep.ed säger
Fredrik. Det du håller på med skulle rätt enkelt kunna definieras som kommentarsspam…
JMW säger
Slarvigt av mig, ovanstående inlägg är egentligen två helt olika inlägg. Telia-inlägget var tänkt med rubriken att ”Raderad inkorg värderas till 200 kr”, men nog kan man säga Vilda västern även om Telia-incidenten :) Men Vilda västern-rubriken hörde ursprungligen enbart ihop med Deepeditions inlägg om Karolina Lassbos bloggnamn.
Har nu gjort inlägget mer översiktligt och satt de båda rubrikerna där de ska vara ovanför respektive inlägg. . .
Brit