Sociala medier. Twitter. Facebook. LinkedIn. Bla bla bla. Tidningarna fylls numer av mer eller mindre stressande artiklar och krönikor för företagen. Bläddrar idag igenom Computer Sweden och inser hur förvirrat och stressande det nog kan upplevas av en företagsledare som gör precis det, hastigt bläddrar igenom. Hur ska man kunna hantera det nya medielandskapet? Vad får man för bild av sociala medier.
Jag sänkte Metros aktie via Twitter står det idag för att bara någon vecka tidigare i samma tidning funnits en krönika med rubriken Twitter den nya porrkanalen. Hur hänger det här ihop? Från affärskritiska effekter till spam och trams…
Eller dagens juristspalt i CS om att informationsflödet i sociala medier kräver kontroll och hur man som företag ska kontrollera det innehåll som lämnas ut. Lite längre fram i samma tidning finns också en krönika om att det är viktigt att inte tappa fattningen inför de sociala nätverken. Rubrikord som ”kontroll” och ”tappa inte fattningen” blir kanske lugnande ord till smått panikslagna företag som försöker hinna ifatt ett skenande tåg.
Vi i kommunikationsbranschen stressar också på och funderar nu om sociala medier är fel begrepp. Ska vi kanske prata sociala webben eller konversationsekonomi istället? Själv känner jag att allt börjar loopa bland oss som funderar runt det här med sociala medier.
Så här är det. Företag måste idag bara sätta sig ner och infoga sociala medieperspektiv i de kommunikationsstrategier som finns om de vill vara relevanta för allt fler i sina målgrupper. Dessa strategier ska förstås också vara förankrade på ledningsnivå.
Hur vill ni och hur kan ni hantera de sociala medierna – på kort och lång sikt. Det är ingen svår vetenskap det här. För de flesta verksamheter är det till stor nytta för kunderna och bidrar på sikt dessutom till affärsutveckling. Den kommande affären ligger ytterst i förmågan att lyssna på målgrupperna. Det finns helt enkelt en relevans i att addera dels nätbaserade dialogformer med sina målgrupper dels distribuera sin närvaro bortom den egna plattformen. Vara där målgrupperna är i än större utsträckning. Och ha förståelse för att det faktiskt efterfrågas eftersom vi vill ha mer personliga relationer även med företag.
Självklart förändrar inga nya begrepp något. Sociala medier är ett samlingsnamn så gott som något, menat ursprungligen att särskilja dem från de traditionella mediernas sätt att föra ut budskap – ofta med megafon – från en aktör till många. Idag sker ett flöde av delade kunskaper, erfarenheter och åsikter mellan många. Sociala medier är användargenerat innehåll baserat på dialog och konversation. Vi människor har förfinat och förädlat tekniken som står oss till buds så den stöttar våra djupt liggande behov av att kommunicera med varandra.
Internet 1997 var inte sociala medier. Det var företagsbroschyren eller artikeln på nätet. Distribuerat. Men inte något mer. Det sociala på nätet idag ligger i att vi kan dela upplevelser, innehåll och erfarenheter med varandra och lätt sprida innehållet vidare till fler plattformar. Men allt på internet varken är eller behöver vara socialt.
Idag sker också en sammansmältning av allt. Även de traditionella medierna blir allt mer sociala och läsarmedverkan sker på ständigt nya sätt. Det är läge att säga något väldigt grundläggande. Sociala medier är kommunikation. Briljanta kommunikationsverktyg. Men det handlar bara om kommunikation genom dialog. Inget nytt under solen. Egentligen…
All kommunikation, långt före sociala medier, handlar om att föra information från en punkt till en annan. Och parametrar för framgångsrik kommunikation har alltid handlat om timing, autenticitet, trovärdighet och transparens. Kommunikationen har också alltid byggt på långsiktighet, delaktighet och haft ett starkt resultatfokus för företag. Inget av detta är annorlunda idag. Det gäller för sociala medier och särskiljer dem inte från tidigare kommunikationsformer.
Vad åstadkommer då framgångsrik kommunikation? Jo planering. Så självklart ska kommunikationen via de sociala medierna också planeras. Policy, strategi och planer måste finnas. Varför tror vi att kommunikationen från företagens sida på de sociala medierna ska särskilja sig så radikalt och beskrivas som rena Vilda Västern?
Närvaron i de sociala medierna bygger på samma grundprinciper som alltid funnits för kommunikation för ett företag. Det ”nya” ligger i att det är kommunikationsformer som prövar och skärskådar t.ex. transparens än starkare och snabbare. Men å andra sidan är det också till en extrem fördel för företag – för det är lika lätt för företag att snabbt få ut sin version. ”Så här ser det ut – så här tänkte vi” vilket ger trovärdighet. Företagen har också en plattform för att ge målgrupperna chansen att förstå vad man som företag faktiskt menade. Det är transparens som skydd. Inte som hot.
Det är också så att det fragmentiserade medielandskapet rymmer otroliga möjligheter för ett företag eftersom alla dessa plattformar behöver fyllas med innehåll. Varje företag sitter på unik kunskap och nya perspektiv. Använd de arenor som finns för att synliggöra detta. Sätt er verksamhet och er kunskap i relation till dagsaktuella frågor som diskuteras bland människor – i nya och gamla medier och i samtal med varandra on-line. Nyckelordet är inte kontroll. Nyckelordet är möjligheter.
Visst sociala mediers logik ställer lite mer krav på att vara flexibel genom att mediet är så snabbt. Många perspektiv kan genomlysas samtidigt och blir snabbt tillgängligt för ett stort antal människor. Oberoende av tid och plats. Men grunden är densamma för ett företag. Kommunikation och intresse för sina kunder.
/Brit Stakston
Jacob Lapidus säger
Bra. Punkt.
Jerry Silfwer säger
Brit Stakston skriver bra som kopplar ihop ytterligheterna.
This comment was originally posted on FriendFeed
Niclas säger
Bra. Punkt en gång till.
Niclas säger
Tack. Punkt en gång till.
Peter säger
Håller absolut med. Känns som att man gör det svårare än det är. Det handlar helt enkelt om bara dialog och kommunikation på ett nytt sätt. Beror problemen i debatten på att man fokuserar mer på teknik än på innehåll?
http://nonolingo.blogspot.com/2009/10/sociala-medier-ar-en-styrelsefraga.html
Thomas säger
Insiktsfullt och klokt. I vanlig ordning. Tycker du är helt rätt ute här Brit, sociala medier är kommunikation – och behöver inte klassificeras som ”new media”, ”media 2.0” eller ”bla bla påhittat konsultbegrepp”. Det är inte svårare. Kommunikation är vad de är.
Tea säger
Intressant och inspirerande – som vanligt när det gäller dina texter. Bra Brit!
Ellinor säger
Bra som alltid. Vill bara lägga till ett nyckelord till: Våga släppa taget!
Är förvånad över den initiala rädslan för sociala medier som jag möter.
elwira kotowska säger
Mycket inspirerande som allt annat du skriver om och delar med dig (hör till dina stora beundrare).
Min resa inom sociala medier började för tre månader sedan.Och jag fortfarande upplever den digitala gemenskapen med en nybörjares ögon. Jag tillåter mig själv att göra fel och jag tror det är få som har kontroll på det som händer och sker där ute.
Jag väljer de bästa lärarna, som vill lära ut för oss nybörjare, hur man ska planera sin egen resa på det bästa sättet. Jag läser pågående diskussioner och debatter om vad man borde, inte borde, hur man ska använda ”hästtaggar”, hur man ska retwittra, hur man bygger listor, grupper med mera.
Men jag måste erkänna att även om jag gjorde fel och säkert gör fel nu (och kommer att göra fel framöver också) så var det mest lärorika att möta så otroligt många spännande personligheter som jag med hundra procents säkerhet annars aldrig skulle möta.
Och jag är medveten om hur mitt sätt att tänka och min värld vidgade horisonterna sedan jag började följa sådana utmärkta lärare som du själv. Jag växte och utvecklades.
Tack för sociala medier.
Stora, kända namn inom område reklam och marknadsföring som jag tidigare kände till är mera kommunikativa och på något sätt mera mänskliga.
Tack vare sociala medier.
Nästan dagligen, genom att följa de som är intressanta för mig, möter jag nya kontakter, har chansen att ta del av deras tankar och erfarenheter, åter igen personer som jag aldrig skulle stöta på annars.
Tack vare sociala medier.
För min del är sociala medier ett sätta att fördjupa och bredda kontakter. En bro till en plats där geografi, erfarenhet, ålder eller nationalitet inte spelar någon roll. En värld där nykomlingar kan bemöta mästare, dvärgar är lika långa som jättar och där stora och små avslöjar sig lite mera.
Du kan idag få nya beundrare och imorgon tappa dem alla. Du kanske inte ska ”sälja” ditt varumärke men du kan på ett bättre sätt berätta vem som står bakom den, du kan få lojala och medvetna byggare till ditt varumärke om du själv spelar ett ärligt spel.
Och jag hoppas att sociala medier INTE kommer till en säljarens portfölj bland andra reklam- och mediekanaler.
Vill en gång till tacka dig för att du inspirerar oss nybörjare och vill avsluta med ett citat:
“Most companies treat social media like interactive marketing which is computer to consumer, social media is people to people”
From Jeremiah Owyangs podcast “Why Most Brands Fail at Social Network Marketing“.
Jacqueline Kothbauer säger
På 2 punkter håller jag inte med.
PLANERING
I traditionella media finns en uppsättningar regler. Allt från hur ett knäck byggs upp, allmänintresset som utgångspunkt, användning av primärkällor, källskydd etc. I sociala media finns inga regler för många är privatpersoner eller agerar i privat regi. För en kommunikationschef blir det omöjligt att arbeta med ordinarie metoder. Det tycker jag din text underskattar ganska rejält.
BYTESAFFÄREN
Traditionella media bygger på primärkällor, inte minst intervjuobjekt som en organisation kan tillhandahålla. Det gör man oftast i en bytesaffär eftersom media är beroende av dessa intervjuobjekt. Bloggar gör sällan intervjuer och arbetar inte nödvändigtvis med primärkällor på grund av bristande tillgång eller annorlunda arbetsmedodik. Även denna aspekt skapar problem för kommunikationschefer eftersom det inte finns några givna sätt hantera den nya situatione.
Tills sist vävs traditionella media ihop med sociala vilket tvingar alla in i en verklighet de varken är förberedda eller utbildade för att hantera.
Jag tror inte att vi kommunikationskonsulter vinner på att säga att this is business as usual. Eller påstå att det är enkelt. Den verkligheten tror jag inte finns.
Vänligen
Jacqueline Kothbauer
Social Media Marknadsföring säger
Jag förstår inte titeln?
Klart att social media är kommunikation?
Kolla gärna vad jag skriver om Social Media Marknadsföring på http://www.gamsun-media.se!
Allt gott,