Friheten på barrikaderna av Delacroix
Kommunikationsrevolutionen som sker nu, 10-15 år efter att Internets blev en självklar del av företags externa kommunikation, beror bl.a. på den Facebook-feber som drabbade Sverige i höstas. Den påverkar företags syn på sin externa och interna kommunikation. Det är nu det börjar märkas tydligt. Det bubblar under ytan och JMW märker det bl.a. genom det enormt stora intresse hos företag för sin externa kommunikation på webben och hur den kan utvecklas vidare.
Sociala medier är spännande frågor för företag som initialt berör många rädslor;
• Rädslan för att tappa kontrollen över varumärket
• Rädslan för alla eventuella negativa kommentarer
• Rädslan för att inte klara av den kontinuitet som krävs för framgång om man väljer att öppna dessa kanaler för extern input.
Men det finns fler dimensioner av de sociala medierna och vårt användande av dem och hur de kommer att påverka hela företaget.
1. Sociala medier är en nyckel till framgång även inom helt andra affärsområden än enbart de som drivs av kommunikations- och marknadsavdelningarna på ett företag. Till exempel HR-avdelningarna som i alla faser av employment branding finner en kanal och en kunskapskälla i de sociala medierna. Självklart som kanaler för rekrytering men också för att gestalta företagets värderingar och visioner via anställda som i de sociala medierna har en megafon där de bl.a. kan berätta om sina liv och erfarenheter där erfarenheterna på arbetet ofta är en viktig del. Kunskapsbasen som de sociala medierna utgör för t.ex. HR-avdelningarna handlar om en djupare målgruppsförståelse om man själv ger sig in i den möjlighet till direktkontakt med till exempel blivande kandidater som finns i de olika sociala nätverken. Ja, listan skulle kunna göras lång med exempel på hur detta startar helt nya arbetssätt för HR-sidan på ett företag.
2. Sociala medier och den personliga erfarenhet var och en av oss har av hur enkelt det är att dela saker med varandra driver också på medarbetares krav på arbetsverktyg som arbetsplatsen erbjuder. Den kostnadseffektivitet som alltid krävs av ett företag och transparens som företag idag efterfrågar har mycket att lära av våra konsumentbeteenden.
Den nytta som det innebär att nya (läs gärna äldre) målgrupper använder sig mer och mer av sociala medier i sin vardag, kommer vi se påverkar företags utveckling inte bara inom kommunikationsområdet.
Stora steg för informationssamhället mitt i vår vardag. Brytpunkter som vi nästan inte ser än, för vi befinner oss mitt i processerna. Skitspännande.
/Brit
UPPDATERING: Mycket bra om ytterligare dimensioner av sociala mediers inflytande över våra beteenden (eller tvärtom mer, det är ju våra behov som styr utvecklingen…) och hur det kommer att påverka t.ex. framtiden för massmedier ger Deepedition här.
Mattias Östmar säger
Jag tycker att du pekar på minst två väldigt viktiga och tunga punkteri det här inlägget, Brit!
Yepp, att engagera sig i sociala medier är en fråga om personligt mod (som vi pratade om senast) – det är inte lika definierat av ”företagskultur” som av den enskilde personen som råkar representara företaget! Cool!
HR-spåret – jajjemän!!! Egentligen börjar det ju där – i rekrytering och interkommunikation som sedan blir till exterkommunikation genom människorna i företaget som börjar samtala med människor på marknaden.
Skitspännande var ordet!! ;-)
Tindra-Annette Broström säger
Hej Blev nyfiken på det här med transparens som nyttoeffekt inom HR avdelningar. Idag så är de flesta fortfarande låsta i att de skall sniffa reda på saker ”någon” värderar negativt om en sökande eller till och med anställd som befinner sig i communitys.
Men hos er märker jag att det finns nya tankegångar. Verkligen spännande. Tack för nya insikter idag. Kul.
JMW säger
Hej, kul att höra, tack för feedback!